Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Aktywność kulturalna (Barbara Fatyga na podstawie tekstu Tomasza Szlendaka)

6.3. Zrekonstruowany w badaniach model powinnościowy aktywności kulturalnej

W małym mieście aktywność kulturalna to: nieprzeklinanie, funkcjonowanie w zgodzie z kodeksem savoir-vivre (którego nikt nie czytał) i obycie z polską tradycją;
W dużym mieście aktywność kulturalna to bywanie i robienie tego, co aktualnie jest w modzie.

Zmiany uwarunkowań aktywności kulturalnej można opisać następująco:
  • kiedyś czas wolny tworzył wyraźnie wydzielone obszary – obecnie „rozsypał” się na małe kawałki;
  • szybsze obecnie tempo życia i brak czasu powodują, że trudno planować uczestnictwo w kulturze, zwłaszcza systematyczne;
  • elitarne wzorce odbioru, wymagające skupienia i wysiłku poznawczego, zmieniły się pod wpływem telewizji na „okienkowe” sposoby odbioru, krótkie momenty skupienia uwagi oraz zamiast przeżywania kultury jej konsumowanie;
  • instytucje kultury, które w PRL nie miały konkurencji, obecnie „przegrywają” z centrami handlowymi pod względem atrakcyjności, także dlatego, że te drugie są wielofunkcyjne (kino, kręglarnia, fitness, zakupy, obiad w jednym);
  • przed zmianą kontakt z kulturą i aktywność kulturalna nosiły znamiona odświętności (często fałszywej i/lub nieuzasadnionej) obecnie podejmowane są „przy okazji”, a kultura musi być łatwo dostępna;
  • przed przełomem ustrojowym ludzie w miastach brak uczestnictwa w kulturze wysokiej odczuwali jako rodzaj piętna; obecnie wybierając formy spędzania czasu, szukają raczej kontaktu z naturą niż kulturą.

Diagnoza ostrzegająca:

Młodzi Polacy są przyzwyczajani do braku wysiłku i poszukiwania rozrywkowej oferty od wczesnego dzieciństwa. W efekcie instytucje kultury zamieniają się w przybytki podobne w zakresie funkcji i działania do galerii handlowych czyli w przestrzenie wielozmysłowe.

Uczestnictwem w kulturze sterują wydarzenia, osoby z odpowiednim kapitałem kulturowym „bywają” niemal tylko na wydarzeniach; (pozbawieni kapitału i tak o nich nie wiedzą).


poprzedni rozdział
« Grudzień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo