Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Analiza dynamiczna zmian w tańcu współczesnym w okresie ostatnich dwudziestu lat

2.2.5.2. Najnowsze teatry tańca

Teatr LipZezRew został założony w Gdańsku w 2000 r. przez Milenę Rewińską Czarnik, Bożenę Zezulę i Tomasza Lipskiego. Aktorów łączy przyjaźń, wspólne doświadczenie teatralne (wyniesione z Teatru Dada von Bzdülöw) oraz chęć nawiązania dialogu na tematy społeczne i obyczajowe.

Lubelski Teatr Tańca powstał w 2001 r. z inicjatywy Hanny Strzemieckiej, wieloletniego choreografa i dyrektora artystycznego zespołu, oraz Anny Żak, Ryszarda Kalinowskiego i Wojciecha Kapronia, ówczesnych tancerzy Grupy Tańca Współczesnego Politechniki Lubelskiej. Grupa ta, wywodząca się z niezależnego ruchu studenckiego, z biegiem lat stała się jednym z najważniejszych zespołów tańca współczesnego w Polsce. Dzięki konsekwentnej realizacji swojej artystycznej misji liderzy Grupy założyli nowy profesjonalny teatr tańca z siedzibą w Centrum Kultury w Lublinie.

Teatr Bretoncaffe został założony w 2001 r. w Warszawie przez trójkę artystów: Annę Godowską, tancerkę i choreografa, Sławomira Krawczyńskiego, dramaturga i reżysera oraz Dominika Strycharskiego, muzyka i kompozytora. W 2003 r. do zespołu dołączyła Anita Wach, była tancerka ŚTT. Teatr Bretoncaffe debiutował spektaklem Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć, który zdobył jedną z głównych nagród VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej w 2002 r.

Teatr Limen powstał w 2002 r,, z inicjatywy Sylwii Hanff, jako efekt jej dziesięcioletnich, teoretycznych i praktycznych, poszukiwań autentycznego języka ciała i istoty fizycznej obecności performera 31. Wywodzi ona swoje poszukiwania z japońskiego buto.

Zespół Plastique dod powstał w 2001 r. z inicjatywy Magdaleny Jędry, tancerki i choreografa, oraz Zbigniewa ,,Zibiego" Bieńkowskiego, muzyka, performera i kompozytora. Tę dwójkę artystów połączyło głębokie pragnienie stworzenia zupełnie nowej formy przekazu scenicznego. W swych dziełach nie chcą zamykają się w formule teatru tańca, lecz przekraczając ją, wchodzą na obszar sztuk plastycznych i muzycznych. Artyści, wykorzystując technologię XXI wieku i swoją otwartość na świat, budują mocne, twarde spektakle, ukazujące najgłębsze emocje w świecie wydestylowanym z uczuć.

Teatr Amareya
powstał w 2003 r. i pracuje przy Integracyjnym Klubie Artystycznym „Winda” w Gdańsku. „Nasza działalność – piszą artyści – obejmuje treningi, spektakle, performance, działalność edukacyjną, warsztaty taneczno-teatralne, warsztaty głosowe, wykłady oraz publikacje na temat tańca i teatru. Praca twórcza Amareya opiera się na technice tańca butō, wykorzystuje również elementy technik tańca współczesnego, tańca afrykańskiego, śpiewu, jogi i psychosomatycznych technik relaksacyjnych 32.

W 2004 r. w Lublinie powstaje Teatr Maat Projekt bazujący na tańcu buto, w 2003 r.w Poznaniu Towarzystwo Gimnastyczne, w Warszawie Towarzystwo Przetwórcze, w 2005 r. Good Girl Killer w Gdańsku oraz Grupa Koncentrat Anki Jankowskiej i Rafała Dziemidoka w Warszawie.




------------------------------------------------------------------
31 http://www.limenbutoh.net/
32 Ze źródeł www.dancedesk.pl
« Sierpień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo