Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Stanisław Bereś
"Dwadzieścia lat to okres pełnej wymiany pokoleniowej. Tyle czasu wystarczyło II Rzeczpospolitej na stworzenie dzieł tak wybitnych, że dziś okres ten uznajemy za jeden z najpłodniejszych w dziejach kultury polskiej. Tyleż samo lat upłynęło od rozpoczęcia procesu transformacji, trudno więc nie zapytać, czy nasza literatura, powstała w warunkach stabilizującej się demokracji, stanowi wartość, z której możemy być dumni?

Kongres Kultury Polskiej to właściwy moment, by zapytać o sprawy fundamentalne: Czy załamanie się komunizmu, upadek cenzury i likwidacja systemu odgórnego sterowania kulturą spowodowały przemiany w świadomości twórców i znalazły wyraz literacki, czy – wręcz przeciwnie – zostały zepchnięte w niepamięć? Czy powstały już dzieła i nurty, które wyrażają ducha wolnej Polski? Czy otwarcie granic z Europą doprowadziło do otwarcia się polskich pisarzy na świat i włączyło ich utwory w dialog wolnych narodów kontynentu, czyniąc naszą literaturę europejską? Czy alarmy nad katastrofalnym upadkiem czytelnictwa w kraju są gazetowymi sensacjami, syndromem lokalnego przesilenia czy oznakami zmierzchu epoki Gutenberga? Co tak naprawdę czytają Polacy i jakie wnioski można wyprowadzić na podstawie ich gustów? Czy pisarze w wolnej Polsce nadal czują się elitą kraju, a ich postawy, aspiracje i styl życia nie zmieniły się? Czy w rzeczywistości rynkowej twórca, wydawca, dystrybutor i księgarz znaleźli wspólny język, czy jest to raczej wieczna „rozprawa między panem, wójtem a plebanem”?
Powinniśmy bacznie przyjrzeć się istniejącym mechanizmom i zjawiskom, uważnie rozważyć ich konsekwencje, bo stawką jest tożsamość literatury polskiej, a co za tym idzie – przyszłość (lub jej brak) całej kultury narodowej."



Urodził się 4 maja 1950 r.

Historyk literatury, krytyk, eseista, poeta oraz tłumacz. Od 1993 r. jest profesorem Uniwersytetu Wrocławskiego, a w latach 1987–1993 wykładał na Uniwersytecie Charles’a de Gaulle’a w Lille (Francja). Wykładał również w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej (do 1987 r.).

Od 1996 r. redaktor „Telewizyjnych Wiadomości Literackich” (TVP 2, TV Polonia) oraz w latach 1997–1998 magazynu kulturalnego „Latarnik” (TV Polonia); członek jury Nagrody Literackiej Nike (1996–2004), Nagrody Literackiej Europy Środkowej ANGELUS (od 2006 r.) i komitetu redakcyjnego „Odry” (do 2003 r.); współrealizator międzynarodowego pilotażowego programu nauczania multimedialnego (ULB Bruxelles, Paris IV Sorbonne, Université Aix en Province, Université Toulouse le Mirail, Université Nancy II, Lille III, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Wrocławski).

Opublikował 24 książki oraz ok. 430 tekstów naukowych, krytycznoliterackich i eseistycznych na łamach czasopism krajowych, emigracyjnych i zagranicznych. Większość z nich dotyczy literatury polskiej doby dwudziestolecia międzywojennego, okresu wojny i okupacji oraz literatury powojennej. Jego klasyczne już rozmowy rzeki z pisarzami polskimi krzyżują spojrzenie historyka literatury z intelektualnie zorientowanym dziennikarstwem. W poezji w przewrotny sposób integruje perspektywę eschatologiczną z autoironią.

Zajmuje się m.in. twórczością Czesława Miłosza, Tadeusza Konwickiego, Stanisława Lema, drugą awangardą, poezją wojenną, nurtami katastroficznymi, fantastyką naukową oraz bieżącą krytyką literacką. Jest autorem m.in. Historii literatury w rozmowach. XX–XXI wiek (2002), będącej zbiorem rozmów ze współczesnymi pisarzami, m.in. Czesławem Miłoszem, Kazimierzem Brandysem, Tadeuszem Różewiczem i Stanisławem Lemem.


« Wrzesień 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo