Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Tendencje zmian w procesie digitalizacji i przechowywania dokumentów cyfrowych

3.2. Zbiory audiowizualne

Materiały audio
Ze względu na to, iż wymagania ogłoszone jako minimalne przez Europejską Unię Nadawców (EBU) i IASA oraz oparta na nich rekomendacja MINERVA są już nieco przestarzałe, wydaje się, że można je wskazać jedynie jako wymagania minimalne dla nagrań, które nie są wykonaniami artystycznymi. Dla artystycznych wykonań muzycznych, dla których wierność odtworzenia dźwięku ma istotne znaczenie, minimalne wymagania powinny być podwyższone16 .
Zalecane formaty plików to: BWF, Microsoft WAV lub Apple AIFF. Dopuszcza się stosowanie kompresji bezstratnej Free Lossless Audio Compression (FLAC).

Materiały wideo
Tak jak i w przypadku graficznych plików rastrowych oraz nagrań dźwiękowych minimalne wymagania powinny być zależne od celu digitalizacji oraz rodzaju digitalizowanego materiału. Celem digitalizacji może być:

• archiwizacja lub zabezpieczenie do celów produkcyjnych (najwyższa jakość — w praktyce minimalna wielkość strumienia danych dla tego celu wynosi 25 Mbit/s, i poprzez różne wartości pośrednie sięga do 1,5 Gb/s dla filmu zapisywanego w standardzie 2K),
• emisja (dla telewizji konwencjonalnej (SDTV) wielkość strumienia danych wynosi 2 ÷ 4 Mbit/s, a dla telewizji dużej rozdzielczości (HDTV) co najmniej 8 Mbit/s, zależnie od wariantu),
• udostępnienie w Internecie (niska jakość od 1 Mbit/s).

Przez rodzaj materiału należy rozumieć technologię zastosowaną do wytworzenia materiału przeznaczonego do digitalizacji oraz jego zawartość merytoryczną. W podziale ze względu na technologię można wyodrębnić następujące grupy materiałów:

• materiały wykonane w technice filmowej, a w tym:
• o profesjonalne: 16 mm, super16 mm, 35 mm, 70 mm (digitalizacja z najwyższą jakością),
• o amatorskie: 8 mm (digitalizacja z niższą jakością);
• materiały wykonane w technice elektronicznego zapisu analogowego, w tym:
• o profesjonalne: np. 2 cale, 1 cal, Betacam (digitalizacja z wyższą jakością),
• o amatorskie i półprofesjonalne: np. VHS, Hi8, SVHS (digitalizacja z niższą jakością).

W podziale ze względu na zawartość merytoryczną można wyodrębnić na przykład:
• filmy kinowe i telewizyjne (najwyższa jakość),
• profesjonalne rejestracje wykonań artystycznych (najwyższa jakość),
• profesjonalne materiały publicystyczne i informacyjne (w tym rejestracje wydarzeń społeczno politycznych -średnia jakość),
• poradniki i teleturnieje (niska jakość),
• rejestracje doświadczeń naukowych (niska jakość),
• amatorskie i półprofesjonalne rejestracje wydarzeń (w tym materiały policyjne, sądowe, sejmowe itd. -niska jakość).

Przy podejmowaniu działań digitalizacyjnych należy kierować się wszystkimi powyższymi przesłankami jednocześnie, indywidualnie decydując o wymaganiach technicznych dla każdego digitalizowanego materiału. W każdym przypadku należy też brać pod uwagę jakość kopii i istnienie jej ewentualnego pierwowzoru (lub rejestracji tego samego materiału wizyjnego wykonaną profesjonalnym sprzętem), jak również warunki przechowywania materiału archiwalnego. Strumień 25 Mbit/s powoduje zapotrzebowanie na pamięć wielkości ponad 11 GB na godzinę nagrania, 50 Mbit/s ponad 22 GB/h, zaś 1,5 Gb/s odpowiada 700 GB/h itd.17
............................................................................................
poprzedni rozdział
16 Dla plików „master” artystycznych wykonań muzycznych proponowane minimalne wymagania to 96 kHz/24 bit, dla pozostałych nagrań – 48 kHz/24bit.
17 Standardy w procesie digitalizacji…, op.cit.


« Marzec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo