
Łódź Kaliska
Zał. 1979, Łódź
Grupa artystyczna, w skład której wchodzą: Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik, Andrzej Wielogórski i (początkowo) Jerzy Koba. Nazwa pochodzi od łódzkiego dworca kolejowego. Wystąpienia grupy mają często charakter nieoficjalny, skandalizujący, kontestatorski. Jej powstanie było przeciwwagą dla analitycznych działań Warsztatu Formy Filmowej.
Lata 70. W kręgu zainteresowań artystów znajduje się przede wszystkim fotografia, ale również sztuka akcji. Interesują ich relacje między widzeniem, jego zapisem i możliwościami odbioru. Od początku istnienia grupy można zaobserwować, że chętnie ogłaszają swe założenia artystyczne w manifestach.
Lata 80. W 1980 powstaje program sztuki żenującej, realizowanej przede wszystkim przez M. Janiaka. W działaniach artystycznych grupy pojawiła się nowa jakość: absurd, zabawa, rodzaj gry ze sztuką i z odbiorcą, a także chęć zatarcia różnicy między sztuką i życiem, co pozwala łączyć ich metody z surrealistami i dadaistami. Dominuje postawa anarchistyczna, a artyści najchętniej wypowiadają się poprzez sztukę akcji. Grupa stanowi trzon klubu dyskusyjno-towarzyskiego „Kultura Zrzuty” (działają w Łodzi w latach 1982–1988), mają siedzibę na strychu jednej z kamienic przy ul. Piotrkowskiej 149 (stąd miejsce to zwano „Strychem”). W ramach „Kultury Zrzuty” organizują wspólne spotkania, realizacje i pokazy filmów, grupowe działania artystyczne, czasem graniczące ze skandalem, organizowane przez twórców, którzy pragną być sytuowani poza granicami kultury oficjalnej. W 1989 powstaje Muzeum Łodzi Kaliskiej.
Lata 90. W ramach nowej formy działania – muzeum, artyści tworzą prace nawiązujące do znanych dzieł sztuki, przede wszystkim do prac malarskich. Odwołania Łodzi Kaliskiej mają charakter pastiszu. W 1999 grupa realizuje w nieczynnej toalecie Muzeum Sztuki w Łodzi instalację Czysta Sztuka. W fotografii, którą często się posługują w tym czasie, artyści preferują tradycyjne metody obróbki zdjęć.
Ostatnie prace. W Manifeście unieważniającym (2000) deklarują zatarcie granic między reklamą a sztuką wysoką. Tym samym kierują swą uwagę ku kulturze masowej, za cel uznając przyjemność – wynikającą zarówno z samego tworzenia, jak i odbioru – oraz zysk. Swoim ostatnim działaniom nadają nazwę New Pop, w zakres którego wchodzą m.in. fotografie, filmy, instalacje, nierzadko o zabarwieniu erotycznym, unikające patosu i dyskusji o wartościach.
W 2003 roku Łódź Kaliska zaprezentowała pierwsze prace wyrażające idee "New pop", włączające do działań grupy elementy kultury masowej i reklamy, które są rozwijane w późniejszych projektach (m.in. "Chińczycy oglądają reklamę Atlasa Sztuki", projekt prezentowany podczas Łódź Biennale 2006, czy zrealizowany i wystawiony przez Atlas Sztuki w 2007 roku "Alementarz").
Wybrane wystawy indywidualne: Jak powstaje obraz – Palta nie palta, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa 1999; Wszyscy nago, Galeria Laboratorium, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1999; Prawdziwa historia grupy artystycznej Łódź Kaliska, Muzeum Sztuki, Łódź 2004.
Wybrane wystawy zbiorowe: Polska Fotografia Intermedialna lat 80., BWA, Poznań 1988; Irreligia, Atelier 340 Muzeum, Bruksela 2001/2002; Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2005; W Polsce, czyli gdzie?, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2006; Mentality, Łódź Biennale, 2006.
Grupa artystyczna, w skład której wchodzą: Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik, Andrzej Wielogórski i (początkowo) Jerzy Koba. Nazwa pochodzi od łódzkiego dworca kolejowego. Wystąpienia grupy mają często charakter nieoficjalny, skandalizujący, kontestatorski. Jej powstanie było przeciwwagą dla analitycznych działań Warsztatu Formy Filmowej.
Lata 70. W kręgu zainteresowań artystów znajduje się przede wszystkim fotografia, ale również sztuka akcji. Interesują ich relacje między widzeniem, jego zapisem i możliwościami odbioru. Od początku istnienia grupy można zaobserwować, że chętnie ogłaszają swe założenia artystyczne w manifestach.
Lata 80. W 1980 powstaje program sztuki żenującej, realizowanej przede wszystkim przez M. Janiaka. W działaniach artystycznych grupy pojawiła się nowa jakość: absurd, zabawa, rodzaj gry ze sztuką i z odbiorcą, a także chęć zatarcia różnicy między sztuką i życiem, co pozwala łączyć ich metody z surrealistami i dadaistami. Dominuje postawa anarchistyczna, a artyści najchętniej wypowiadają się poprzez sztukę akcji. Grupa stanowi trzon klubu dyskusyjno-towarzyskiego „Kultura Zrzuty” (działają w Łodzi w latach 1982–1988), mają siedzibę na strychu jednej z kamienic przy ul. Piotrkowskiej 149 (stąd miejsce to zwano „Strychem”). W ramach „Kultury Zrzuty” organizują wspólne spotkania, realizacje i pokazy filmów, grupowe działania artystyczne, czasem graniczące ze skandalem, organizowane przez twórców, którzy pragną być sytuowani poza granicami kultury oficjalnej. W 1989 powstaje Muzeum Łodzi Kaliskiej.
Lata 90. W ramach nowej formy działania – muzeum, artyści tworzą prace nawiązujące do znanych dzieł sztuki, przede wszystkim do prac malarskich. Odwołania Łodzi Kaliskiej mają charakter pastiszu. W 1999 grupa realizuje w nieczynnej toalecie Muzeum Sztuki w Łodzi instalację Czysta Sztuka. W fotografii, którą często się posługują w tym czasie, artyści preferują tradycyjne metody obróbki zdjęć.
Ostatnie prace. W Manifeście unieważniającym (2000) deklarują zatarcie granic między reklamą a sztuką wysoką. Tym samym kierują swą uwagę ku kulturze masowej, za cel uznając przyjemność – wynikającą zarówno z samego tworzenia, jak i odbioru – oraz zysk. Swoim ostatnim działaniom nadają nazwę New Pop, w zakres którego wchodzą m.in. fotografie, filmy, instalacje, nierzadko o zabarwieniu erotycznym, unikające patosu i dyskusji o wartościach.
W 2003 roku Łódź Kaliska zaprezentowała pierwsze prace wyrażające idee "New pop", włączające do działań grupy elementy kultury masowej i reklamy, które są rozwijane w późniejszych projektach (m.in. "Chińczycy oglądają reklamę Atlasa Sztuki", projekt prezentowany podczas Łódź Biennale 2006, czy zrealizowany i wystawiony przez Atlas Sztuki w 2007 roku "Alementarz").
Wybrane wystawy indywidualne: Jak powstaje obraz – Palta nie palta, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa 1999; Wszyscy nago, Galeria Laboratorium, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1999; Prawdziwa historia grupy artystycznej Łódź Kaliska, Muzeum Sztuki, Łódź 2004.
Wybrane wystawy zbiorowe: Polska Fotografia Intermedialna lat 80., BWA, Poznań 1988; Irreligia, Atelier 340 Muzeum, Bruksela 2001/2002; Egocentryczne, niemoralne, przestarzałe. Współczesne wizerunki artystów, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2005; W Polsce, czyli gdzie?, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2006; Mentality, Łódź Biennale, 2006.
Inne kryteria:
Zofia Rydet Andrzej Tobis Grzegorz Klaman Elżbieta Jabłońska Piotr Kurka Stanisław Dróżdż Edward Dwurnik Adam Garnek Elżbieta Kapusta-Kozera Piotr Lutyński Grupa LUXUS Krzysztof Morcinek Robert Maciejuk Marcin Berdyszak Krystyna Pasterczyk Marek Sobczyk Tomasz Struk Andrzej Szewczyk Grzegorz Sztwiertnia Jerzy Truszkowski Wojciech Zasadni Mikołaj Smoczyński Artur Chrzanowski Stanisław Dróżdż Tomasz Ciecierski Przemysław Kwiek Robert Kuśmirowski Zofia Kulik Wojciech Leder Magda Moskwa Anna Orlikowska Joanna Rajkowska Jadwiga Sawicka Ryszard Waśko Arkadiusz Bagiński Tomasz Bajer Mirosław Bałka Krzysztof Bednarski Bożena Biskupska Mira Boczniowicz i Andrzej Urbański Ewa Ciepielewska, Jerzy Kosałka, Paweł Jarodzki Marta Deskur Tomasz Domański Andrzej Dudek Dürer Izabela Gustowska Marcin Harlender Agnieszka Jarząb Michał Jędrzejewski Piotr Jędrzejewski Małgorzata Kazimierczak Mirosław Emil Koch Dariusz Korol Jerzy Kosałka Łukasz Kosela Jarosław Kozłowski Witold Krenz Zbigniew Libera Natalia Lach-Lachowicz Tomasz Opania Maciej Osika Laura Pawela Anna Płotnicka-Chudyk Grzegorz Przyborek Mariola Przyjemska Józef Robakowski Wojciech Stefanik Jacek Szleszyński Lech Twardowski Wioletta Tycz-Nowowiejska Andrzej Wasilewski Katarzyna Kozyra Artur Żmijewski Krzysztof Wodliczko Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga Julita Wójcik Jarosław Modzelewski Robert Maciejuk Marcin Maciejowski Rafał Bujnowski Paweł Jarodzki Wilhelm Sasnal Agata Bogacka Robert Rumas Janusz Bałdyga Cezary Bodzianowski Eliza Galey Koji Kamoji Zdzisław Kwiatkowski Dominik Lejman Sławomir Marzec Zygmunt Piotrowski Mikołaj Smoczyński Jan Świdziński Leon Tarasewicz Ewa Zarzycka Jerzy Bereś Kuba Bąkowski Agata Michowska Anna Baumgart Małgorzata Markiewicz Monika Sosnowska Anna Molska Iza Tarasewicz Paweł Susid Paweł Althamer Magdalena Abakanowicz Janusz Bałdyga Włodzimierz Borowski Andrzej Dłużniewski Wojciech Fangor Stefan Gierowski Zuzanna Janin Kijewski / Kocur Jarosław Modzelewski Roman Opałka Henryk Stażewski Elżbieta Jabłońska Ryszard Winiarski Aleksandra Polisiewicz Jarosław Kozakiewicz Piotr Wyrzykowski Krzysztof Zieliński Andrzej Sobaś Andrzej Szewczyk Studio Fontarte Bogdan Kosak Henryk Sakwerda Justyna Kucharczyk Maciej Jurkowski Barbara Zambrzycka-Śliwa ROMUALD ORAMUS Marian Czapla Elżbieta Janicka Oskar Dawicki Piotr Lutyński Janek Simon Alicja Żebrowska Izabella Gustowska Joanna Górska Wojciech Zamiara Agnieszka Chojnacka Azorro Bogna Burska Igor Krenz Jacek Niegoda Konrad Kuzyszyn Leszek Paul Wiktor Polak Sędzia Główny Krzysztof Koniczek Stefan Rybi Eugeniusz Wiszniewski
Zofia Rydet Andrzej Tobis Grzegorz Klaman Elżbieta Jabłońska Piotr Kurka Stanisław Dróżdż Edward Dwurnik Adam Garnek Elżbieta Kapusta-Kozera Piotr Lutyński Grupa LUXUS Krzysztof Morcinek Robert Maciejuk Marcin Berdyszak Krystyna Pasterczyk Marek Sobczyk Tomasz Struk Andrzej Szewczyk Grzegorz Sztwiertnia Jerzy Truszkowski Wojciech Zasadni Mikołaj Smoczyński Artur Chrzanowski Stanisław Dróżdż Tomasz Ciecierski Przemysław Kwiek Robert Kuśmirowski Zofia Kulik Wojciech Leder Magda Moskwa Anna Orlikowska Joanna Rajkowska Jadwiga Sawicka Ryszard Waśko Arkadiusz Bagiński Tomasz Bajer Mirosław Bałka Krzysztof Bednarski Bożena Biskupska Mira Boczniowicz i Andrzej Urbański Ewa Ciepielewska, Jerzy Kosałka, Paweł Jarodzki Marta Deskur Tomasz Domański Andrzej Dudek Dürer Izabela Gustowska Marcin Harlender Agnieszka Jarząb Michał Jędrzejewski Piotr Jędrzejewski Małgorzata Kazimierczak Mirosław Emil Koch Dariusz Korol Jerzy Kosałka Łukasz Kosela Jarosław Kozłowski Witold Krenz Zbigniew Libera Natalia Lach-Lachowicz Tomasz Opania Maciej Osika Laura Pawela Anna Płotnicka-Chudyk Grzegorz Przyborek Mariola Przyjemska Józef Robakowski Wojciech Stefanik Jacek Szleszyński Lech Twardowski Wioletta Tycz-Nowowiejska Andrzej Wasilewski Katarzyna Kozyra Artur Żmijewski Krzysztof Wodliczko Aneta Grzeszykowska & Jan Smaga Julita Wójcik Jarosław Modzelewski Robert Maciejuk Marcin Maciejowski Rafał Bujnowski Paweł Jarodzki Wilhelm Sasnal Agata Bogacka Robert Rumas Janusz Bałdyga Cezary Bodzianowski Eliza Galey Koji Kamoji Zdzisław Kwiatkowski Dominik Lejman Sławomir Marzec Zygmunt Piotrowski Mikołaj Smoczyński Jan Świdziński Leon Tarasewicz Ewa Zarzycka Jerzy Bereś Kuba Bąkowski Agata Michowska Anna Baumgart Małgorzata Markiewicz Monika Sosnowska Anna Molska Iza Tarasewicz Paweł Susid Paweł Althamer Magdalena Abakanowicz Janusz Bałdyga Włodzimierz Borowski Andrzej Dłużniewski Wojciech Fangor Stefan Gierowski Zuzanna Janin Kijewski / Kocur Jarosław Modzelewski Roman Opałka Henryk Stażewski Elżbieta Jabłońska Ryszard Winiarski Aleksandra Polisiewicz Jarosław Kozakiewicz Piotr Wyrzykowski Krzysztof Zieliński Andrzej Sobaś Andrzej Szewczyk Studio Fontarte Bogdan Kosak Henryk Sakwerda Justyna Kucharczyk Maciej Jurkowski Barbara Zambrzycka-Śliwa ROMUALD ORAMUS Marian Czapla Elżbieta Janicka Oskar Dawicki Piotr Lutyński Janek Simon Alicja Żebrowska Izabella Gustowska Joanna Górska Wojciech Zamiara Agnieszka Chojnacka Azorro Bogna Burska Igor Krenz Jacek Niegoda Konrad Kuzyszyn Leszek Paul Wiktor Polak Sędzia Główny Krzysztof Koniczek Stefan Rybi Eugeniusz Wiszniewski