Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

ORGANIZACJE ZBIOROWEGO ZARZĄDZANIA

Definicja legalna
W świetle art. 104 ust. 1 prawa autorskiego organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi są stowarzyszenia zrzeszające twórców, artystów wykonawców, producentów lub organizacje radiowe i telewizyjne, których statutowym zadaniem jest zbiorowe zarządzanie i ochrona powierzonych im praw autorskich lub praw pokrewnych. Organizacje takie działają na podstawie „zezwolenia” udzielonego im przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


Umiejscowienie w systemie prawa

Prawo cywilne


Aktualny stan prawny
  • Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, ze zm.), określana dalej w skrócie jako „pr. aut.”.
  • Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. 2001 r. Nr 79, poz. 855, ze zm.).
Opis

Rozwój technicznych środków rozpowszechniania utworów sprawił, iż organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi zaczęły odgrywać w praktyce bardzo ważną rolę. Istnienie i funkcjonowanie tych organizacji tłumaczy się tym, iż bez ich pomocy sam twórca nie byłby w stanie wykonywać swoich praw autorskich.

Działanie organizacji zbiorowego zarządzania jest szczególnie istotne w sytuacji masowego korzystania z utworów i dóbr chronionych w ramach praw pokrewnych (np. w ramach publicznego odtwarzania, nadań radiowych lub telewizyjnych, reemisji kablowej). Żaden indywidualny twórca nie ma bowiem praktycznej możliwości ustalenia, czy w danym momencie, w konkretnym miejscu na świecie jakiś użytkownik nie korzysta z jego utworu, np. muzycznego. Tym bardziej nie jest on w stanie sprawdzić, czy korzystanie to jest objęte granicami dozwolonego użytku (zob. – DOZWOLONY UŻYTEK UTWORÓW), czy jest dokonywane z naruszeniem jego prawa. Poza tym, gdy z korzystaniem z utworu wiąże się obowiązek zapłaty przez użytkownika na rzecz twórcy wynagrodzenia, wówczas zawarcie indywidualnej umowy z twórcą i każdorazowe określenie wysokości tego wynagrodzenia w poważnym stopniu uniemożliwiałoby funkcjonowanie większości podmiotów masowo eksploatujących utwory.

Rolą organizacji zbiorowego zarządzania jest więc pobranie stosownego wynagrodzenia od użytkownika z tytułu wykorzystywania przez niego określonego utworu, a następnie przekazanie wynagrodzenia uprawnionemu twórcy.

W Polsce działa obecnie kilkanaście organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi. Do najważniejszych z nich należą: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Stowarzyszenie Filmowców Polskich – ZAPA, ZASP, SAWP, STOART, KOPiPOL, ZPAV.

Instytucje/punkty informacyjne


Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
ul. Krakowskie Przedmieście 15/17
00-071 Warszawa
tel. (22) 42 10 327

Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
ul. Hipoteczna 2
00-092 Warszawa
tel. (22) 827 60 61

Stowarzyszenie Filmowców Polskich – ZAPA
ul. Żelazna 28/30
00-832 Warszawa
tel. (22) 581 43 60

Związek Artystów Scen Polskich – ZASP
Al. Ujazdowskie 45
00-536 Warszawa

Stowarzyszenie Artystów Wykonawców SAWP
ul. Tagore 3
02-647 Warszawa
tel. (22) 624 90 66

Związek Artystów Wykonawców STOART
ul. Nowy Świat 64
00-357 Warszawa
tel. (22) 827 83 71

Stowarzyszenie Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi
Twórców Dzieł Naukowych i Technicznych KOPiPOL
ul. Warszawska 30 lok. 19
25-433 Kielce
tel. (41) 341 54 39

Związek Producentów Audio Video ZPAV
ul. Kruczkowskiego 12 m. 2
00-380 Warszawa
tel. (22) 622 92 19

Bibliografia
  • Barta J., Błeszyński J., Czajkowska Dąbrowska M., Grzeszak T., Grzybowski S., Kępiński M., Markiewicz R., Nowicka A., Poźniak Niedzielska M., Preussner Zamorska J., Traple E., Wojciechowska A., Wojnicka E., System Prawa Prywatnego. Prawo autorskie, tom 13, red. J. Barta, Warszawa 2007
  • Barta J., Czajkowska Dąbrowska M., Ćwiąkalski Z., Markiewicz R., Traple E., Prawo autorskie i prawa pokrewne – Komentarz, wydanie IV, Zakamycze 2005
  • Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie, Wolters Kluwer, Warszawa 2008
  • Matlak A., Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym, Zakamycze 2004
Prawo kultury i sztuki : Prawo autorskie
Autor : Andrzej Matlak

Dodaj komentarz:

Nick:
E-mail:
Treść:
Wpisz tekst z obrazka: CAPTCHA Image

Inny obrazek


Komentarze:

« Listopad 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo