Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Przemysły kultury – Konferencja w Łodzi

W dniach 18-19. czerwca 2009r. w Łodzi w obiektach poprzemysłowych: Łódź Art Centre i Fabryce Sztuki, znajdujących się na terenie byłego kompleksu posiadeł wodno-fabrycznych Scheiblera-Grohmanna; w nowo otwartym, hotelu Andel’s Łódź, który mieści się w zrewitalizowanej fabryce na terenie byłego kompleksu przemysłowego Izraela Poznańskiego; w budynku byłej elektrociepłowni EC1 przeznaczonej do dyspozycji Fundacji Sztuk Świata do rewitalizacji dla celów kultury i sztuki, pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, odbędzie się międzynarodowa konferencja „Przemysły Kreatywne – Kultura, Biznes, Innowacje”. Konferencja jest elementem promującym działania w ramach Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacyjności 2009. Zakres programowy konferencji będzie się skupiał w obrębie trzech pól tematycznych: - prezentacja dobrych praktyk nowoczesnego zarządzania kulturą w ramach międzysektorowej współpracy administracji publicznej, organizacji pozarządowych i przedsiębiorców (Polska, zagranica), - zdefiniowanie pojęcia przemysłów kultury i ich roli w budowaniu wizerunku sektora kultury jako znaczącego obszaru w gospodarce, - inkubatory, parki technologiczne jako miejsca kreacji procesów biznesowych i rozwoju działań kulturalnych, promocyjnych miast i regionów. W drugim dniu konferencji, 19. czerwca odbędzie się warsztat "Proces Powstawania Miasta Kreatywnego". „Kreatywna Łódź” w przeważającej mierze wydaje się być związana jest z dziedzictwem post-industrialnym – co odnosi się zarówno do budynków pofabrycznych, jak i innej architekruty, której wartość nie do końca wydaje się Łodzi rozpoznana. „Stare budynki potrzebują nowej treści”, powiedziała niegdyś Jane Jacobs, kanadyjska urbanistka, autorka m.in. „The Death and Life of Great American Cities” i „The Economy of Cities”. Dla „Kreatywnej Łodzi” to ogromna szansa wypełnienia treścią wartościowych, żyjących duszą miejsca, budynków. Czy Łódź ulega procesowi w kierunku stawania się Miastem Kreatywnym, czy już nim jest? Tego trochę prowokacyjnie, trochę metodycznie będzie dotyczył ten warsztat. Czy polskie miasta są kreatywne? Jakie przyjąć kryteria mierzenia kreatywności? Czy da się ją zmierzyć? Czy da się zmierzyć ludzką kreatywność? Ciekawa jestem co Państwo na to? Szczegółowe informacje na temat konferencji i warsztatu znajdują się na stronie: http://www.artinkubator.com/konferencja.html

W sumie: 2  

monikadgeitz monikadgeitz
(moderator)

29.05.09, 10:34

Przemysły kultury – Konferencja w Łodzi
W dniach 18-19. czerwca 2009r. w Łodzi w obiektach poprzemysłowych: Łódź Art Centre i Fabryce Sztuki, znajdujących się na terenie byłego kompleksu posiadeł wodno-fabrycznych Scheiblera-Grohmanna; w nowo otwartym, hotelu Andel’s Łódź, który mieści się w zrewitalizowanej fabryce na terenie byłego kompleksu przemysłowego Izraela Poznańskiego; w budynku byłej elektrociepłowni EC1 przeznaczonej do dyspozycji Fundacji Sztuk Świata do rewitalizacji dla celów kultury i sztuki, pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, odbędzie się międzynarodowa konferencja „Przemysły Kreatywne – Kultura, Biznes, Innowacje”. Konferencja jest elementem promującym działania w ramach Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacyjności 2009.

Zakres programowy konferencji będzie się skupiał w obrębie trzech pól tematycznych:

- prezentacja dobrych praktyk nowoczesnego zarządzania kulturą w ramach międzysektorowej współpracy administracji publicznej, organizacji pozarządowych
i przedsiębiorców (Polska, zagranica),

- zdefiniowanie pojęcia przemysłów kultury i ich roli w budowaniu wizerunku sektora kultury jako znaczącego obszaru w gospodarce,

- inkubatory, parki technologiczne jako miejsca kreacji procesów biznesowych i rozwoju działań kulturalnych, promocyjnych miast i regionów.

W drugim dniu konferencji, 19. czerwca odbędzie się warsztat "Proces Powstawania Miasta Kreatywnego". „Kreatywna Łódź” w przeważającej mierze wydaje się być związana jest z dziedzictwem post-industrialnym – co odnosi się zarówno do budynków pofabrycznych, jak i innej architekruty, której wartość nie do końca wydaje się Łodzi rozpoznana. „Stare budynki potrzebują nowej treści”, powiedziała niegdyś Jane Jacobs, kanadyjska urbanistka, autorka m.in. „The Death and Life of Great American Cities” i „The Economy of Cities”. Dla „Kreatywnej Łodzi” to ogromna szansa wypełnienia treścią wartościowych, żyjących duszą miejsca, budynków. Czy Łódź ulega procesowi w kierunku stawania się Miastem Kreatywnym, czy już nim jest? Tego trochę prowokacyjnie, trochę metodycznie będzie dotyczył ten warsztat. Czy polskie miasta są kreatywne? Jakie przyjąć kryteria mierzenia kreatywności? Czy da się ją zmierzyć? Czy da się zmierzyć ludzką kreatywność? Ciekawa jestem co Państwo na to?

Szczegółowe informacje na temat konferencji i warsztatu znajdują się na stronie:

http://www.artinkubator.com/konferencja.html

monikadgeitz monikadgeitz
(moderator)

04.08.09, 18:23

Raport po konferencji
Raport po konferencji w Łodzi, której wydarzenia odbywały się w obiektach post-industrialnych - w kompleksie pofabrycznym Łódź Art Center na Księżym Młynie, budynku byłej elektrociepłowni EC1 (obecnie oczekującej swego renesansu po rewitalizacji dla celów "przemysłu filmowego") oraz niedawno zrewitalizowanym hotelu Andels, wskazuje na nierozłączność rewitalizacji z kulturą. Warsztat "Proces Powstawania Miasta Kreatywnego" pokazał, iż przestrzenie po-przemysłowe ze względu na atmosferę, gabaryty i obfitość występowania w miastach takich jak Łódź, powinny zostać udostępnione artystom, przedsiębiorcom kreatywnym, intytucjom kultury na warunkach, które pomogą się im rozwijać, równocześnie powodując iż kreatywność staje się "mainstream" - czyli głównym elementem i kryterium rozwoju całego miasta.

W czasie warsztatu uczestnicy w oparciu o podejsście Charlesa Landry - eksperta w dziedzinie "Miast Kreatywnych" w tym w połączeniu z rewitalizacją, odpowiadali m.in. na pytania:

1. Jakie są istniejące kryzysy?

2. Jakie wynikają z nich wysokie
aspiracje?

3. Jaka przestrzeń istnieje pomiędzy istniejącą rzeczywistością, a tym do czego mają doprowadzić
aspiracje?

4. Jakie działania mogą zostać podjęte, aby wypełnić tę przestrzeń?

5. Które kluczowe projekty w mieście realizowane w różnych sektorach życia mogą być zainteresowane
realizowaniem szerokiego planu wdrażania kreatywności?

6. Którzy interesariusze są potrzebni do stworzenia szerokiej platformy, której celem będzie wprowadzenie kreatywności jako kluczowego elementu rozwoju miasta?

Zidentyfikowano następujące kryzysy w Łodzi:
• Bezrobocie
• Posegregowana przestrzeń
• Miasto ludzi o niskich kwalifikacjach
• Dużo humanistów
• Bieda
• Patologie społeczne
• Bierność
• Brak odpowiedzialności
• Przestarzała polityka nie odpowiadająca nowym wyzwaniom
• Brak pozytywnego wewnętrznego i zewnętrznego PR miejskiego
• Niewystarczające informacje na temat wydarzeń kulturalnych i życia miejskiego
• Brak klasycznego rynku miejskiego
• Słaba komunikacja
• Kontrasty społeczne
• Negatywny wizerunek
• “Walka” między społecznościami lokalnymi i administracją miejską
• Rażące kontrasty pomiędzy nowoczesnymi budynkami i starymi, w tym zabytkowymi, zaniedbanymi budynkami,
w krótych najczęściej mieszkają biedni ludzie
Kluczowe projekty i interesariusze:

Ziedntyfikowane najbardziej kluczowe projekty (“championi aktywności”): Camerimage, powstający projekt “EC1 - Miasto Kultury”

Interesariusze: mieszkańcy, społeczności lokalne, uczelnie, duże firmy, pracownicy sektora turystycznego
• Politycy
• Organizacje pozarządowe
• Znane, cenione i lubiane osoby publiczne (“celebrities”)

Proponowane rozwiązania dla wypełnienia przestrzeni pomiędzy instniejącymi kryzysami i aspiracjami to m.in.:
• Produkcja kulturalna
• Przyciąganie “dłuoterminowych” pracodawców
• Wykorzystanie potencjału “starych” przestrzeni (tworzenie wysp aktywności i innowacji) oraz tego, co jest unikalne - podwórka, podziemne rzeki do odkrycia
• Potrzeba nowej polityki, nowych wizji, wytyczania nowych horyzontów
• Koniec pesymizmu
• Rewitalizacja społeczna, budowanie umiejętności i więzi społecznych
• Spojrzenie na miasto jako wpólną przestrzeń
• Wytyczanie nowych horyzontów i obszarów rozwoju
• Zmiana sposobu mówienia o Łodzi
• Budowanie poczucia dumy z miasta wśród mieszkańców Łodzi
• Strategiczne alianse między instytucjami kultury, edukacji i administracji
• Integracja wysiłków w drodze do zdobycia tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016
• Stworzenie płaszczyzny i narzędzi komunikacji dla stworzenia procesu otwartej komunikacji społecznej
z udziałem wszystkich mieszkańców oraz miejsca dla publicznych debat społecznych, na przykład w przestrzeniach post-industrialnych
• Miasto otwarte i przyjazne dla wszystkich mieszkańców
• Kampanie promocyjne zachęcające do studiowania w Łodzi
•Puste budynki powinny być przekazywane organizacjom,
stowarzyszeniom obywatelskim
W sumie: 2  
« Czerwiec 2020 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo