Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Rekomendacje dla muzeów polskich na najbliższe lata

3.2.3. Deakcesja

Coraz częściej zaleca się muzeom korzystanie z prawa do deakcesji87, czyli – ograniczonej ścisłymi regulacjami – możliwości sprzedaży części zbiorów nie związanych z charakterem muzeum88, a także kopii, duplikatów nie mających znaczenia historycznego oraz obiektów nie kwalifikujących się do kolekcji. Zagadnienie było w latach 1984-2004 szeroko dyskutowane na forum muzeologów, ICOM wyraźnie zaleca korzystanie z tej możliwości, także nowelizacja polskiej Ustawy o muzeach z 2007 r. przewiduje taką możliwość (art. 23)89. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że deakcesja powinna być zawarta w strategii działania muzeum, aby nie stała się dla organizatora doraźnym argumentem służącym łataniu muzealnego budżetu.



---------------------------------------------------------
87 Por. R. Dubé, Deaccessioning: A Practical and Ethical Issue, “Muse” 1999, t. 17, nr 2, s. 46-51; W. van der Weiden, Opinion: Deaccessioning Artefacts and Specimens Will Enable Museums to Not Just Survive in the 21st Century, But to Thrive, “Museum Practice” 2003, nr 23, Summer, s. 11.
88 Zbiory te mogą nabywać nie tylko osoby fizyczne, ale także inne muzea czy osoby prawne należące do państwa lub samorządów.
89 J. Serwacki, S. Waltoś, Zachęty prawne i skarbowe do przekazywania darów i spadków na rzecz muzeów, w: Zbiory publiczne a kolekcjonerstwo prywatne, Konferencja PKN ICOM, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000.



« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo