Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Diagnoza stanu polskiego wzornictwa

2.4. Środowisko projektantów wzornictwa

2.4.2. Grupa zawodowa projektantów wzornictwa


W 2007 r. Bureau of European Design Associations (BEDA) przygotowało krótki raport dotyczący przemysłu kreatywnego, który zawiera dane dotyczące przemysłu kreatywnego7 w 2006 r., w tym liczbę projektantów w państwach Unii Europejskiej.

Tabela 3. Przemysł kreatywny w krajach Unii Europejskiej
Źródło: BEDA, The Bureau of European Design Associations (2006), European Design Report. The European Design Industry in Facts and Figures.

Według danych BEDA, ponad 447 tys. projektantów w Europie generuje roczny przychód ponad 36 mld euro. Zdecydowanym liderem pod względem liczebności projektantów (ponad 185 tys.) oraz przychodu z przemysłu kreatywnego (16 700 mln euro) jest Wielka Brytania. Zgodnie z szacunkami BEDA w Polsce jest ok. 6 tys. projektantów (różnych specjalności), a obroty przemysłu kreatywnego (57 mln euro) kształtują się na podobnym poziomie jak w Estonii (40 mln) czy Luksemburgu (36 mln). Polski przemysł kreatywny wytwarza znikomy procent produktu krajowego brutto (0,02%), co plasuje nasz kraj w Europie na drugim miejscu od końca, przed Grecją (0,01%). Pod względem liczby projektantów wyprzedzamy Luksemburg (0,9 tys.), Estonię (2 tys.) oraz Norwegię (ponad 2 tys.). Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych szacuje, że całkowita liczba projektantów w Polsce (z projektantami wnętrz i grafiki) wynosi ok. 5–7 tys., z czego zdecydowana większość (90%) to projektanci niezależni bądź zatrudnieni w studiach projektowych. Projektanci zatrudnieni w przedsiębiorstwach produkcyjnych stanowią około 10%8. Liczbę projektantów wzornictwa przemysłowego czynnych zawodowo w Polsce ocenia się na ok. 300 osób. Przy czym istnieje ok. 10 firm – studiów projektowych – zatrudniających do kilkunastu osób.

Można wyróżnić następujące formy działalności projektantów: działalność indywidualna, indywidualna lub zespołowa działalność projektowa połączona z produkcją zaprojektowanych wzorów, studia projektowe, nieformalne zespoły projektowe, często skupione wokół uczelni (zatrudnieni na uczelni projektanci łączą pracę dydaktyczną z indywidualną pracą projektanta lub prowadzeniem studia projektowego), stałe zatrudnienie w przedsiębiorstwie. Polscy projektanci odnoszą znaczące sukcesy pracując dla globalnych marek, na przykład Tomasz A. Rudkiewicz, współpracujący z Nokią; Janusz Kaniewski pracujący dla takich marek jak Alfa Romeo, Honda, Fiat, Ferrari, Rossignol-Lange, Fila; Tadeusz Jelec, stylista wnętrz samochodowych Jaguara i Lotusa; Justyn Norek – generalny projektant w I.DE.A Institute w Turynie (firmie projektującej samochody dla Alfy Romeo, BMW, Chryslera, Ferrari, Volvo itd.); Tomasz Rygalik, absolwent, a obecnie pracownik naukowy londyńskiej Royal College of Art, prowadzi także własne studio projektowe w Londynie, projektuje m.in. dla firm Moroso, Artek i Heal’s.

poprzedni rozdział
......................................................................
7 BEDA, The Bureau of European Design Associations (2006), European Design Report. The European Design Industry in Facts and Figures.
8
M. Stefanowski, W. Wybieralski, Wzornictwo w Polsce dzisiaj, ASP w Warszawie, Warszawa 2007, s. 63.


« Maj 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo