Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Rynek książki – kolejne ogniwa

1.4.2. Księgarnie

W Polsce istnieje relatywnie duża liczba placówek księgarskich (2 510 w 2007 r.), chociaż są one bardzo zróżnicowane. W latach dziewięćdziesiątych nastąpiła niemal całkowita prywatyzacja państwowej sieci księgarskiej Domu Książki. Równocześnie powstały setki nowych placówek. Obecnie cała sieć księgarska znajduje się w rękach prywatnych. W ostatnich latach powstało wiele znakomitych księgarń i rozwinęło się kilka znaczących sieci księgarskich. Właściwie w każdym średniej wielkości mieście działa kilka lub kilkanaście placówek księgarskich, które można nazwać wzorcowymi, skomputeryzowanych, dynamicznie rozwijających się w sensie ekonomicznym i rentownych. Jednocześnie z wielkimi trudnościami borykają się małe placówki, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, próbujące ratować się przez rozszerzenie sprzedaży na inne asortymenty, nie tylko materiały piśmienne, ale też równego rodzaju galanterię czy odzież, a nawet artykuły gospodarstwa domowego. Dla nich podstawą przetrwania jest sezonowa sprzedaż podręczników, gdyby jej zabrakło, wiele z tych placówek w krótkim czasie zostałoby zlikwidowanych.

Największe sieci księgarskie to: Empik, Matras, HDS (InMedio, Relay), Książnica Polska (Olsztyn) i Dom Książki Białystok.

Liczbę placówek księgarskich i zatrudnionych w branży księgarskiej w latach 1999-2007 pokazuje tabela 7, a strukturę kanałów dystrybucji na rynku księgarskim w 2007 r. rysunek 3.

Tabela 7. Liczba placówek księgarskich i zatrudnionych w branży księgarskiej w latach 1999-2007


Źródło: Łukasz Gołębiewski, Kuba Frołow, Rynek książki w Polsce 2008. Dystrybucja (Biblioteka Analiz)

Rys. 3. Struktura kanałów dystrybucji na rynku księgarskim w 2007 roku


Źródło: Ł. Gołębiewski, K. Frołow, Rynek książki w Polsce 2008, Dystrybucja (Biblioteka Analiz)

Tradycyjnie pojmowane księgarstwo ponosi porażkę w zestawieniu z innymi kanałami sprzedaży książek – hipermarketami, klubami książek, księgarniami internetowymi, a od czterech lat także kioskami z prasą. Osobną pozycję w tym segmencie ma sieć Empik, którą można zaliczyć do sektora księgarskiego, ale buduje ona także własny hurt i sprzedaż internetową. Udział księgarń w obrotach na rynku detalicznym spada – w 1995 roku księgarnie realizowały 62,5% obrotów wydawców, a w 2007 r. już tylko 39%.

Mimo względnie pozytywnych ocen ekspertów w odczuciu wielu obserwatorów rynku, a zwłaszcza przedstawicieli organizacji księgarskich, stan sieci księgarskiej jest słaby, nie jest ona przygotowana do oczekujących księgarstwo wyzwań, które nadchodzą wraz z rozwojem najnowszych form książki. Istnieje również obawa, że zmiana systemu dystrybucji podręczników eliminująca pośrednictwo księgarń (skrócenie drogi podręcznika od wydawcy bezpośrednio do szkoły i ucznia) pozbawi podstawy bytu istotną liczbę placówek księgarskich, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach lub na peryferiach miast.

 
« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo