Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Analiza

2.1.4. Rozwój Internetu i usług internetowych oraz telefonii komórkowej

W Polsce po raz pierwszy połączono się z przy użyciu sieci komputerowych 17 sierpnia 1991 r., jednak dopiero w 1994 r. pojawiły się komercyjne oferty dostępu do Internetu dla osób prywatnych (jako pierwszy z taką ofertą wystąpił komercyjny serwis Maloka BBS). Ze względu na wygórowane ceny chętnych było niewielu. W czerwcu 1996 r. dostęp do Internetu pojawił się w ofercie Telekomunikacji Polskiej, jesienią 1998 r. zaś – w pakiecie Cyfry+. Faktyczny początek zainteresowania Internetem w Polsce nastąpił jednak właściwie dopiero w 2000 r.

W styczniu 2007 r. w Polsce było 11,4 mln użytkowników Sieci, co stanowiło 29,9% populacji. To znacznie mniej niż średnia unijna, która wynosi blisko 51%. Na tle innych krajów Unii Europejskiej pozycja Polski jest słaba. Zdecydowanie przodują Szwecja i Portugalia (po około 74% populacji), a lepiej od nas prezentują się niemal wszystkie unijne kraje – poza Bułgarią i Rumunią (odpowiednio 28,7 i 23,4% populacji), które jednak odnotowały większy niż Polska wzrost liczby użytkowników Internetu w latach 2000-2006. W Rumunii było to 518%, w Bułgarii 412%, podczas gdy w Polsce – 307% 13.

W 2008 r. 67% gospodarstw domowych posiadało komputer, przy czym blisko 80% z nich miało dostęp do Internetu. Ogromna większość Polaków mających dostęp do Internetu we własnym domu (96,7%) korzysta z Sieci co najmniej raz w tygodniu 14.

Trzeba jednocześnie odnotować, że polscy użytkownicy Sieci wyróżniają się jako grupa aktywna i twórcza. Są nie tylko odbiorcami treści, ale także je tworzą (Polacy są na czwartym miejscu wśród narodowości, które zredagowały najwięcej haseł internetowej encyklopedii Wikipedia).

Pięć najpopularniejszych witryn w Polsce (pod względem liczby użytkowników i zasięgu) to: 1. Google, 2. Onet.pl, 3. Wirtualna Polska, 4. Allegro, 5. Interia.pl (Andrusiewicz 2007, s. 206).

Wyraźnie zmienia się w Polsce preferowany sposób łączenia się z Internetem – spada liczba użytkowników korzystających z modemu na rzecz stałego łącza (jeszcze w grudniu 2000 r. ponad 97% internautów używało modemu) (Kaznowski 2007).

Większość osób spośród tych, które korzystają z Internetu w domu, ma stałe łącze, przy czym rośnie liczba polskich gospodarstw domowych posiadających łącza powyżej 144 kb/s (tzw. szerokopasmowe). W 2008 r. dostęp do szerokopasmowy deklarowało niemal 66% osób posiadających dostęp do Internetu we własnym domu. Z łącza wąskopasmowego korzystało zaledwie 17,7% – takich osób było mniej niż tych, którzy korzystali z dostępu bezprzewodowego (24,9%).15

Rynek usług dostępu do Internetu szerokopasmowego jest jednym z najdynamiczniej się rozwijających sektorów telekomunikacji w Polsce. Tylko drugim półroczu 2008 r. liczba łączy szerokopasmowych zwiększyła się o ponad 656 tysięcy. Istotnym czynnikiem rozwoju tego rynku jest rosnąca konkurencyjność. Odważnie zaistnieli tu operatorzy telefonii ruchomej – pod koniec 2008 r. wśród abonentów korzystających z łącza szerokopasmowego aż 20% korzystało z usług operatorów telefonii ruchomych 16.

Mimo tak dynamicznego rozwoju faktem pozostaje, iż „w zakresie rozwoju infrastruktury służącej do dostarczania szerokopasmowego Internetu Polska, a w szczególności województwa Polski Wschodniej, zajmuje jedno z ostatnich miejsc w Europie” 17.

Charakterystyczne są w Polsce ogromne dysproporcje w liczbie internautów w poszczególnych ośrodkach. Absolutnie dominuje pod tym względem Warszawa (20,4%), podczas gdy znajdujące się na drugim miejscu Katowice mają wynik ponad dwa i pół raza niższy (7,7%).

Osobny i dość dynamicznie rozwijający się segment stanowi tzw. mobilny Internet oferowany przez operatorów telefonii komórkowej. Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że w 2007 r. ponad 8 mln Polaków przynajmniej raz skorzystało z Internetu w sieci ruchomej. Udział operatorów telefonii komórkowych w globalnych przychodach z usług internetowych wyniósł w 2007 r. ponad 15%. Mobilny Internet to jedyna alternatywa dla osób mieszkających/przebywających w miejscu, gdzie nie ma możliwości przyłączenia się do sieci stacjonarnej 18.

Sporą popularnością wśród polskich internautów cieszą się komunikatory tekstowe – w 2008 r. korzystało z nich blisko 68% użytkowników Internetu, przy czym najpopularniejszym komunikatorem było Gadu-Gadu, mające 88% wskazań (znajdujący się na drugim miejscu Tlen osiągnął wynik zaledwie 4,7%). Wśród komunikatorów głosowych liderem jest Skype – w 2008 r. korzystało z niego aż 78,7% spośród tych, którzy deklarowali korzystanie z komunikatorów głosowych19.

Z całą pewnością pisząc o Internecie należy uwzględnić podwójną rolę, jaką pełni: z jednej strony występuje jako samodzielne medium, z drugiej zaś – wspiera i „uzupełnia” działalność mediów tradycyjnych. Dziś już niemal wszyscy tradycyjni nadawcy mają swoje portale internetowe, coraz powszechniejsze też jest całkowite przeniesienie ich funkcji w przestrzeń Sieci (np. internetowe periodyki i radiostacje).

Telefonia komórkowa pojawiła się w Polsce w czerwcu 1992 r. Pierwszym operatorem na naszym rynku był Centertel. Jednym z głównych problemów do przezwyciężenia była niechęć i wstyd Polaków, którzy dość długo uważali rozmowę przez telefon w miejscu publicznym za coś żenującego i niekulturalnego. Szybko powstał stereotyp typowego posiadacza telefonu komórkowego: arogancki i pewny siebie dorobkiewicz. W dodatku jakość połączeń w pierwszym okresie była słaba, a sama usługa – bardzo kosztowna (wynikało to między innymi z faktu, że użytkownicy musieli płacić zarówno za połączenia wychodzące, jak i przychodzące). W 1992 r. średnia krajowa pensja wystarczała na pokrycie kosztów zaledwie 627 minut rozmowy 20.

Jednak z roku na rok zainteresowanie ofertami telefonii komórkowych rosło. W 2008 r. telefon komórkowy miało już 83% Polaków. Co charakterystyczne, większość posiadała zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy (44,1%), jednak niewiele mniej deklarowało posiadanie wyłącznie telefonu komórkowego (39%). Dla porównania – tylko 14% ma jedynie telefon stacjonarny. Jako główną przyczynę rezygnacji z telefonu stacjonarnego podawano zbyt wysokie koszty (59,5%) oraz nabycie telefonu komórkowego (blisko 52%). Aż 79% osób spośród tych, które nigdy nie miały telefonu stacjonarnego, zadeklarowało, że powodem tego było wcześniejsze korzystanie z usług operatorów komórkowych. Większość użytkowników telefonów komórkowych korzystała z usług abonamentowych (53,7%). Na drugim miejscu znalazła się usługa typu pre-paid (tzw. telefon na kartę – 43,4%). Najmniejszym powodzeniem cieszy się tzw. usługa mix (6,1%) 21.

Można przypuszczać, że telefony komórkowe będą stopniowo wypierać stacjonarne. Stanowi to wyjątek na tle sytuacji w innych krajach UE, gdzie zdecydowana większość obywateli posiada zarówno telefon stacjonarny, jak i komórkowy i nie deklaruje chęci rezygnacji z usług operatora stacjonarnego. Wydatki przeznaczane przez Polaków na usługi telefonii mobilnej należą do najwyższych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Znajomość spontaniczna operatorów telefonii komórkowej utrzymuje się na podobnym poziomie w przypadku trzech największych operatorów: Era – 90,2%, Orange – 88,4%, Plus – 87,4%. Czwarty w kolejności – Play – był wymieniany przez 62,3% ankietowanych, a Mobilking wskazywało niespełna 15% (dotyczy 2008 r.). Trzech największych operatorów – Orange, Era i Plus – dzieli między siebie ponad 95% rynku (odpowiednio 37,5%, 33,1% i 24,6% osób korzystających z usług komórkowych). Prawie wszystkie (93,7%) osoby posiadające telefony komórkowe wysyłają z nich krótkie wiadomości tekstowe (tzw. SMS). Znacznie mniejszą popularnością cieszą się wiadomości typu MMS – ich wysyłanie deklaruje nieco ponad 41% posiadaczy telefonów komórkowych 22.

poprzedni rozdział
.............................................................................
13 Źródło: Internet World Stats, styczeń 2007; http://www.egospodarka.pl/21794,Internet-w-Polsce-i-na-swiecie-2006,1,39,1.html.
14 Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni, Raport z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, Warszawa, grudzień 2008; N = 1600; http://www.slideshare.net/szakatak/rynek-telekomunikacyjny-w-polsce-w-2008-roku-klienci-indywidualni
15 Tamże.
16 Detaliczny rynek dostępu do Internetu szerokopasmowego, Urząd Komunikacji Elektronicznej, kwiecień 2009; http://www.uke.gov.pl/_gAllery/16/19/16193/Detaliczny_rynek_dostepu_do_Internetu_szerokopasmowego.pdf
17 Tamże.
18 Analiza cen usług dostępu do Internetu operatorów sieci ruchomych, Urząd Komunikacji Elektronicznej, 16 września 2008; http://www.uke.gov.pl/_gAllery/12/86/12868/Analiza_ofert_operatorow_sieci_ruchomych_16_09_2008.pdf
19 Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni, Raport z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, Warszawa, grudzień 2008; N = 1600; http://www.slideshare.net/szakatak/rynek-telekomunikacyjny-w-polsce-w-2008-roku-klienci-indywidualni
20 A. Skiba, Ł. Partyka, Telefonia komórkowa w Polsce ma 15 lat, „Gazeta Wyborcza”, 19 czerwca 2007.
21 Rynek telekomunikacyjny w Polsce w 2008 roku. Klienci indywidualni, Raport z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych INDICATOR, Warszawa, grudzień 2008; N = 1600; http://www.slideshare.net/szakatak/rynek-telekomunikacyjny-w-polsce-w-2008-roku-klienci-indywidualni
22 Tamże.

 
« Listopad 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo