Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Lobbing w zakresie prawa autorskiego

Można sobie zadać pytanie, kto właściwie tworzy unijne regulacje prawno-autorskie i jaki wpływ na nie mają obywatele UE. Jak wiadomo, Komisja Europejska przygotowuje projekty aktów prawnych, które następne są rozpatrywane przez Parlament Europejski i dalej przechodzą określoną procedurę ustawodawczą. Wymienione instytucje są jednak otwarte na wpływy zewnętrzne i umożliwiają zainteresowanym stronom włączanie się w debatę na temat proponowanych regulacji. Komisja Europejska wielokrotnie podkreślała otwartość na wpływy zewnętrzne, konieczność budowania partnerstwa i dialogu z grupami interesów i różnego rodzaju organizacjami obywatelskimi, czy prowadzenia konsultacji społecznych.

W sumie: 3  

ttargosz ttargosz
(moderator)

21.07.09, 07:03

Lobbing w zakresie prawa autorskiego
Można sobie zadać pytanie, kto właściwie tworzy unijne regulacje prawno-autorskie i jaki wpływ na nie mają obywatele UE. Jak wiadomo, Komisja Europejska przygotowuje projekty aktów prawnych, które następne są rozpatrywane przez Parlament Europejski i dalej przechodzą określoną procedurę ustawodawczą. Wymienione instytucje są jednak otwarte na wpływy zewnętrzne i umożliwiają zainteresowanym stronom włączanie się w debatę na temat proponowanych regulacji. Komisja Europejska wielokrotnie podkreślała otwartość na wpływy zewnętrzne, konieczność budowania partnerstwa i dialogu z grupami interesów i różnego rodzaju organizacjami obywatelskimi, czy prowadzenia konsultacji społecznych.

a.vetulani a.vetulani

21.07.09, 13:06

Europejskie lobby a prawo autorskie
Można by się zastanawiać, w jakim stopniu zainteresowane unijną polityką w zakresie prawa autorskiego środowiska uczestniczą w debacie i pracach Komisji Europejskiej w dziedzinie regulacji prawno-autorskich. Można także zadać sobie pytanie, czy działalność europejskich grup interesów, reprezentujących głosy szerszych grup społecznych, można traktować jako „otwarty i strukturalny dialog” z Komisją, czy też mamy do czynienia z silnym lobbingiem i forsowaniem partykularnych interesów danych środowisk, a także w jakim stopniu Komisja Europejska odnosi się do nacisków lobby.

Patrząc na niektóre dyrektywy i propozycje w zakresie prawa autorskiego można odnieść wrażenie, iż były one pisane pod silnym wpływem określonego lobby, a Komisja Europejska niekoniecznie brała pod uwagę interesy pozostałych grup społecznych. Mam tu na myśli chociażby dyrektywę 29/2001/WE, która w art. 6 wprowadza zakaz usuwania i obchodzenia zabezpieczeń technicznych przed nieautoryzowaną eksploatacją dzieła. W niektórych przypadkach brak możliwości legalnego usuwania zabezpieczeń technicznych może stać w sprzeczności z instytucją dozwolonego użytku. Innym przykładem jest tendencja Komisji Europejskiej do wydłużania czasu trwania praw pokrewnych, co możemy ostatnio śledzić na stronach KE. Podobnie jak w wyżej przytoczonym przypadku, wydłużanie czasu trwania praw pokrewnych leży w interesie jedynie wąskich grup społecznych (tu: producentów i artystów-wykonawców), a interesy użytkowników końcowych oraz instytucji użyteczności publicznej nie są brane pod uwagę.

Tarkowski Tarkowski

23.07.09, 10:19

Producenci i artyści-wykonawcy
Poruszyła Pani ciekawą kwestię: interesów producentów oraz artystów / twórców. Przyjęło się łączyć je ze sobą - tymczasem są to dwie odrębne grupy, o odrębnych interesach. Co więcej, producenci, a szerzej przedstawiciele przemysłu działającego w oparciu o system prawa autorskiego, często wypowiadają sie w imieniu twórców, lub lobbują - jak twierdzą - w ich imieniu.
Wielu komentatorów twierdzi jednak, że system prawa autorskiego nie służy twórcom - dobrym przykładem jest aktualna wypowiedź Williama Patry’ego, prawnika amerykańskiego specjalizującego się w prawie autorskim, a obecnie pracującego dla firmy Google:

"While one hears, constantly, corporate chieftains claiming that they’re out there fighting for the creators, we all know that is b.s.: the creators are merely an expense item on a balance sheet, to be reduced as much as possible. We also hear politicians make similar paeans to creators, yet when was the last piece of legislation that was passed that benefited creators at the expense of corporations? When was the last time you heard a government official suggest such a thing?"

Przypadki autentycznej reprezentacji twórców - takie jak brytyjska Featured Artists’ Coalition - są rzadkie. Jeszcze trudniej o reprezentację użytkowników, którą należy traktować jako kluczową grupę zainteresowaną kształtem prawa autorskiego.
W sumie: 3  
« Sierpień 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
10.05.2010
Kwestia przestrzeni publicznej - czy istnieje czy nie istnieje? - wciąż jest jednym z bardzo popularnych tematów dyskusji o przestrzeni miejskiej.
więcej »
10.05.2010
Czy ulica Słoneczna różni się Cmentarnej? Ulica Komarowa od Wołoskiej? Czy przemianowanie Ronda Babka na Rondo Radosława ma znaczenie? Czy obchodzi nas, że w centrum Warszawy jest rondo Dmowskiego, skoro i tak zwyczajowo wszyscy spotykają się "pod Rotundą"? Czy znaki poziomie i pionowe, które codziennie mijają niosą ze sobą jakieś znaczenie?
więcej »
26.04.2010
ZASP zbiera podpisy pod apelem w sprawie wstrzymania prac nad poprawkami do uchwały „o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i innych ustaw dotyczących zmian prawa kultury".
więcej »
26.04.2010
Wygląda na to, że sytuacja niezależnych grup artystycznych w naszym kraju jest dość opłakana. W niskich budżetach miast (w tym również Warszawy) przewidziano dla nich nadzwyczaj niskie dotacje.
więcej »
26.04.2010
Natura zwykle jest inspiracją dla sztuki i architektury, znacznie rzadziej projekty artystyczne uwzględniają rośliny i zwierzęta jako potencjalnych użytkowników. Zdarzają się jednak nieliczne, ale wyjątki.
więcej »
01.04.2010
The Association for Cultural Economics International organizuje w czerwcu w Kopenhadze 16. Międzynarodową Konferencję Ekonomika Kultury.
więcej »

Ryszard Markiewicz

Dyrektor Instytutu Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego

Tomasz Targosz

Adiunkt w Instytucie Prawa Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo