Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Organizacja życia teatralnego w Polsce

2.2. Teatry niepubliczne

2.2.1. Organizacja teatrów niepublicznych


W myśl Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej o dotację na realizację zadań państwowych mogą się ubiegać osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Teatry niepubliczne – zorganizowane na ogół jako osoby prawne mogą prowadzić działalność artystyczną w dziedzinie teatru, ale na zasadach określonych w innych ustawach. Podstawowy podział teatrów niepublicznych obejmuje teatry:
• for-profit, zorganizowane jako przedsiębiorstwa (np. spółka z o.o.), których działalność jest oparta na prawie handlowym i rygorach Ustawy o działalności gospodarczej z 23 grudnia 1988 r.;
• non-profit, zorganizowane jako organizacja pozarządowa (stowarzyszenie lub fundacja) w założeniu przekazująca swój dochód na wspieranie określonych inicjatyw kulturalnych.

Dla teatrów for-profit zysk jest niezbędnym warunkiem działalności, co je formalnie odróżnia od teatrów-organizacji pozarządowych. Nie można jednak ukrywać, że zorganizowanie się przez twórców teatru w formie stowarzyszenia lub fundacji nie jest związane jedynie z przekazywaniem dochodu organizacji na wspieranie cennych inicjatyw kulturalnych – dla osób związanych z organizacją jest to także źródło utrzymania. Stowarzyszenia czy fundacje w założeniu nie miały służyć działalności zarobkowej – rzeczywistość jednak zrewidowała te założenia. Aby umożliwić twórcom swobodę działania, rozważano ewentualność powoływania niepublicznych instytucji kultury (w projekcie ustawy autorstwa dra Wojciecha Misiąga) czy fundacji sztuki (propozycja prof. Michała Kuleszy, zgłoszona podczas szczecińskiej konferencji „Teatry w Europie” w 2002 r.).

W latach dziewięćdziesiątych pierwsze teatry prywatne organizowały się jako spółki z o.o. (np. Studio Buffo, Wierszalin, ¾ Zusno). Przy Teatrze Wierszalin, istniejącym od 1991 r., dopiero w 1996 r. powstała dodatkowo fundacja Wierszalin, która miała wesprzeć działania twórców supraskiej sceny.

Nieliczni twórcy obecnie decydują się na pracę w formie spółki – w wielu przypadkach pozbawia to tak działające teatry prawa do ubiegania się o dotację samorządową (choć mają prawo ubiegania się o dofinansowanie w ramach programów ministra). Na ogół jako spółki (lub jednoosobowa działalność gospodarcza) są zarejestrowane „teatry” organizujące przedstawienia dziecięce w przedszkolach, lekturowe w szkołach lub nastawione na udział w eventach, festynach. Popularniejszą formą organizacji prywatnej, niezależnej działalności teatralnej jest stowarzyszenie, następnie fundacja.
« Maj 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo