Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Wyzwania dla prawa autorskiego

Istnieje współcześnie, niespotykana dotąd, sprzeczność ocen twórców i użytkowników [konsumentów] co do funkcjonowania prawa autorskiego.

Z jednej strony, zwłaszcza twórcy wskazują, iż nigdy nie byli narażeni w tym stopniu co współcześnie na działania pirackie i straty z tym związane, zwłaszcza z wykorzystaniem Internetu. Dotyczy to przede wszystkim muzyki, filmów i programów komputerowych [łącznie z grami]. Także powszechne kserowania „wszystkiego” jest źródłem problemów dla wydawców i autorów. Zjawiska te – w takim ujęciu - powodują pauperyzację twórców oraz istotne ograniczenia dla rozwoju przemysłu w branżach „autorskich”.

Z drugiej strony, zarzuca się nadmierną rygorystyczność prawa autorskiego, zawłaszczanie przez nie kolejnych sfer objętych dozwolonym użytkiem publicznym [m.in. poprzez przedłużanie czasu ochrony, wprowadzanie nowych przedmiotów prawa autorskiego, zakaz usuwania zabezpieczeń technicznych] oraz blokowanie przez takie prawo rozwoju i prawidłowego funkcjonowania Internetu.
W części problemy te próbują eliminować ruchy „wolnościowe” [open source, Creative Commons], a także dobrowolne kodeksy dobrych praktyk [m.in. przyjmowane przez świadczących usługi w Internecie]. Wydaje się jednak, iż bez zmian prawa autorskiego – skierowanych na ukształtowanie nowej równowagi pomiędzy uprawnieniami twórców, konsumentów i pośredników w udostępnianiu dóbr kultury – nie da się usunąć istniejących napięć, a zwłaszcza zapewnienia optymalnego funkcjonowania Internetu.

Chcielibyśmy – w świetle powyższych ocen – rozpocząć dyskusję nad racjonalną ewolucją prawa autorskiego w perspektywie nie tylko prawa polskiego, lecz także prawa międzynarodowego i prawa Unii Europejskiej. Nie budzi bowiem wątpliwości, iż bardziej zasadnicze zmiany prawa polskiego, muszą być poprzedzone stosowaną nowelizacją konwencji międzynarodowych lub dyrektyw UE. Najogólniej ujmując chodzi o takie jego ukształtowanie, by zapewniając ochronę słusznych interesów [głównie majątkowych] twórców, umożliwić szersze wykorzystywanie utworów i przedmiotów praw pokrewnych – bez uzyskiwania odrębnej zgody uprawnionych podmiotów – w celach informacyjnych, dla twórczej transformacji, a także dla biernego korzystania z nich przez „konsumentów rozrywki”. Być może, równocześnie, pojawią się także sugestie, w jaki sposób zapewnić bardziej efektywne egzekwowanie obowiązującego prawa polskiego w sferze zwalczania piractwa.

Zapoznaj się z bibliografią i interesującymi linkami do dyskusji »

« Marzec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Miejskie powidoki


18.08.2009
Zadaniem prawa autorskiego jest właściwe wyważenie interesów twórców oraz interesu publicznego w zapewnieniu odpowiedniego dostępu do utworów (dóbr kultury). Jak każda regulacja, także prawo autorskie nie zawsze dobrze spełnia swoje zadanie. Co należałoby w nim zmienić?
więcej »
18.08.2009
Nie od dziś wiadomo, że prawo autorskie ma wielu krytyków. Niektóre głosy w dyskusji na temat przyszłości prawa autorskiego są na tyle radykalne, że uznają te instytucję za relikt przeszłości, dla którego wkrótce nie będzie miejsca. Czy jest to prawda, a jeśli tak co miałoby prawo autorskie zastąpić?
więcej »
Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo