Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Struktura organizacyjna a promocja Polski przez kulturę

3.2. Inne podmioty promocji (wybrane przykłady)

3.2.3 Wybrane instytucje narodowe


Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

Zachęta ma w swojej misji promocję kultury polskiej zarówno w kraju, jak i za granicą. Służy temu działalność wystawiennicza, kolekcja, jak również działalność wydawnicza, gdzie standardem są publikacje dwujęzyczne. Te dziedziny działalności finansowane są w ramach przyznawanego przez MKiDN budżetu oraz środków dodatkowych pozyskiwanych przez Galerię. Od 2007 roku Zachęta na zlecenie Ministerstwa jest organizatorem Międzynarodowego Biennale Sztuki i Międzynarodowej Wystawy Architektury. Włączenie do budżetu Galerii środków na te wystawy znacznie uprościło obsługę tego zadania. Ponadto Galeria realizuje program współpracy z wieloma instytucjami zagranicznymi. Zachęta inspiruje i bardzo aktywnie współpracuje przy organizacji wizyt zagranicznych kuratorów, prezentując nie tylko własną działalność, ale i całe spektrum polskiej sztuki współczesnej. Jest przykładem prowadzenia z sukcesem promocji dla odbiorcy z zagranicy. Natomiast długodystansowe planowanie, niezbędne w poważnej współpracy międzynarodowej, utrudnione jest ze względu na brak stabilnego, zadaniowego budżetu.

Muzeum Narodowe w Krakowie

W 2007 roku Muzeum przygotowało „Strategię działania na lata 2007-2013”. Jednym z celów strategicznych jest promocja kultury za granicą. Jest ona oparta na wzmocnieniu marki w europejskiej sieci muzeów poprzez udział w międzynarodowych projektach wystawienniczych, jak również promocja Muzeum poprzez Instytuty Polskie. Oprócz organizowanych wystaw (ze zbiorów własnych i obcych), Muzeum uczestniczy w międzynarodowych badawczych projektach konserwatorskich. Wystawom towarzyszą zwykle dwujęzyczne publikacje. Muzeum wprowadziło również cykl książeczek dla dzieci w językach obcych (francuskim, angielskim i włoskim). Prowadzi także ofertę dla gości zagranicznych, czy warsztaty dla dzieci obcokrajowców w języku angielskim.

Narodowy Stary Teatr Kraków

Współpraca Starego Teatru z zagranicznymi festiwalami i teatrami stanowi jeden z najistotniejszych elementów kreujących profil artystyczny teatru. Jego menadżerowie podkreślają, że takie działania określają nie tylko płaszczyznę artystycznych inspiracji, ale także służą międzynarodowemu dialogowi interkulturowemu.

Promocja jest oparta na dwuwymiarowej formie wymiany. Z jednej strony polega na prezentacji dokonań teatru za granicą, z drugiej zaś na realizacji. Taka kooperacja jednej z wiodących scen polskich i teatrów światowych przyczynia się do powstawania kolejnych międzynarodowych projektów.

Teatr Wielki – Opera Narodowa

Teatr Wielki - Opera Narodowa podkreśla brak dostatecznych środków budżetowych na realizację promocji za granicą. Teatr może sobie głównie pozwolić na promowanie repertuaru w regionie i w Polsce. Większe akcje promocyjne, w tym występy zagraniczne, wymagają zewnętrznego wsparcia. Również udział w międzynarodowych przedsięwzięciach jest utrudniony ze względu na niski budżet. Mimo to Opera była obecna w wielu miastach europejskich, przekonując lokalnych partnerów do pokrycia znacznej części kosztów (Londyn, Wilno, Cypr, Hong Kong, Kijów, Petersburg, Japonia, Barcelona, Cypr, Bergen, Wiesbaden, Lwów). Opera realizuje promocję kultury dla gości przebywających w Polsce. Działa w stowarzyszeniu „Opera Europa” (w 2008 roku TWON zorganizowała konferencję, na której goszczono przedstawicieli z ponad stu zagranicznych teatrów muzycznych i operowych).

Filharmonia Narodowa

Filharmonia w swoich działaniach realizuje cel, jakim jest promocja kultury polskiej za granicą poprzez realizację okazjonalnych wydarzeń oraz nagrania płytowe, które zdobyły wiele prestiżowych wyróżnień. Wyjazdy zagraniczne zespołów FN na ogół łączą się z promocją polskich kompozytorów, dyrygentów i solistów. Liczne tournee orkiestry nie zawsze jednak odbywają się w pierwszorzędnych salach, a nagrania płytowe nie zawsze realizowane są dla najbardziej prestiżowych wytwórni.


poprzedni rozdział
« Sierpień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo