3.2. Rosnące zainteresowanie społeczne wzornictwem rozumianym jako element jakości życia (life style), zagrożenie tabloidyzacją
Wraz z otwarciem rynku na produkty zagraniczne, które konkurują z lokalnymi, społeczeństwo ma szeroką możliwość wyboru nabywanych produktów i usług. Pod uwagę brane są zarówno wygląd (styling), jak i funkcjonalność, przy czym oferta istnieje w każdej kategorii cenowej. Spowodowało to wzrost społecznego zainteresowania wzornictwem, jako jednym z kryteriów wyboru. Stąd powszechna reakcja mediów, które eksponują design produktów jako element szerszego trendu promowania jakości życia (life style). W konsekwencji wzornictwo i projektanci wzornictwa stali się także produktem dla mediów. Pozytywne strony tego zjawiska to upowszechnianie „dobrego” wzornictwa, możliwość wpływu na wybór produktów, a tym samym kształtowania gustów społecznych. Jednocześnie istnieje poważne zagrożenie „tabloidyzacją” wartości wzornictwa, przez większość mediów postrzeganego jako zewnętrzna forma produktu (styling), jakość pozwalająca na uatrakcyjnienie pisma lub programu oraz pozyskanie reklamodawców (product placement). Projektanci wzornictwa zostają sprowadzeni do roli nowych „celebrytów”, w kolorowej prasie występujących obok aktorów popularnych seriali.
Niezależnie jednak od aktualnego bilansu korzyści i strat, faktem jest rosnące zainteresowanie wzornictwem, które jest postrzegane przez społeczeństwo jako element „jakości życia”, co stanowi duży potencjał umożliwiający przenoszenie wartości kulturowych.
poprzedni rozdział
E-kongres
(
zaloguj się
|
zarejestruj
)