Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Po co miastu sztuka?

Pomniki, miedziane posągi, plenerowe wystawy czy inne obiekty artystyczne są znanym i rozpoznanym elementem tkanki polskich miast. Jaką rolę pełnią w mieście? Odp. Nawratek, Sekuła

W sumie: 26 «123»

jerbel jerbel
(moderator)

04.10.09, 09:56

Kto ma decydować
I jaki jest los tego projektu? Czy miasto zgodziło się na konsultowanie projektów pomników. W Warszawie w ciągu ostatnich trzech lat były dwa spektakularne protesty: jeden dotyczył pomnika upamiętniającego ofiary rzezi na Wołyniu (na pl. Grzybowskim - pomnik nie stanął, a w tym samym miejsciu powstał projekt Joanny Rajkowskiej "Dotleniacz") oraz pomnik Romana Dmowskiego na pl. na Rozdrożu (mimo protestów grup lewicowych pomnik stoi i jedyną przeciwwagą był słup reklamowy wynajęty przez Janka Geberta obklejony plakatami z napisami ”Czy wiesz, komu postawiono tu pomnik?")

jerbel jerbel
(moderator)

16.10.09, 18:41

Kontrowersyjna rzeźba Bałki w Krakowie
Na Krakowskim Podgórzu stanęła realizacja Mirosława Bałki "Auschwitzwieliczka". Projekt spotkał się protestem mieszkańców.

Na blogu Projektu Miejskiego czytamy "Wśród członków stowarzyszeń dzielnicy Podgórze, gdzie stanęła praca, zapanował strach, że deklarowana przez organizatorów Festiwalu Art Boom tymczasowość lokalizacji jest fikcją i (porównując do pomnika Lenina na Placu Centralnym) przepowiadają, że rzeźba Bałki będzie, wbrew woli mieszkańców, stać w obecnym miejscu przez długie lata. (...) Wśród interesujących opinii godny dyskusji wydaje się komentarz, że jakkolwiek realizacja projektu Bałki właśnie w Krakowie jest spektakularnym sukcesem artystycznym i prestiżem dla miasta, to jednak poniesiono kolejną klęskę społeczną.Pojawiają się zdecydowane głosy, iż świat sztuki nie powinien decydować o kształcie publicznej przestrzeni.

Górnolotnie podsumowując, należy głęboko się zastanowić jak w przyszłości oswajać mieszkańców polskich miast ze sztuką współczesną,przekonać o klasie artystów takich jak Bałka. Kwestią otwartą pozostaje problem, w jaki sposób doprowadzić do sytuacji, w której za 20 lat, jak życzyłaby sobie dyrektor artystyczna Art Boom’u Małgorzata Gołębiewska, takie dyskusje miały marginalne znaczenie, a artyści, kuratorzy wraz z mieszkańcami i radami dzielnic wspólnie decydowali o obecności sztuki współczesnej na placach i ulicach polskich miast.
"

Problem włączania sztuki współczesnej w przestrzeń publiczną jest bez wątpienia wyzwaniem. Takie projekty nie tylko napotykają opór ze strony mieszkańców, ale znacznie częściej ze strony władz miast. To niejednokrotnie sprawia, że gdy po wielu próbach zostanie wynegocjowana zgoda tych ostatnich, zapomina się o tych, którzy będą mieszkali z danym obiektem pod oknem.

To, że projekty budzą opór nie powinno być jedynie traktowane jako przejaw ignorancji lokalnych mieszkańców, ale jako oznaka ich zaangażowania w kształt najbliższego otoczenia. Opór wobec rzeźby współczesnej może nie dotyczyć jej samej, ale procesu podejmowania decyzji, w wyniku które stanął on w danym miejscu.

Propozycja “uświadamiania o klasie takich artystów jak Bałka”, jak proponują autorzy bloga, jest gestem przemocy symbolicznej wobec mieszkańców, którym odbiera się prawo do posiada innego zdania – np. przekładania trawnika nad dzieło znanego artysty, którego pozycję doceniły zagraniczne galerie.

Przy okazji takich sporów warto sobie postawić pytanie, czego bardziej chcemy: sztuki w przestrzeni publicznej (kosztem ignorowania woli mieszkańców) czy aktywnych obywateli, którzy będą brali udział w współtworzeniu tkanki miejskiej?

Jeśli tego drugiego to istnieje duża szansa, że obiekty artystyczne zostają z czasem włączone jako pełnoprawni członkowie wspólnoty miejskiej.

pannamanra pannamanra

27.10.09, 10:33

Kukliński - ciąg dalszy
Sprawa pomnika Kuklińskiego się rozwija. Odbędą się konsultacje społeczne, zostanie też ogłoszony konkurs na projekt pomnika.

pannamanra pannamanra

27.10.09, 10:39

Bałka w Podgórzu
Problem z rzeźbą Bałki - jak wcześniej zauważyłaś - faktycznie jest głównie problemem ingorowania głosu mieszkańców podczas podejmowania decyzji o kształcie przestrzeni miejskich. Nieszczęsny artysta obrywa to rykoszetem.

W tej sprawie nikt się do niczego nie przyznaje. Dykrektorka KBF (instytucji-pomysłodawcy postawienia rzeźby w Podgórzu) twierdzi, że Rada Dzielnicy została poinformowana odpowiednio wcześniej. Rada Dzielnicy zaprzecza. Mieszkańcy przecierają oczy. Lokalne stowarzyszenie wyraża zdziwienie i sprzeciw. Doskonale to wszystko obnaża stosunek władz miasta do konsultacji społecznych - wystarczy opieczętowane pismo na biurku i brak sprzeciwu. Wtedy - hulaj dusza! Ciągle trudno w Polsce o uczciwe podejście do kwestii konsultacji, w wyniku którego ktoś realnie starałby się uwzględnic w procesie decyzyjnym - nazwijmy to tabloidowo - głos zwykłych ludzi.

Gdzieś w tle mamy dyskusję o samym planownaiu przestrzennym, niejasnych kompetencjach urzędników i zabiedbanych przestrzeniach leżących poza zabytkowym centrum, które - jako nieistotne dla ruchu turystycznego - wciąż nie zasługują na uwagę i troskę.

jerbel jerbel
(moderator)

27.10.09, 12:08

A dobre praktyki?
A czy była w Krakowie jakaś sytuacja, gdzie projekt był konsultowany?

I czy np. projekty, które pojawiały się podczas artboomu były społecznie konsultowane? Chodzi mi np. o mural Twożywa? I czy taki mural w ogóle potrzebuje konsultacji, bo to z jakiegoś powodu wydaje się mniej oczywiste.



jerbel jerbel
(moderator)

30.04.10, 19:47

Bałka na Podgórzu
Projekt Auschwitz|Wieliczka.

W sumie: 26 «123»
« Listopad 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
10.05.2010
Kwestia przestrzeni publicznej - czy istnieje czy nie istnieje? - wciąż jest jednym z bardzo popularnych tematów dyskusji o przestrzeni miejskiej.
więcej »
10.05.2010
Czy ulica Słoneczna różni się Cmentarnej? Ulica Komarowa od Wołoskiej? Czy przemianowanie Ronda Babka na Rondo Radosława ma znaczenie? Czy obchodzi nas, że w centrum Warszawy jest rondo Dmowskiego, skoro i tak zwyczajowo wszyscy spotykają się "pod Rotundą"? Czy znaki poziomie i pionowe, które codziennie mijają niosą ze sobą jakieś znaczenie?
więcej »
26.04.2010
ZASP zbiera podpisy pod apelem w sprawie wstrzymania prac nad poprawkami do uchwały „o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i innych ustaw dotyczących zmian prawa kultury".
więcej »
26.04.2010
Wygląda na to, że sytuacja niezależnych grup artystycznych w naszym kraju jest dość opłakana. W niskich budżetach miast (w tym również Warszawy) przewidziano dla nich nadzwyczaj niskie dotacje.
więcej »
26.04.2010
Natura zwykle jest inspiracją dla sztuki i architektury, znacznie rzadziej projekty artystyczne uwzględniają rośliny i zwierzęta jako potencjalnych użytkowników. Zdarzają się jednak nieliczne, ale wyjątki.
więcej »
01.04.2010
The Association for Cultural Economics International organizuje w czerwcu w Kopenhadze 16. Międzynarodową Konferencję Ekonomika Kultury.
więcej »

Joanna Erbel

Feministka, socjolożka, fotografka, aktywistka.
Bibliografia i ciekawe linki do dyskusji
Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo