Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Załącznik 2

Załącznik 2: Przykłady dobrych praktyk

Program UNESCO – City of Design

„Sieć Miast Twórczych” rozpoczęła działalność w ramach Globalnego Sojuszu Na Rzecz Różnorodności Kulturowej (The Global Alliance for Cultural Diversity) UNESCO w styczniu 2005 r. Celem programu jest rozwój gospodarki, społeczeństwa i różnorodności kulturowej miast, służący wyższej jakości życia, sprzyjający wzmacnianiu poczucia wspólnoty i wspólnej tożsamość. Ważnym elementem programu jest rozwój „turystyki kulturalnej” oraz przyciągnięcie inwestorów z sektora kreatywnego.

UNESCO nadaje tytuły Miast Twórczych w następujących kategoriach:

- literatura. (Edynburg, w Wielkiej Brytanii)
- kino
- muzyka (Bolonia we Włoszech i Sewilla w Hiszpanii)
- rzemiosło (Asuan w Egipcie i Santa Fe w stanie Nowy Meksyk, USA).
- design (Buenos Aires, Montreal, Berlin)
- sztuki medialne
- gastronomia (Popayan w Kolumbii)

Dotychczas najwięcej wniosków dotyczyło kategorii muzyki, designu i sztuki ludowej. Do „Sieci Miast Twórczych” przyjmowanych jest corocznie kilka miast. Miasta kategorii „City of Design” muszą spełniać kilka warunków:

- posiadać ugruntowany przemysł designu i nowoczesną architekturę;
- wspierać projekty urbanistyczne realizowane w przestrzeni publicznej;
- organizować targi, imprezy i wystawy związane z wzornictwem i tworzyć rynek dla projektantów;
- istotnym kryterium jest też istnienie szkół wzornictwa i środowisk projektantów którym stwarza się możliwość wykorzystywania lokalnych zasobów;
- struktury miasta muszą być oparte na spójnym projekcie urbanistycznym;
- branże designu powinny być integralnym, strategicznym obszarem działalności miasta.

Pierwszym miastem „City of Design” było Buenos Aires, któremu status ten przyznano w sierpniu 2005 r. Sektor kreatywny zapewnia tam 4% lokalnych miejsc pracy. Inwestycje publiczne i prywatne stwarzają możliwość inwestowania w nowoczesną architekturę, nowe rozwiązania urbanistyczne, i przestrzenie publiczne. Kolejnym miastem był Montreal (maj 2006 r.), miasto kosmopolityczne, którego ludność to imigranci o zróżnicowanym pochodzeniu. Imprezami związanymi ze sztuką wzornictwa są w Montrealu na przykład „Mois du Design" [Miesiąc Designu] czy Międzynarodowe Targi Projektowania Wnętrz (SIDIM). Działają tu cztery uczelnie kształcące w zakresie wzornictwa, architektury i planowania urbanistycznego.

„City of Design” jest również Berlin. Władze inwestują tu w branżę designu oraz w sztukę, a wysiłek projektantów widoczny jest w architekturze i przestrzeniach miejskich. Każdego dnia odbywa się w Berlinie ponad 1500 imprez. Wśród nich można wymienić „Designmai", „Update", oraz „Berlin Photography Festival"

Berlin Zukunft – rozwój sektora branż kreatywnych

Sektor branż kreatywnych uchodzi za bardzo ważny element wizerunku Berlina i jest wspierany przez władze miejskie. Doświadczenia Berlina wskazują na istnienie ścisłych związków między wytwarzaniem, propagowaniem i zachowywaniem dóbr kultury z jednej strony i produkcją przemysłową z drugiej. Przy obrotach w wysokości 1,4 miliarda euro, sektor ten stał się istotnym ogniwem gospodarki miasta i decyduje o atrakcyjności wizerunku Berlina, zwłaszcza dla branży turystycznej (obecnie miasto rocznie odwiedza ponad 13 milionów turystów) oraz dla inwestorów innych branż.

W 2004 r. Departament Gospodarki, Pracy i Spraw Kobiet wraz z Departamentem Nauki, Badań i Kultury Senatu Berlina rozpoczął realizację Programu Inicjatyw Sektora Branż Kreatywnych „Berlin Zukunft”, którego celem jest analiza problemów i możliwości sektora branż kreatywnych, identyfikacja obszarów wspólnych dla poszczególnych branż sektora i kultury oraz opracowanie i wdrażanie kompleksowych rozwiązań dotyczących finansowania kultury i promowania przedsiębiorczości sektora. Program składa się z szeregu tematycznych części , z których najważniejsze to „Create Berlin” oraz „Berlin Partner”.

Program „Create Berlin” powstał w 2006 r. i zrzesza wszystkich uczestników berlińskiej branży designu (projektantów, agencje i instytucje związane z projektowaniem) i reprezentantów wszystkich segmentów design (mody, projektowania produktów, projektowania wnętrz oraz projektowania graficznego). Program „Create Berlin” jest postrzegany jako platforma wykorzystująca wystawy, imprezy i kampanie w wielu najbardziej liczących się miastach świata do zwrócenia uwagi na tożsamość Berlina jako miasta w którym tworzy się design.

Program „Berlin Partner” ma na celu stwarzanie zachęt dla inwestorów pragnących działać w Berlinie. Program jest realizowany przez wyspecjalizowaną agencję przy udziale banków, instytucji finansowych i zrzeszeń branżowych (rzemieślniczych, handlowych i in.). Dodatkowo w ramach programu prowadzona jest działalność marketingowa związana z opracowywaniem strategii dla miasta oraz promowania marki Berlin.

Program „Obsługa Inwestorów” to działania w zakresie nieodpłatnego serwisu dla inwestorów. Pakiety usług dla inwestorów pochłaniają 7 mln Euro rocznie, z czego połowa to dotacje Landu a druga połowa jest pokrywana przez prywatną część udziałowców agencji Berlin Partner tj. Partner fur Berlin Holding (165 firm).

Gdynia Design Days – międzynarodowe dni designu krajów nadbałtyckich


Gdynia Design Days to pierwsze w Polsce, międzynarodowe wydarzenie, popularyzujące design krajów nadbałtyckich. Imprezę, która odbyła się po raz pierwszy w lipcu 2008 r., zorganizowały wspólnie Instytut Wzornictwa Przemysłowego i Urząd Miasta Gdyni. Wydarzenie jest adresowane do mieszkańców Trójmiasta, turystów oraz projektantów.
Głównym celem Gdynia Design Days jest promocja kreatywnego, nowoczesnego projektowania otaczającej nas rzeczywistości. Na program Dni składają się liczne wystawy, konferencje, prezentacje, warsztaty dla dzieci, młodzieży, dorosłych i projektantów.

W roku 2008 wydarzenia zorganizowane były w trzech blokach tematycznych:

Design Demokratyczny - czyli popularny i dostępny dla wszystkich, obejmujący obecne na rynku przedmioty, które im lepiej są zaprojektowane, tym mniej je dostrzegamy w swoim otoczeniu – tak są oczywiste, okazują się ponadczasowe i urzekają prostotą pomysłu, zaskakują świetnie zaprojektowaną funkcjonalnością, charakterystyczną dla designu demokratycznego. W dwudziestu kontenerach portowych, które stanęły w centrum Gdyni, można było oglądać prace młodych projektantów. Swoje prace prezentowały znane grupy projektowe, m.in.: Aze Design, Gogo, Malafor, Isle Design, Knockout Design.

Design Cyfrowy to blok poświęcony dynamicznie rozwijającym się nowym technologiom, które nie tylko służą wytwarzaniu nowych produktów, ale otaczają nas zewsząd, na co dzień.

Na wystawie Future Design „Pora relaksu” w instalacjach i prezentacjach multimedialnych młodzi designerzy prezentowali swoje koncepcje i projekcje czasu wolnego – trendy i wizje przyszłości, a nie realne, dziś istniejące przedmioty. Te wizjonerskie prace nakłaniały do dyskusji i refleksji nad zmieniającymi się potrzebami i stylem życia, pokazywały potencjał młodego pokolenia w wyznaczaniu trendów i odczytywaniu oczekiwań społecznych. W projekcie brali udział: AZE Design, ISLE Design, BABA AKCJA, MALAFOR, KNOCKOUT Design i ZESPÓŁ Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.

W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym, można było również odwiedzić wystawę „Dobry Wzór 2007”, przedstawiającą finalistów ogólnopolskiego konkursu na najlepiej zaprojektowane produkty na polskim rynku. W Prototypowni gdyńskiego Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego odbyły się warsztaty dla dzieci z kreatywnego projektowania.

W roku 2009 podczas drugiej edycji Gdynia Design Days – Gdynia po raz drugi stała się nadbałtycka stolicą designu. Program obejmował następujące bloki tematyczne:

Design w Kontenerach – wystawa w kontenerach portowych, w których prezentowały się

• polskie i nadbałtyckie studia projektowe,
• ogólnopolskie galerie designu,
• kontener designu dla dzieci i warsztaty z projektantem dla najmłodszych
• informacja, księgarnia, hot-spot, miejsce odpoczynku i relaksu

Wystawa totemów edukacyjnych w przestrzeni miasta – przeskalowane oryginalnie zaprojektowane obiekty ilustrujące zjawisko wykorzystania źródeł energii odnawialnej

Nadbałtycki Design – „Cztery elementy. Szwedzki design dzisiaj” wystawa najlepiej zaprojektowanych produktów szwedzkich ostatnich lat, wzornictwo skandynawskie jako przykład sukcesów rynkowych szwedzkich firm od lat współpracujących z projektantami.

Dni Biznesu Kreatywnego w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym obejmujące:

• warsztaty dla projektantów i przedsiębiorców z wprowadzenia nowego produktu na rynek
• przykłady nowych modeli biznesowych opartych o współpracę z projektantem - wystawy dobrych praktyk wzorniczych: Yves Behar, pokonkursowa wystawa Dobry Wzór 2009
• prezentacje młodych projektantów i grup projektowych w ramach konkursów Imagine Cup i Young Design - nowe technologie projektowanie usług

10 czerwca 2009 r. Komisja Europejska przyjęła komunikat na temat Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego wraz z towarzyszącym mu projektem Planu Działania, w którym wpisano wzornictwo jako jeden z tematów dla regionu. Gdynia Design Days zostały wpisane jako kluczowe wydarzenie służące stworzeniu identyfikacji regionu Morza Bałtyckiego dzięki wzornictwu. Wzornictwo jako element wyróżniający tę część Europy, zostało też wpisane w postulaty rządu RP i do dokumentu z 2008 r.: „Spójność i konkurencyjność regionu Morza Bałtyckiego – od wizji do działań”, w rozdziale „Region Morza Bałtyckiego jako wzorcowy region w dziedzinie aplikacji i upowszechniania wzornictwa”. Gdynia Design Days 2009 zostały objęte honorowym patronatem przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.

poprzedni rozdział
« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo