Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Diagnoza stanu obecnego (kwiecień 2009 r.)

3.6. Polska mapa teatru tańca – zamiast podsumowania

Rozkład „tanecznych sił” w Polsce nie pokrywa się z mapą największych aglomeracji. Taniec współczesny z początku rozwijał się bardzo powoli, dlatego łatwiej było mu oprzeć się na tym, co już wypracowano. Ewa Wycichowska przejęła przecież zespół PTT Conrada Drzewieckiego, z kolei twórcom Starego Browaru łatwiej może pozyskać publiczność dzięki temu, że Poznań już od lat siedemdziesiątych jawi się jako najbardziej wyraziste centrum sztuki tańca w Polsce. Założyciel Śląskiego Teatru Tańca Jacek Łumiński za siedzibę swojego zespołu obrał, nieco zapomniane, niezamożne, częściowo opuszczone, postindustrialne miasto na Śląsku, czyli Bytom. Dzięki jego intensywnym wysiłkom w ciągu kilku lat przekształciło się ono w silny ośrodek tańca (spektakle, działania edukacyjne i społeczne), rozpoznawalny zarówno w Polsce, jak i na świecie. Dzięki tradycji baletowej, teatralnej i tanecznej bardzo silne punkty odniesienia w tradycji ma Trójmiasto. W Kaliszu od kilkunastu lat w Centrum Kultury i Sztuki działa Witold Jurewicz wraz ze swoją grupą Alter, organizując interesujące Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych. Alter w ostatnim roku przeniósł się do Łodzi, gdzie od tego sezonu regularnie występuje w Teatrze Nowym. Coraz ciekawszym tanecznie miejscem staje się Lublin, nie tylko ze względu na działalność artystyczną Lubelskiego Teatru Tańca i Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej, ale przede wszystkim dzięki organizowanym od ponad dekady Międzynarodowym Spotkaniom Teatrów Tańca i sezonowym Forom Tańca Współczesnego. W Warszawie, jako największym mieście Polski, paradoksalnie znacznie trudniej jest, ze względu na konkurencję, zdobyć stałą publiczność taneczną.

Większość polskiego życia tanecznego skupia się z konieczności w domach kultury, ale ciężko byłoby nazwać je prawdziwymi centrami tańca. Niektóre z nich, powoli i mozolnie, starają się zdobyć tę rangę. Z reguły poszczególne ośrodki okopane są na swoich pozycjach, a jeśli współpracują z innymi, to ostrożnie i pojedynczo.

Obecnie mamy do czynienia z bardzo interesującym procesem, w hierarchii ośrodków tańca współczesnego następują znaczące przesunięcia. Pojawiły się liczne mniejsze lub mniej aktywne ośrodki jak Konin, Olsztyn, Elbląg, Rzeszów, Sanok, Gryfino, Białystok, Toruń, Kraków, Wrocław. Taniec obecny jest na festiwalach teatralnych, takich jak Olsztyńskie Spotkania Teatralne, Reminiscencje Teatralne w Krakowie, „Kalejdoskop” w Białymstoku, „Mandala” i „Brave” we Wrocławiu, „re:wizje” w Warszawie. Podkreślić jednak należy, iż to właśnie dawniejsze centra, tracące na znaczeniu (między innymi Bytom oraz Kalisz), umożliwiły powstanie i dynamiczną ewolucję kolejnych miejsc, stanowiąc dla nich swoisty punkt odniesienia, negowany lub twórczo rozwijany, zawsze jednak przyczyniający się do zwrócenia uwagi potencjalnych widzów na rodzące się w Polsce, zjawisko tańca współczesnego. Pełniły też rolę inkubatora, w którym dojrzewały osobowości artystyczne decydujące o jego dzisiejszym obliczu 44.

Mimo, że istnieje dziś w Polsce kilka interesujących i obiecujących zespołów, wciąż brakuje nam systemu edukacyjnego z zakresu sztuki tańca współczesnego oraz innych pokrewnych i uzupełniających dyscyplin. O tym, aby polska sztuka taneczna, mimo kilku wspaniałych zagranicznych indywidualnych karier tancerzy i kilku dobrze rozwijających się w kraju zespołów, mogła osiągnąć pozycję z czasów samych jej początków, zdecyduje planowa i systematyczna promocja. Nic jednak z tego nie będzie, jeśli twórcom nie zapewnimy warunków pracy – materialnych i duchowych.




----------------------------------------------------------------------------
44 J. Hoczyk, Teatr Tańca AD 2008. Nadzieje i kontynuacje, http://www.kulturaenter.pl/01t4.html

« Październik 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo