Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Promocja kultury polskiej za granicą - diagnoza

Na podstawie powyższego raportu opartego na dokumentach i materiałach, a także wywiadach przeprowadzonych w resortach i instytucjach kultury na temat promocji kultury Polskiej za granicą rezultat analizy SWOT przedstawia się następująco:

Mocne strony
  • Bogactwo i różnorodność polskiej kultury;
  • Bogate dziedzictwo kulturalne, materialne i niematerialne, o wielkiej wartościi o światowym znaczeniu;
  • Kultura polska, w tym kultura przemysłowa odpowiadają na trendy światowe,a w licznych przypadkach wręcz je antycypują;
  • Wysoki poziom artystyczny i merytoryczny wielu instytucji kultury;
  • Wpływ Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na regulacje prawne i inicjatywy ustawodawcze w sferze promocji kultury;
  • Istniejąca sieć instytucji zajmujących się promocją kultury polskiej, infrastruktura MSZ;
  • Rosnące kwalifikacje i tendencja do odmładzania kadry profesjonalistóww instytucjach kultury oraz w instytucjach działających w obszarze promocji zagranicznej;
  • Rosnący społeczny i ekonomiczny globalny popyt na intelektualnie zaawansowane, oryginalne dobra kultury;
  • Rosnące zainteresowanie UE ekonomiczno-społeczną korelacją kultury i kreatywności przekładające się na rosnące budżety w kolejnych perspektywach finansowych;
  • Dobre praktyki i dekada doświadczeń.

Słabe strony
  • Brak wizji i mechanizmu stałego aktualizowania strategii promocji kultury i promocji Polski przez kulturę;
  • Brak spójnej polityki resortowej dotyczącej zagranicznej promocji kulturalnej;
  • Znikoma spójność działań promocyjnych podejmowanych przez różne podmioty;
  • Brak właściwego instrumentarium prawnego, organizacyjnego i finansowegow dziedzinie promocji kultury;
  • Ad-hoc-kracja - brak prawnych możliwości (budżety zadaniowe, programy wieloletnie) planowania poza granicę roku obrachunkowego skutecznie trzymający polskie instytucje na peryferiach międzynarodowego obiegu i redukujący polską obecność do sporadycznych, w dużej mierze improwizowanych akcji;
  • Brak ustawy regulującej działania Instytutu Adama Mickiewicza, jako bezpośredniego koordynatora promocji za granicą i instytucji realizującej zadania wspólne dla resortów kultury i ministerstwa spraw zagranicznych oraz współpracującejz głównymi instytutami branżowymi;
  • Brak jasnego podziału kompetencji w przypadku niektórych działań promocyjnych za granicą;
  • Budżet na promocję kulturalną skazujący Polskę na obecność na obrzeżach i w niszach głównego obiegu kultury;
  • Znikome wykorzystanie nowoczesnych form komunikacji;
  • Szczątkowość baz wiedzy dostępnych dla wszystkich instytucji kultury, zawierających informacje o możliwościach promocyjnych w poszczególnych krajach i regionach, opinii nt. wizerunku Polski i Polaków;
  • Brak badań nt. promocji kultury za granicą w poszczególnych krajach i regionach;
  • Śladowe, na poziomie prowincjonalnym, zainteresowanie sektora biznesowego komunikowaniem poprzez kulturę.
Szanse
  • Wzrost zainteresowania kulturą jako multiplikatorem ekonomicznym;
  • Pro-kulturowa polityka UE;
  • Skokowy rozwój przemysłów kreatywnych;
  • Możliwości wykorzystania funduszy strukturalnych i spójności w sferze kultury;
  • Dynamiczny rozwój polskiej kultury, w tym także przemysłów kultury;
  • Rosnąca oferta turystyki kulturalnej do Polski i dynamika rozwoju tej gałęzi przemysłu turystycznego w świecie.

Zagrożenia
  • Cywilizacyjny regres - Polska jako bierny odbiorca, a nie aktywny dostawca high IQ content dla światowego obiegu idei i dóbr kultury;
  • Śladowe zrozumienie roli, jaką współcześnie odgrywa zagraniczna promocja kulturalna do budowy marki narodowej, inwestycji bezpośrednich, wymiany handlowej i turystyki;
  • Aprioryczna niechęć do traktowania kultury jako części ekonomii;
  • Trwałe upośledzenie – wieloletnie zamrożenie budżetu resortu kultury (w tym na promocję zagraniczną) na poziomie cięć wywołanych globalnym kryzysem, mimo przewidywanych w dwuletniej perspektywie oznak ożywienia gospodarczego.

poprzedni rozdział
« Październik 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo