Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Tomasz Stańko & Friends / Orkiestra Kameralna AUKSO

Termin:
24 września 2009 r.
Miejsce: Rynek Główny w Krakowie
Program: Tomasz Stańko z zespołem i Orkiestra AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia wykonają program będący hołdem złożonym znakomitemu kompozytorowi i pianiście Krzysztofowi Komedzie w 40. rocznicę śmierci. twórcy znanych na całym świecie standardów jazzowych i muzyki filmowej, m.in. do filmów Romana Polańskiego: Dziecko Rosemary (z najsłynniejszą "Kołysanką") i Matnia. Repertuar Komedy to istotne ogniwo łączące osiągnięcia polskiej szkoły jazzu a jej bezpośrednim spadkobiercą i ambasadorem w osobie Tomasza Stańki. Polska szkoła jazzu miała istotny wpływ na rozwój międzynarodowej sceny jazzowej, zwłaszcza awangardy lat 70. XX wieku skupionej wokół wydawnictwa ECM. Retrospektywny program przygotowany wraz ze znakomitą orkiestrą Aukso to okazja do podkreślenia żywotności osiągnięć polskiego jazzu.
Organizator: Krakowskie Biuro Festiwalowe

Tomasz Stańko
Wszechstronnie wykształcony muzyk jazzowy, uczęszczał do klasy skrzypiec, fortepianu i trąbki. Ukończył PWSM w Krakowie w klasie trąbki. Mimo klasycznej edukacji muzycznej od najmłodszych lat zafascynowany był jazzem. Jeszcze jako uczeń szkoły średniej, założył z Wacławem Kisielewskim kwartet, z którym wystąpili w klubie Helicon. Zawarł tam znajomość z wieloma muzykami, którzy od 1961 zapraszali go na jam sessions, które systematycznie odbywały się w klubie Pod Jaszczurami. Te częste kontakty zaowocowały zaproszeniem w 1962 do zespołu Jazz Darings, który grał w składzie: Adam Matyszkowicz - fortepian, Jacek Ostaszewski - kontrabas i Wiktor Perelemutter - perkusja.
W 1963 roku został zaproszony do współpracy przez Krzysztofa Komedę. Choć skupiony był wokół własnej muzyki oraz kreatywnej współpracy z Komedą, koncertował i nagrywał wspólnie także z Andrzejem Trzaskowskim, Berntem Rosengrenem, Zbigniewem Namysłowskim. Dla nowej koncepcji utworzył autorski kwartet (przekształcony później w kwintet), w którym najczęściej grał z basistami (Bronisławem Suchankiem lub Janem Gonciarczykiem), saksofonistami (Januszem Muniakiem i Zbigniewem Seifertem) oraz perkusistą Januszem Stefańskim.
Dopiero w 1973 rozwiązał stały zespół i przystąpił do realizacji innych, projektów artystycznych. W tym celu powołuje formacje (np. warsztatowy Freeelectronic), które są przy realizacji określonych koncepcji najbardziej przydatne. Współpracuje z Andrzejem Kurylewiczem, Adamem Makowiczem, Januszem Skowronem, Witoldem Szczurkiem, Tomaszem Szukalskim, Edwardem Vesala i Peterem Warrenem. Coraz częściej koncertuje solo, biorąc na siebie ciężar kreacji ekspresyjnej improwizacji.
Jednocześnie jest Stańko artystą, który zapraszany bywa do projektów innych twórców: nagrywa ze Studiem Jazzowym Polskiego Radia (Jana Ptaszyna Wróblewskiego) oraz In Formation (grupą Sławomira Kulpowicza). Swoimi koncertami i nagraniami zdobył ogromną popularność zarówno wśród krytyków jak i publiczności. Koncertuje w Europie, USA i Azji i do swoich kolejnych zespołów pozyskuje muzyków tego formatu, co Cecil Taylor, John Surman, Gary Peacock, Arild Andersson, Daniel Humair, Dave Holland, Don Cherry, Dino Saluzzi, Albert Mangelsdorff, Eddie Gomez, Jan Garbarek, Jack De Johnette, Palle Daniellson.
Nie bez znaczenia jest tutaj pozycja, jaką T. Stańko uzyskał na europejskim rynku jazzowym poprzez nagrania dla prestiżowej monachijskiej wytwórni ECM Records. To dla producenta Manfreda Eichera zrealizował znamienite albumy "Litania" oraz "From The Green Hill", które w katalogu ECM Records są bodaj najważniejszymi (obok nagrań Keitha Jarretta, Jana Garbarka) nagraniami jazzu lat 90-ych.
Ważne miejsce w twórczości Stańki zajmuje także kompozycja muzyki na potrzeby filmu i teatru. Jest autorem ścieżki dźwiękowej m. in. do "Dziury w ziemi", "Trądu", "Pożegnania z Marią", muzyki do spektakli "Wyzwolenie" i "Balladyna", licznych tematów jazzowych. Jest niewątpliwie jednym z najwybitniejszych jazzmanów europejskich. Jego liczne nagrania dla prestiżowych oficyn fonograficznych (ECM Records) oraz udział w jego projektach (np."Litania") wybitnych muzyków świadczą o szczególnej roli jaką Stańko i jego muzyka odgrywają we współczesnym jazzie.

Aukso
Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, powstała w lutym 1998 r. dzięki wspólnej inicjatywie jednego z najwybitniejszych polskich kameralistów – Marka Mosia oraz utalentowanej młodzieży Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Tworzą ją studenci Wydziału Instrumentalnego – entuzjaści muzyki kameralnej. Repertuar zespołu obejmuje utwory klasyczne, romantyczne i współczesne, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej.
Nazwa orkiestry pochodzi od łacińskiego słowa „aukso” (wzrost, wzrastanie, wzmaganie się, przyspieszanie).
Orkiestra występowała na najważniejszych estradach i festiwalach Polski, m.in. w Studio im. W. Lutosławskiego, podczas prestiżowej serii koncertów „Wielka Kameralistyka XX wieku” w Teatrze Wielkim, na 44. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Z sukcesami koncertowała za granica, m.in. z Rudolfem Barszajem w Szwajcarii, na Balearach, w Belgii, a także w Brazylii – w ramach Festiwalu Kultury Polskiej. Od 2000 r. na Suwalszczyźnie odbywa się z udziałem orkiestry festiwal „Letnia Filharmonia Aukso”. W 2003 r. została ukończona realizacja pierwszej płyty zespołu, zatytułowanej „Współcześnie” (Box Music) zawierającej utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego.


« Wrzesień 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo