Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Instrumenty wdrażania programu

5.1. Instrumenty legislacyjne

Z uwagi na dobro publiczne prawo polskie powinno mocniej podkreślać swobodne udostępnianie obiektów kultury. Dzięki modyfikacjom w obowiązującym obecnie ustawodawstwie twórcy zasobów cyfrowych będą mogli pozbyć się niepewności w zakresie upubliczniania zarówno dokumentów wolnych od zastrzeżeń prawa autorskiego, jak i objętych ochroną prawno-autorską. W przeciwnym razie grozi nam rozwój zjawiska nazywanego „czarną dziurą XX wieku”, polegającego na udostępnianiu przez Internet wyłącznie obiektów z domeny publicznej, co w znacznym stopniu ogranicza dostęp do dóbr kultury i zmniejsza innowacyjność społeczną.

Problemy prawne występują na całym świecie w różnym stopniu natężenia, w związku z tym ich rozwiązanie powinno być rezultatem współpracy międzynarodowej. W najbliższych latach zmiany legislacyjne powinny dotyczyć w szczególności:

• dostosowania do współczesnych technologii cyfrowych ustawy o obowiązkowych egzemplarzach bibliotecznych,
• zwiększenia możliwości publikacji cyfrowych dokumentów chronionych prawem autorskim,
• regulacji w sferze tzw. dzieł osieroconych,
• stworzenia mechanizmów prawnych dotyczących udostępniania cyfrowych zasobów, do których prawa majątkowe należą do podmiotów gospodarczych, z poszanowaniem interesu gospodarczego tych podmiotów i interesu społecznego dostępu do tych zbiorów.

Szerszy dostęp do dziedzictwa audiowizualnego wymaga także uregulowania statusu prawno¬właścicielskiego programów i filmów sfinansowanych przez nieistniejący dziś Radiokomitet. Wydaje się zasadne, aby dostęp do obrotu tymi programami, na przejrzystych zasadach uzyskali wszyscy zainteresowani nadawcy telewizyjni oraz dystrybutorzy. Dlatego należy powierzyć zarządzanie tym zasobem instytucji publicznej, nie związanej w żaden sposób z nadawcami i dystrybutorami. Z punktu widzenia realizacji celów niniejszego programu najwłaściwszą instytucją wydaja się być NInA.
.......................................................................................
poprzednia strona
« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo