Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Rekomendacje dla muzeów polskich na najbliższe lata

3.2.1. Zmiana struktury zarządzania muzeami

Istnieją co najmniej dwa sposoby prowadzenia restrukturyzacji: pierwszy, bardziej efektywny, polega na prywatyzacji zarządzania przy pozostawieniu narodowej własności zbiorów, a w drugim zmienia się jedynie sposób zatrudnienia i rozliczania muzeum z zadań. Trzeba przy tym zaznaczyć, że prywatyzacja zarządzania muzeów musi być wprowadzana bardzo rozważnie i należy ją rozpocząć od instytucji znajdujących się w kryzysie organizacji działania. Przy czym działanie musi być poprzedzone szczegółowo sporządzonym planem opracowanym przez specjalistów z terminarzem zadań, które będą realizowane przy czynnym zaangażowaniu organizatora muzeum, zwłaszcza w pierwszych prywatyzowanych instytucjach.

3.2.1.a. Spółki zarządzające (partnerstwo publiczno-społeczne lub publiczno-prywatne)
Doświadczenia prywatyzacji muzeów holenderskich skłaniają do wniosku, że prowadzenie muzeum można powierzyć licencjonowanej spółce z większościowym udziałem Skarbu Państwa86, Jej zadaniem będzie zapewnienie gospodarowania środkami finansowymi, profesjonalnego nadzoru nad zbiorami (bezpieczeństwo, konserwacja), wysokiej jakości profesjonalnego opracowania merytorycznego (katalogowanie, digitalizacja, badania naukowe), gospodarowanie nieruchomością oraz prowadzenie działalności edukacyjnej i programów społecznych, a także działalności gospodarczej dozwolonej według przyjętych dla muzeów regulacji . Powierzenie zarządzania muzeum spółce może być dokonane zarówno w trybie organizator-spółka, jak i za pośrednictwem rady muzeum.

Funkcjonowanie muzeów oparte jest na określonych standardach i procedurach publikowanych m.in. przez ICOM / UNESCO (http://icom.museum/) oraz NEMO (Network European Museum Organizations) (http://www.ne-mo.org/), oraz zalecanych przez grupę ekspertów w programie Mobility of Collections UE (http://www.museumcollectionsonthemove.org/home_inh.html). Istnieje więc system wymagań, do których zarządzający muzeum muszą się ściśle stosować, są one także dla nich wskazówką i pomocą. Decydujące jest zatrudnienie profesjonalnej kadry i wypracowanie systemu zaufania zgodnie z Kodeksem Etyki ICOM.

Prywatyzacja zarządzania muzeum sprowadza się więc do następujących propozycji:
1. Zawiązanie spółek zarządzanych przez radę, która wybiera zarząd i mianuje dyrektora. Dyrektor powołuje strukturę muzeum zgodnie z Frame of reference for museum professions in Europe, 2007 (załącznik 3).
2. Zatrudnienie w muzeum ma charakter kontraktowy lub, wyjątkowo, etatowy dla osób sprawujących nadzór bezpośredni nad zbiorami, mieniem, funkcjonowaniem technicznym i bazami informacji, przy czym zachowana zostaje odpowiedzialność za powierzony majątek i za przestrzeganie prawa autorskiego.
3. Pozostały personel jest zatrudniony w ramach projektów realizowanych w cyklach i związanych z działalnością muzeum (np. konserwacja, edukacja).
4. Dochody osiągane z prowadzonej działalności dzielone są w ustalonych proporcjach na reinwestycje w działalność muzeum i wynagrodzenia personelu. Osiąganie dochodów jest kontrolowane systemem procedur.

3.2.1.b. Dyrektor zarządzający
Zmiana struktury zarządzania i zatrudnienia może być także realizowana bez powoływania spółki, z zachowaniem hierarchii organizator–dyrektor, ale z zastosowaniem kontraktowego i projektowego systemu zatrudnienia. Nie daje to jednak silnego narzędzia stymulacji gospodarności, jakim jest możliwość wypracowywania zysków.
---------------------------------------------
86 Udziałowcami mogą być także pracownicy, fundacje prywatne non profit oraz inne instytucje kultury.

« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo