Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Struktura organizacyjna a promocja Polski poprzez kulturę

3.1. Główne instytucje rządowe

3.1.2. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

3.1.2.2 Promocja MKiDN – historia i formy


W części II raportu opisaliśmy historię powstawania poszczególnych dokumentów w ramach działania Ministerstwa Kultury, które określiły zagraniczną formę promocji Polski. Warto tutaj podkreślić, że bardzo istotną kwestią dla Ministerstwa była promocja kultury wśród Polonii. Jej właśnie poświęcono wiele uwagi w latach dziewięćdziesiątych (por. dokumenty Ministerstwa Kultury). Do dzisiaj Polonia jest ważnym łącznikiem przekazu wiedzy o kulturze polskiej. Jednocześnie kolejne pokolenia emigrantów kształtują nowe formy promocji.

Działania promocyjne za granicą kierowane były do konkretnych adresatów reprezentujących środowiska opiniotwórcze, ale także do szerokich kręgów społecznych. Szczególnego znaczenia nabrało dotarcie do młodzieży, z jej perspektywą wieloletniego efektu i potencjałem fidelizacyjnym. Ważnymi adresatami stały się również grupy profesjonalistów kultury o wysokim prestiżu.

W przypadku ważnych form promocji (patrz też cz. V raportu) na szczególną uwagę zasługują również programy Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
  • „Promocja kultury polskiej za granicą” (od 2008 roku operatorem jest Instytut Adama Mickiewicza)8. Celem programu jest umożliwienie szerokiej prezentacji kultury polskiej na świecie poprzez popularyzowanie za granicą polskich twórców i ich dokonań. W ramach programu pomoc finansowa jest udzielana projektom, które wzmacniają pozytywny wizerunek Polski na świecie i promują polski wkładw światowe dziedzictwo archeologiczne. Współfinansowane są również projekty realizowane w ramach współpracy i wymiany kulturalnej, odbywającej się na podstawie umów międzynarodowych i resortowych.
  • „Promesa Ministra Kultury” czyli zwiększenie efektywności wykorzystania środków europejskich na rzecz rozwoju kultury. Program polega na dofinansowaniu przez Ministra wkładu krajowego wybranych projektów kulturalnych, realizowanychze środków europejskich.
  • „Gaude Polonia”, którego operatorem jest Narodowe Centrum Kultury, to program stypendialny przeznaczony dla młodych twórców kultury oraz tłumaczy literatury polskiej z krajów Europy Środkowowschodniej, w pierwszej kolejności Białorusi i Ukrainy. Program służy budowaniu płaszczyzny zrozumienia i dobrych kontaktów na gruncie współpracy kulturalnej pomiędzy Polską a jej bliskimi sąsiadami.
  • „Ochrona dziedzictwa narodowego poza granicami kraju”, która ma na celu intensyfikację działań na rzecz ochrony i konserwacji zabytków polskich i z Polską związanych znajdujących się za granicą, a także wsparcie działalności muzeów i rozwój kolekcji muzealnych.

poprzedni rozdział
................................................................
8 Od listopada 2008 roku rozpatrzono pozytywnie 85 wniosków.

« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo