Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Diagnoza stanu obecnego (kwiecień 2009 r.)

3.5.2. Archiwa

Mimo że taniec współczesny rozwija się od trzydziestu lat, nie ma żadnych śladów działalności artystów, tancerzy, choreografów, a własną archiwizację prowadzą jedynie większe i zamożniejsze zespoły. Z przyczyn oczywistych oceny zawarte w ich zasobach archiwalnych są zatem mało obiektywne 43.

Jedynym archiwum ogólnopolskim są recenzje. Na razie optymizm budzi fakt, że renomowane czasopisma kulturalne, takie jak „Didaskalia”, „Teatr”, „Opcje” czy „Scena”, zaczynają publikować artykuły i informacje z życia tanecznego, pojawiają się w nich stałe rubryki taneczne. Niestety, nadal brak na rynku pisma poświęconego w całości tańcowi współczesnemu. Powoli wyłania się jednak grupa recenzentów i dziennikarzy zajmujących się tą przestrzenią (m.in. Katarzyna Gardzina, Julia Hoczyk, Anna Koczorowska, Anna Królica, Joanna Leśnierowska, Jadwiga Majewska, Witold Mrozek, Aleksandra Rembowska, Katarzyna Orzeszek, Joanna Szymajda, Sandra Wilk).

Informacje o tańcu docierają do czytelników w znacznej mierze dzięki portalom internetowym. Ogromne znaczenie ma portal www.e-teatr.pl, który czasami dokonuje przedruków z portali tanecznych oraz czasopism i dociera do nowych odbiorców. Jest to szczególnie ważne, gdyż taniec pozostaje ściśle zamknięty w grupie specjalistów i fachowców. Istnieją też: www.moderndance.pl, najstarszy w Polsce działający od 2000 r., oraz www.balet.pl prowadzony przez Katarzynę Gardzinę, krytyka baletowego, dziennikarkę „Życia Warszawy”. Z inicjatywy Nadbałtyckiego Centrum Kultury, działa w Trójmieście http://www.dancedesk.pl/, serwis poświęcony teatrom tańca w województwie pomorskim. Wreszcie najważniejszy portal to: nowytaniec.pl, który zrewolucjonizował rynek informacji o tańcu. Założyła go Anna Królica, absolwentka i doktorantka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (studiowała też historię tańca, antropologię ciała i powiązania między teatrem a tańcem na stypendium w Uniwersytecie Lipskim). Inicjatywę współtworzył od początku Witold Mrozek, student MISH Uniwersytetu Jagiellońskiego. Portal ten, założony w 2006 r. oddolnie, przez młodych entuzjastów, od 2009 r. jest finansowany z dotacji celowej MKiDN. Publikuje między innymi recenzje z przedstawień, prace magisterskie, naukowe i popularne artykuły o tańcu, które mogą przyczynić się do zniwelowania niszy na rynku wydawniczym. Warto też wspomnieć, że założona przez Annę Królicę i Witolda Mrozka, Fundacja PERFORMA ogłosiła ostatnio konkurs na pracę magisterską dotyczącą tematyki tańca współczesnego. Prace te, po ocenie specjalistów, mogą stać się zaczątkiem pierwszej polskiej biblioteki tańca.




--------------------------------------------------------------------------
43 A. Królica, Taniec w sieci i na rynku wydawniczym, materiały z Międzynarodowej Konferencji Exchange/Change zorganizowanej podczas VII Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł, 13-14 czerwca 2008.

« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo