Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Transformacje rynku filmowego w latach 2001-2009

4.2. Telewizje

Z wcześniejszych analiz wynika jednoznacznie, że po wejściu na polski rynek medialny telewizji prywatnych i kablowych, polskich i zagranicznych, telewizja publiczna i te telewizje stały się na nim znaczącymi aktywnymi podmiotami, również we wszystkich niemalże sektorach kinematografii. Na podstawie Ustawy o radiofonii i telewizji, wszyscy nadawcy telewizyjny mają obowiązek przestrzegania „kwot audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim” (SRKA, s. 196) i „kwot audycji europejskich i produkcji niezależnej (w tym audycji wytworzonych w okresie 5 lat przed rozpowszechnieniem w programie)” (tamże).

Specyficznym wyróżnikiem polskiego rynku audiowizualnego jest jednoczesna dekoncentracja i decentralizacja telewizji publicznej i także ustawowe jej obciążenia, które „przekraczają możliwości prawie wszystkich telewizji europejskich”. TVP SA, która obejmuje swoim zasięgiem 95% terytorialnej oglądalności na całym rynku telewizyjnym, była do niedawna głównym producentem i koproducentem polskich filmów. Zgodnie z warunkami określonymi w zawieranych umowach licencyjnych, które uwzględniają strategię biznesową telewizji komercyjnych, prywatne stacje również zobowiązane są do inwestowania w polskie kino. Na przykład na tej podstawie HBO zainwestowała do 2006 r. 18 mln dolarów w naszą produkcję filmową, współprodukowała ponad 20 filmów fabularnych. Polsat z licencjackiego obowiązku finansuje rocznie powstanie jednego filmu. W 2008 r. TVN była drugim po telewizji publicznej inwestorem polskiego kina.

TVP SA nadaje dwa programy ogólnopolskie, program TVP3 Regionalna/TVP Info, 5 programów satelitarnych adresowanych do telewidzów polskich i zagranicznych, TV Polonia, TVP Kultura, TVP Historia, TVP Sport i TVP Białoruś i dysponuje 16 oddziałami regionalnymi. Taki ogromny potencjał z jednej strony stwarza wiele możliwości i okazji do kształtowania i upowszechniania polskiej kinematografii, zwłaszcza że jest ona zobowiązana do wypełniania misji narodowej, ale z drugiej strony finansowanie działalności misyjnej z wpływów z opłat abonamentowych i pozaabonamentowych jest kontrowersyjne i trudne w ramach gry rynkowej, w której TVP SA bierze udział. Dodatkowo utrudnia jej wypełnianie presja, jaką wywierają na nią politycy

Telewizja publiczna w 2005 r. przez 6062,5 godz. nadawała filmy fabularne, co stanowiło 41,2% całej struktury gatunkowej jej programów ogólnokrajowych i przez 1119,7 godz. nadawała filmy dokumentalne, co stanowiło 7,6% tejże struktury (dane w tym fragmencie raportu za SRKA, s. 207-213). W 2007 r. filmy fabularne zajmowały 2034,3 czasu emisyjnego (43,7%), a dokumentalne 1249,5 godz. (8,1%). Filmy są więc nadal preferowanym gatunkiem programowym. Udział filmów polskich w tej ofercie wynosi rocznie około 13%. W telewizjach regionalnych film fabularny zajmuje przeciętnie 0,1%, a dokumentalny 9,5%.

Wśród 49 programów satelitarnych telewizji niepublicznych najwięcej (44) jest programów wyspecjalizowanych, a wśród nich drugą co do wielkości grupę tworzą kanały filmowe (6). W strukturze gatunkowej koncesjonowanych programów ogólnokrajowych i ponadregionalnych (Polsatu, TVN i TV4) w 2005 i 2007 r. (tamże, s. 252-254) film fabularny zajmował 32,57%, a dokumentalny – 1,14%. Film fabularny jest preferowanym gatunkiem programowym Polsatu (ok. 43% w rocznym czasie emisji) w TVN (28%) i TV4 (ok. 30%). W Telewizji Puls udział filmów fabularnych w ofercie programowej wynosi od 2007 r. ponad 40%.

Polski rynek telewizji kablowych, w którym filmy odgrywają jeszcze większą rolę jest trzecim rynkiem w Europie: działa na nim ponad 600 operatorów sieci kablowych, z których usług korzysta 4,5 mln gospodarstw domowych. Producentami większości seriali, filmów fabularnych i dokumentalnych są przede wszystkim niezależni producenci telewizyjni, których jest w Polsce kilkudziesięciu. Największymi działającymi w kraju od 1992 r. prywatnymi producentami telewizyjnymi są ATM Grupa, Akson Studio i MTL Maxfilm. Rozwój całej produkcji telewizyjnej, również niezależnej, jest intensyfikowany obecnie w ramach programów europejskich: Media Plus (Unii Europejskiej) i Eurimages (Rady Europy).

poprzedni rozdział
« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo