Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Rekomendacje

3.1. Miejsce mediów w kulturze współczesnej

System demokratyczny i media są ze sobą nierozerwalnie połączone – alternatywa nie istnieje w tym sensie, że nie jest możliwe rozwijanie demokracji bez udziału mediów. Trudno więc uznać racje wszystkich tych, którzy traktują media jako element niszczący i wykoślawiający demokrację, uważają, że najlepiej byłoby bez kontroli wolnych mediów: informujących, przekonujących i kontrolujących. Trzeba skonstatować, że nie może istnieć „demokracja pozamedialna”, co oznacza także konieczność dowartościowania mediów jako niezbędnego składnika demokracji. Przyjęcie takiej konkluzji zmusza ponadto do przyjrzenia się dokładniej nie tylko nowym formom medialnego uczestnictwa obywateli, ale uznania tych form za dominujące w niedalekiej przyszłości. W pracach nad nowelizacją prawa autorskiego należy więc zadbać nie tylko o interes twórców, ale także interes publiczny.

Prawo autorskie w swym obecnym kształcie nie przystaje do realiów doby Internetu. Z jednej strony, łatwość kopiowania, przetwarzania i redystrybucji utworów audiowizualnych sprawia, że prawo nie chroni skutecznie własności intelektualnej twórców, bo wobec przemian technologicznych trudno je egzekwować. Z drugiej strony, prawo autorskie nie powinno blokować powstawania utworów zależnych, których rozpowszechnianie nie zaszkodzi w realny sposób interesom twórcy i można je zakwalifikować jako wykorzystanie tzw. prawa do cytatu. Niezbędne jest również doprecyzowanie kategorii „dozwolonego użytku”, zwłaszcza kwestii dozwolonego użytku osobistego („Zakres własnego użytku osobistego obejmuje korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przez krąg osób pozostających w związku osobistym, w szczególności pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego” – art. 23.2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych; w dobie rozwoju społeczności internetowych kategoria osób, z którymi pozostaje się w stosunku towarzyskim, jest niezwykle obszerna).

Należy doprecyzować kategorię „dozwolonego użytkowania” tak, aby dbając o interes dysponenta praw własności do utworu, nie blokować powstawania utworów zależnych, które mogą stanowić podstawę innowacyjności i konkurencyjności polskich przemysłów kultury, a równocześnie służyć do stymulowania spontanicznej, oddolnej amatorskiej aktywności twórczej. Państwo powinno też aktywniej włączyć się w promowanie otwartych licencji, takich jak Creative Commons.

Należy zdecydowanie wspierać twórczość nieprofesjonalną, w tym tę obecną w polskim Internecie. Nowa definicja pojęcia kultury powinna obejmować uznanie za wartościowe także amatorskich form twórczości. W interesie Państwa leży stymulowanie rozwoju twórczości amatorskiej, która może stanowić cenne zaplecze dla przemysłów kultury, a jednocześnie przyczynić się do rewitalizacji obiegu kultury i wzbogacenia jej zasobów.

poprzedni rozdział
« Wrzesień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo