Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Struktura organizacyjna a promocja Polski przez kulturę

3.1. Główne instytucje rządowe

3.1.1. Ministerstwo Spraw Zagranicznych

3.1.1.1 Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej


Głównym departamentem w MSZ odpowiedzialnym za promocję Polski w pionie dyplomacji kulturalnej jest dziś Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej6. Wykonawcą politycznego zadania w obszarze kultury są Instytuty Polskie, attachaty kulturalne, ale też wszystkie pozostałe placówki, w których nie ma wyodrębnionego stanowiska dedykowanego promocji kultury.

Zakres działania departamentu w obszarze promocji (w zakresie zainteresowań niniejszego raportu) to przede wszystkim: strategia, programowanie i koordynacja promocji Polski podług poniższych wytycznych:

• Opracowywanie strategii promocji Polski poprzez kulturę (ale także edukację czy naukę), uwzględniając określenie odbiorców, podstawowe cele, formy i środki promocji oraz jej polityczne uwarunkowania;
• Formułowanie celów promocji kulturalnej (i naukowej) dla placówek zagranicznych w oparciu o priorytety polskiej polityki zagranicznej i specyfikę uwarunkowań politycznych i kulturalnych w krajach ich urzędowania;
• Przygotowanie programów promocji za granicą w oparciu o krajową ofertę kulturalną;
• Przygotowywanie programów i koordynacja wydarzeń i projektów w zakresie promocji kulturalnej w wybranych krajach i regionach oraz w ramach takich ważnych, stałych wydarzeń jak targi, festiwale i inne.

Działania Departamentu podporządkowane są priorytetom polityki zagranicznej rządu realizowanej przez Ministerstwo. Departament, jak i wszystkie struktury państwowe, przechodził wewnętrzne reformy. Tabela 1 poniżej ilustruje ewolucję misji poprzez zapis zmian nazwy Departamentu. Do pewnego stopnia mogą one ilustrować kształtowanie się koncepcji promocji Polski przez kulturę.


Tabela 1. Kolejne nazwy Departamentu zajmującego się promocją w MSZ od 1989 do 2008

Źródło: Na podstawie wewnętrznych regulaminów organizacyjnych Departamentu oraz sprawozdań.

Po blisko dwóch dekadach dyplomacja kulturalna zostaje wyodrębniona w nazwie. Reorganizacja MSZ przygotowana na 2009 roku obejmuje zmiany i rozszerzenie zakresu zadań realizowanych przez Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej, zwłaszcza zadań o charakterze strategicznym, koncepcyjnym oraz analitycznym.


poprzedni rozdział
....................................................................
6 W pionie konsularno-prawnym – Departament Polonii (DP).
« Marzec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo