Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

System instytucjonalny polskiego przemysłu filmowego

3.4. Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych

O dynamice i głębokości zachodzących w polskiej kinematografii zmian świadczą oprócz filmów, działalności PISF i FN, nowocześnie działające organizacje, które reprezentują poszczególne środowiska filmowe. Ogromnym przekształceniom w pierwszym dziesięcioleciu nowej rzeczywistości uległo środowisko producenckie, zwłaszcza po dopuszczeniu prywatnego kapitału do realizacji filmów i określeniu w aktach prawnych kategorii producenta, która wymagała nie tylko nowych uprawnień i kompetencji, ale również nowych form reprezentacji i zintensyfikowania współpracy z innymi środowiskami audiowizualnymi w kraju i za granicą. Odpowiedzią na nowe potrzeby tej branży było zainicjowane przez Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Filmowych i Telewizyjnych powołanie Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, która powstała jednak dopiero w listopadzie 2000 r., ale szybko stała się aktywnym podmiotem na polskim rynku filmowym. Reprezentowała wówczas około 400 firm, które zatrudniały około 7 tysięcy pracowników i razem z przedsiębiorstwami państwowymi działającymi na tych obszarach kultury osiągała roczne obroty ponad 1,5 mld zł.

KIPA, która reprezentuje prawie 140 przedstawicieli podmiotów gospodarczych, przede wszystkim małych i średnich producentów i nadawców telewizyjnych (m.in. TVP SA; Canal+), odegrała dużą rolę w inspirowaniu i kształtowaniu polskiego prawa finansowego i gospodarczego związanego z kinematografią i dostosowywania polskich mechanizmów producenckich do nowej rzeczywistości kulturalnej, ekonomicznej, politycznej i realiów Unii Europejskiej. Stała się wpływowym rzecznikiem producentów w kontaktach z Sejmem i Senatem, Komitetem Kinematografii oraz Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. Dla rządu i Parlamentu jest ona jedyną samorządową organizacją działającą w tym środowisku.

Jej celami statutowymi są:
- działanie na rzecz rozwoju produkcji audiowizualnej w Polsce;
- inspirowanie i uczestnictwo we wszystkich działaniach związanych z procesem stanowienia prawa i podejmowania decyzji wpływających na kształt polskiego rynku audiowizualnego;
- podejmowanie i wspomaganie wszelkich inicjatyw mających na celu pozyskanie opinii publicznej dla racji środowiska producentów audiowizualnych;
- ochrona i troska o interesy członków Izby w tym podejmowanie działań mających na celu ochronę autorskich praw majątkowych i praw pokrewnych producentów audiowizualnych;
- reprezentowanie środowiska producentów audiowizualnych w szczególności wobec organów państwowych;
kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki w działalności gospodarczej producentów audiowizualnych (za SRKA, s. 346).

Zmierzając do ich osiągania KIPA m.in. przyczyniła się do uchwalenia nowej ustawy o kinematografii, doprecyzowania definicji producenta utworu audiowizualnego i uspójnienia ustawy o prawie autorskim z innymi ustawami. Obecnie opowiada się za ustanowieniem w polskim prawie statusu Producenta utworu audiowizualnego.

KIPA współpracuje z PISF, jest sygnatariuszem Obserwatorium Kultury Polskiej, monitorującego zachowania polityków wobec kultury i Konferencji Mediów Polskich, reprezentuje producentów w Radzie Administracyjnej Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Pod jej auspicjami funkcjonuje Biuro Media Desk Polska zajmujące się m.in. wykorzystywaniem funduszy Unii Europejskiej. Realizuje porozumienie o wymianie informacji z Europejskim Klubem Producentów i ma swoich reprezentantów w Media Comitee i Radzie Etyki Mediów.

poprzedni rozdział
 

« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo