Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Samochód kolekcjonerski w rozumieniu przepisów celnych

Definicja
Samochód kolekcjonerski w rozumieniu przepisów celnych to pojazd spełniający kryteria zawarte w wyjaśnieniach sekcji XXI dział 97 Not Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej.


Umiejscowienie w systemie prawa

Prawo celne


Aktualny stan prawny
  • Rozporządzenie (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. ustanawiającego nomenklaturę towarową, zwaną dalej „Nomenklaturą Scaloną”, do którego załącznikiem I jest Wspólna Taryfa Celna;
  • Noty wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów” (zwane dalej „Notami wyjaśniającymi do HS”), stanowiące załącznik do obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006r. w sprawie wyjaśnień do taryfy celnej (M.P. Nr 86, poz. 880);
  • Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich” (Dz. Urz. WE C 133/01 z dn. 30.05.2008r.) - noty wyjaśniające stosownie do orzecznictwa Europejskiego Trybunału sprawiedliwości o ile stanowią ważny środek do zapewnienia jednolitej interpretacji scalonej nomenklatury przez władze celne państw członkowskich, to nie mają mocy prawa obowiązującego.


Opis

W związku z tym, iż przy imporcie podstawą uznania pojazdu za kolekcjonerski jest dokonanie odpowiedniej klasyfikacji taryfowej. Należy zauważyć, iż we Wspólnej Taryfie Celnej brak jest formalnej definicji „pojazdu kolekcjonerskiego”. Interpretacji przedmiotowego pojęcia można dokonać na podstawie Not Wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, w których w wyjaśnieniach do sekcji XXI dział 97 określone zostały warunki, jakie powinien spełniać pojazd aby mógł być uznany za kolekcjonerski. Zgodnie z ww. wyjaśnieniami do kodu 9705 00 00 (kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie, zoologiczne, botaniczne, mineralogiczne, anatomiczne, historyczne, archeologiczne, paleontologiczne, etnograficzne lub numizmatyczne) można zaklasyfikować pojazdy mechaniczne stanowiące egzemplarze kolekcji o wartości historycznej, jeżeli spełniają one kryteria zawarte w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie nr C 200/84, a wiec występują w ograniczonej liczbie egzemplarzy, nie są zwykle wykorzystywane zgodnie z ich właściwym przeznaczeniem, są przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem podobnymi wyrobami, posiadają znaczną wartość, oraz stanowią znaczący krok w rozwoju ludzkości lub pewien okres takiego rozwoju.

Jak podniósł Trybunał Sprawiedliwości w ww. orzeczeniu fakt, że pojazd mechaniczny jest zasadniczo artykułem użytecznym, o stosunkowo krótkiej żywotności oraz jest przedmiotem ciągłego rozwoju technicznego, mogą mieć zastosowanie następujące warunki wstępne, leżące u podstaw powyższego orzeczenia, o ile nie pozostają one w oczywistej sprzeczności z następującymi faktami:
  • oryginalne pojazdy, bez zasadniczych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.;
  • co najmniej 30-letnie oraz modele lub typy, które nie są już produkowane;
  • wszystkie pojazdy wyprodukowane przed rokiem 1950, nawet niejeżdżące.

Pojazdem kolekcjonerskim może być także pojazd o wartości historycznej, tj: pojazd mechaniczny, niezależnie od daty jego produkcji, który, co może zostać udowodnione, brał udział w wydarzeniu historycznym; samochód wyścigowy, który, co może zostać udowodnione, został zaprojektowany, zbudowany i wykorzystany wyłącznie do współzawodnictwa i osiągnął znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych krajowych lub w międzynarodowych konkurencjach.

Dowodem stanowiącym o wartości historycznej może być odpowiednia dokumentacja, na przykład publikacje informacyjne lub literatura specjalistyczna lub opinie uznanych ekspertów.

Podsumowując w rozumieniu przepisów celnych za pojazd kolekcjonerski zostanie uznany:
  • Pojazd który spełnia kryteria zawarte w orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie nr C 200/84 i jednocześnie jest oryginalny bez zasadniczych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.;
  • Pojazd ten musi mieć również co najmniej 30 lat, a także należeć do modelu lub typu, który nie jest już produkowany (kryteria te muszą być spełnione łącznie);
  • Pojazd, który spełnia kryteria zawarte w ww. orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości w sprawie nr C 200/84 wyprodukowany przed rokiem 1950, nawet niejeżdżący;
  • Pojazd mechaniczny o wartości historycznej:
    • niezależnie od daty jego produkcji, który brał udział w wydarzeniu historycznym;
    • samochód wyścigowy, zaprojektowany, zbudowany i wykorzystany wyłącznie do współzawodnictwa i osiągnął znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych krajowych lub w międzynarodowych konkurencjach.


Instytucje/punkty informacyjne
http://www.mf.gov.pl/index.php?const=2

Bibliografia
  • W. Paczuski, Handel dziełami sztuki w Unii Europejskiej, Kraków 2005.
  • Rozporządzenie (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. ustanawiającego nomenklaturę towarową, zwaną dalej „Nomenklaturą Scaloną”, do którego załącznikiem I jest Wspólna Taryfa Celna.
  • Noty wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów” (zwane dalej „Notami wyjaśniającymi do HS”), stanowiące załącznik do obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 1 czerwca 2006r. w sprawie wyjaśnień do taryfy celnej (M.P. Nr 86, poz. 880).
  • Noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich”, (Dz. Urz. WE C 133/01 z dn. 30.05.2008r.).
  • Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 3 grudnia 1998 r. Uwe Clees przeciwko Hauptzollamt Wuppertal. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym: Finanzgericht Düsseldorf - Niemcy. Sprawa C-259/97. Zbiory orzecznictwa Trybunału Europejskiego 1998 Strona I-08127.
  • http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:61997J0259:EN:HTML.
  • Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 10 października 1985 r. Erika Daiber przeciwko Hauptzollamt Reutlingen. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym: Finanzgericht Baden-Württemberg - Niemcy.
  • Sprawa 200/84. Zbiory orzecznictwa Trybunału Europejskiego 1985 Strona 03363.
  • http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:61984J0200:EN:HTML.
  • Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 10 października 1985 r. Collector Guns GmbH & Co. KG przeciwko Hauptzollamt Koblenz. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym: Finanzgericht Rheinland-Pfalz - Niemcy.
  • Sprawa 252/84. Zbiory orzecznictwa Trybunału Europejskiego 1985 Strona 03387.
  • http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:61984J0252:EN:HTML.


Słowa kluczowe

Samochód
Import
Prawo kultury i sztuki : Obrót dobrami kultury
Autor : Anna Skaldawska

Dodaj komentarz:

Nick:
E-mail:
Treść:
Wpisz tekst z obrazka: CAPTCHA Image

Inny obrazek


Komentarze:

« Październik 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo