Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Wstęp

Panuje powszechna zgoda, że wiek XXI będzie wiekiem kultury
(Kapuściński 2000)


W niniejszym raporcie przedstawiono promocję kultury polskiej za granicą w latach 1989-2008 i podjęto próbę znalezienia odpowiedzi na następujące pytania: jeśli promocja kulturalna - to w jakim kształcie, przez kogo realizowana, jakimi metodami realizowana, gdzie realizowana i w jaki sposób finansowana? Raport prezentuje perspektywę ogólnopolską i uwzględnia szczególnie zadania Państwa. Kataloguje organy Rządu i podległe im instytucje wykonawcze, jak również wybrane podmioty promocji. Raport nie obejmuje działań instytucji samorządowych i niezależnych organizacji pozarządowych.

Zagraniczna promocja kulturalna Polski oznacza nie tylko promocję za granicą, ale również ofertę kulturalną przygotowaną dla zagranicznych gości w kraju. Temu drugiemu aspektowi promocji w niniejszym raporcie poświęcono stosunkowo mniej miejsca, ze względu na szczególne zainteresowania promocją kultury za granicą sensu stricte oraz ze względu na ograniczoną objętość raportu.

Raport powstał w oparciu o materiały źródłowe udostępnione przez: Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej (DDPiK) Ministerstwa Spraw Zagranicznych (1997-2008), Departament Wspólpracy z Zagranicą (DWZ) Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2000-2007), dokumenty Unii Europejskiej, materiały Instytutu Adama Mickiewicza (2000-2008),
jak również inne opracowania i analizy. Wiele informacji uzyskano podczas wywiadów przeprowadzonych z osobami zajmującymi się promocją kultury polskiej na świecie od strony praktycznej, jak również w oparciu o wyniki sondażu przeprowadzonego w 15 narodowych instytucjach kultury oraz fokus przeprowadzony w Instytucie Adama Mickiewicza we wrześniu 2008 roku pod kierunkiem prof. Jana Stanisława Wojciechowskiego.

Podczas pracy nad raportem okazało się, że dostęp do materiałów jest utrudniony, a pozyskanie danych często niemożliwe. Dokumenty o niskiej wadze państwowej są w resortach zwykle przechowywane przez 5 lat. Nie ma odpowiednich informacji do przeprowadzenia poprawnego badania ilościowego. Pozyskane dane dotyczą okresu po 2000 roku, jako przedmiot analizy porównawczej bywają niekompatybilne, przez co nie mogą stanowić właściwego materiału porównawczego. Trudno bowiem porównywać projekty promocyjne przeprowadzone przez wybrane instytucje na podstawie ich ilości, gdyż te nie odzwierciedlają wymiernego efektu promocyjnego. W takiej sytuacji autorzy raportu zdecydowali się zastosować metodę opisową.

Raport składa się z trzech części podzielonych na siedem sekcji. W pierwszej części (I) na podstawie dostępnych badań krajowych i europejskich autorzy raportu starają się wykazać, dlaczego dzisiaj międzynarodowa wymiana kulturalna i dyplomacja kulturalna nabierają szczególnego znaczenia. W drugiej (II-V) opisana jest historia wysiłków promocyjnych Państwa, struktura organizacyjna, geopolityka wymiany kulturalnej, a także wskazane są wypracowane dobre praktyki promocji zagranicznej Polski przez kulturę. Ostatnia część (VI-VII) jest diagnozą stanu promocji i przedstawia rekomendacje.

Autorzy składają podziękowania dyrekcji i pracownikom DDiPK Ministerstwa Spraw Zagranicznych, DWZ i Wydziałowi Prezydialnemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pomoc w zdobyciu materiałów. Prof. Wojciechowskiemu za umożliwienie wykorzystania badań na temat promocji kultury polskiej za granicą oraz wszystkim, którzy zajmują się międzynarodową wymianą kulturalną i znaleźli czas, aby podzielić się swoimi refleksjami.
« Marzec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo