Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Korzystanie ze środków unijnych jako sposób na wyjście z kryzysu?

Istotną słabością instytucji kultury jest zły stan techniczny infrastruktury kultury. Oczywiście umożliwienie finansowania projektów z funduszy strukturalnych złagodziło ten problem, niemniej jednak on wciąż istnieje, a dodatkowych środków finansowych nie można traktować jako lekarstwo na wszelkie niedobory infrastrukturalne w Polsce.

W sumie: 26 «123»

mmaziarka mmaziarka
(moderator)

09.12.09, 12:29

W odpowiedzi: Potencjał sektora kultury
Istotnie koszt wydarzenia to nie to samo co jego cena. Nawet przy akceptacji ceny, koszt często jest nieakceptowalny. Na koszt składa się szereg elementów typu dojazd czy wyżywienie. Oczywiście będzie to ten niewielki element, który z drugiej strony wpływa na rozwój gospodarczy. Ale, wracając do sedna sprawy czyli piramidy potrzeb Maslowa, czy już nas stać na ponoszenie kosztów uczestnictwa w kulturze w pełnym tego słowa znaczeniu, a więc uwzględniając nie tylko cenę wydarzenia, ale i jego koszty? Trzeba do tego dodać, że nawet cena wydarzenia tzw. wysokiej kultury często nie jest niska, pomimo dotacji organizatora. Analizując np. cenę spektaklu teatralnego wahającą się w przedziale 50-100 zł niewątpliwie należy stwierdzić, iż nie jest to mało. Dodając do tego koszty uczestnictwa czyli np. dojazd do oddalonego o ok. 100 km miasta i jakiś posiłek, okazuje się, że niewielu będzie stać na taką przyjemność, gdyż łączny koszt dla dwóch osób to ok. 300-400 zł.

mmaziarka mmaziarka
(moderator)

10.12.09, 14:55

Analiza wariantowa projektów
Inną kwestią również pomijaną często przez instytucje kultury jest porównanie i analiza różnych projektów. Niestety instytucje kultury niejednokrotnie realizują te projekty, na które ogłoszony jest konkurs (jeżeli oczywiści otrzymają dofinansowanie). A zatem rzeczywiste potrzeby odsuwane są na dalszy plan. Wybór działań podejmowanych przez instytucje oparty jest na kalendarzu konkursów. Ma to znaczenie przede wszystkim w przypadku projektów nieinwestycyjnych. Oczywiście w żaden sposób nie podważam decyzji kierownictwa instytucji dotyczącej składania projektu w momencie jak ogłoszony jest konkurs o dofinansowanie – z oczywistych względów harmonogram takiego projektu dostosowany jest do harmonogramu i wymogów konkursu. To co mnie osobiście martwi to realizacja np. projektów miękkich tylko dlatego że właśnie ogłoszono konkurs. Uzasadnieniem realizacji projektu jest, w takich sytuacjach, sam konkurs, a nie potrzeby odbiorców projektu.

mmaziarka mmaziarka
(moderator)

16.12.09, 13:53

Budżety projektów
Niepokojącym zjawiskiem z punktu widzenia zarządzania instytucją i ubiegania się o środki unijne jest nadmierne rozdmuchiwanie kosztów projektu. Często spotykam się z praktyką zwiększania kosztów np. promocji w projektach inwestycyjnych lub jakichkolwiek innych kosztów w projektach nieinwestycyjnych, gdyż i tak w dużej części są one finansowane ze środków zewnętrznych. Przy czym pomijane jest uzasadnienie dla wydatkowania tych środków. A zatem dla zaplanowania kosztów w budżecie często używa się uzasadnienia czysto finansowego tzn. opłaca się kupić określoną usługę czy produkt za np. 15% rzeczywistej wartości, gdyż resztę finansuje Unia. Niestety wiąże się to również później z zadbaniem o taki majątek, a raczej z brakiem zadbania. Efekt jest taki, że na etapie planowania wpisuje się do budżetu co tylko można (oczywiście w zdecydowanie mniejszym stopniu dotyczy to robót budowlanych, gdyż tu obowiązują ścisłe zasady co do kosztorysów inwestorskich) a na etapie wdrożenia i eksploatacji przykłada się wagę wyłącznie do osiągnięcia określonych w projekcie wskaźników. Osobiście uważam, że na taką sytuację nie ma jasnego rozwiązania, szczególnie formalnego, gdyż jest to po prostu związane z mentalnością i świadomością osób decyzyjnych, a także pracowników instytucji.

Karola Karola

16.12.09, 14:09

Do: Budżety projektów
Tak. Bardzo spodobał mi się ten wątek, a śledzę forum już od dawna.
Myślę, że to nie jest jedynie kwestia "rozdmuchania budżetu", co przewartościowanie celów Projektu, w którym promocja "Projektu" - a tak naprawdę instytucji może mieć zasadnicze znaczenie. Z czego to wynika? Przypuszczam, że z podejścia oddolnego. Są pieniądze - jest konkurs - wymyślmy coś i zróbmy to. A powinno być odwrotnie - mamy pomysł - poszukajmy środków i zrealizujmy go.
Wtedy sądzę, że budżet miałby właściwą strukturę i proporcje a narzędzia promocji odpowiednio dobrane do charakteru Projektu

mmaziarka mmaziarka
(moderator)

23.12.09, 09:09

W odpowiedzi: Budżety projektów
Niestety – tak jak napisała p. Karolina – przygotowanie projektów odbywa się niejednokrotnie na zasadzie wypełniania formularza. Dzieje się tak szczególnie przy projektach nieinwestycyjnych. Projekty inwestycyjne wymagają zdecydowanie większego przygotowania, w tym opracowania dokumentacji technicznej czy kosztorysów. Projekty nieinwestycyjne to często pomysły dopasowywane do wymogów konkursowych i formularza wnioskowego. Nie jest to dobra praktyka, gdyż projekt są nieprzemyślane i bardzo często realizowane „na siłę”, aby tylko zdobyć jakieś fundusze zewnętrzne.

mmaziarka mmaziarka
(moderator)

23.12.09, 09:09

Możliwości rozwoju kultury ze środków unijnych
Dotychczas poruszane przeze mnie tematy odnosiły się raczej do negatywnych aspektów procesu ubiegania się o dofinansowanie. Moim zamierzeniem przede wszystkim była przestroga dla innych instytucji kultury. Ale oczywiście nie sposób przemilczeć pozytywnych przykładów korzystania ze środków unijnych.
Uważam, że niewątpliwym atutem projektów kulturalnych jest możliwość tworzenia naprawdę nowych produktów na rynku usług kulturalnych. Nie chodzi mi przy tym o podkreślanie niewątpliwych walorów kultury wysokiej. Mam na myśli np. przedsięwzięcia wykorzystujące współczesne możliwości prezentacji kultury – wirtualne wystawy czy też prezentacja audiowizualna zbiorów umożliwiające faktyczne korzystanie z nich przez osoby niepełnosprawne. Jest to zasługa nie tylko współczesności, ale również – a może przede wszystkim – wybitnych menadżerów kultury. Są również projekty po prostu dotyczące remontów obiektów, ale i tam niejednokrotnie można zauważyć element indywidualny. Ze swojego punktu widzenia zawsze zwracam uwagę na technikę przygotowania projektów i również w tym kontekście niejednokrotnie spotykam się z naprawdę dobrze przygotowanym przedsięwzięciem.
W sumie: 26 «123»
« Sierpień 2020 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
10.05.2010
Kwestia przestrzeni publicznej - czy istnieje czy nie istnieje? - wciąż jest jednym z bardzo popularnych tematów dyskusji o przestrzeni miejskiej.
więcej »
10.05.2010
Czy ulica Słoneczna różni się Cmentarnej? Ulica Komarowa od Wołoskiej? Czy przemianowanie Ronda Babka na Rondo Radosława ma znaczenie? Czy obchodzi nas, że w centrum Warszawy jest rondo Dmowskiego, skoro i tak zwyczajowo wszyscy spotykają się "pod Rotundą"? Czy znaki poziomie i pionowe, które codziennie mijają niosą ze sobą jakieś znaczenie?
więcej »
26.04.2010
ZASP zbiera podpisy pod apelem w sprawie wstrzymania prac nad poprawkami do uchwały „o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i innych ustaw dotyczących zmian prawa kultury".
więcej »
26.04.2010
Wygląda na to, że sytuacja niezależnych grup artystycznych w naszym kraju jest dość opłakana. W niskich budżetach miast (w tym również Warszawy) przewidziano dla nich nadzwyczaj niskie dotacje.
więcej »
26.04.2010
Natura zwykle jest inspiracją dla sztuki i architektury, znacznie rzadziej projekty artystyczne uwzględniają rośliny i zwierzęta jako potencjalnych użytkowników. Zdarzają się jednak nieliczne, ale wyjątki.
więcej »
01.04.2010
The Association for Cultural Economics International organizuje w czerwcu w Kopenhadze 16. Międzynarodową Konferencję Ekonomika Kultury.
więcej »

Rozmawiać o designie - dlaczego nie?


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo