Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Wątek "Kultura jako produkt turystyczny" zasługuje - mam nadzieję - na ciekawą dyskusję również z udziałem ekspertów, których będę Państwu systematycznie przedstawiać, a mogę obiecać, że będą to osoby ciekawe i znające się na temacie. Sama, rozmyślając na jego temat zaczęłam od sformułowania dwóch istotnych pytań: Czy w środowiskach związanych z kulturą jest przyzwolenie na traktowanie własnej działalności jako produktu? Czy jest przyzwolenie na wykorzystywanie tego produktu do uzyskiwania
określonych celów marketingowych?

Wydaje mi się, że świadomość roli dóbr kultury jako szeroko rozumianego narzędzia marketingu wzrasta; rośnie również świadomość samych twórców, że takie podejście do ich działalności twórczej może i powinno dać wymierne efekty w postaci zwiększenia nakładów na kulturę. Niewątpliwie rodzi też obawy tych samych twórców czy w istocie podejście "handlowe" do twórczości artystycznej nie stanowi zagrożenia próbą wyceny i określenia wyraźnych efektów i wskaźników marketingowych - przeliczalnych na zysk, jakie ta twórczość powinna przynosić; a tym samym czy nie stwarza to zagrożenia, że w tak uproszczonym - z ich punktu widzenia - podejściu ktoś może prędzej czy
później dojść do wniosku, iż poniesione nakłady przewyższają potencjalny "zwrot z inwestycji". 

Będąc managerem kultury i osobą zarządzającą gminną instytucją kultury sama niejednokrotnie zmagam się z tymi dylematami, szczególnie walcząc o zwiększenie budżetu na prowadzenie działalności. Warto zatem przyjrzeć się zagadnieniu głębiej i wykorzystać płynące z niego wnioski do wspólnego wzmożonego lobbingu na rzecz niezaniedbywania kultury w aspekcie
finansowania jej ze środków publicznych.

Żeby jednak nasza wspólna dyskusja mogła przebiegać efektywnie proponuję, żebyśmy pochylili się nad kilkoma sprawami najprostszymi, które jednak doprecyzują podstawy naszych rozważań i staną się dobrym przygotowaniem do dalszej dyskusji:

Co to jest produkt?
Co to jest produkt turystyczny?
Co to jest marka?
Na czym polega kształtowanie marki?
Jak wykorzystać dobrą markę do budowy własnego wizerunku?
Jak pozytywny wizerunek przekłada się ma wzrost sprzedaży?
Jak pozytywny wizerunek przekłada się na wzrost identyfikacji,
rozpoznawalności i związania emocjonalnego odbiorcy z produktem?
Czy kultura może być produktem turystycznym?

Innymi słowy nie da się rozmawiać o kulturze jako produkcie turystycznym bez uświadomienia sobie, że temat ten musi być rozważany w kategorii całego systemu komunikacji marketingowej, obejmującej ogół skoordynowanych działań z zakresu marketingu terytorialnego, gdzie promocja poprzez wydarzenia kulturalne i traktowanie kultury jako produktu turystycznego może stanowić główną oś strategii komunikacji marketingowej w zależności od przyjętych przez twórców strategii założeń.

Taki rodzaj dyskusji Państwu proponuję i mam nadzieję, że wspólnie uda nam się wyciągnąć z niej wiele ciekawych i inspirujących wniosków.

« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


24.08.2009
Czy warto rozmawiać o finansowaniu kultury? Wszyscy Państwo zapewne znacie doskonale Narodową Strategię Rozwoju Kultury na lata 2007-2013 i jak mniemam - szczególnie ci z was, którzy zarządzają instytucjami kultury, na co dzień korzystacie z jej wskazań w zakresie celów i sposobów ich osiągania jakie przed nami stawia. Zapraszam.
więcej »
04.07.2009
Jak stosować zasady zarządzania biznesowego w kulturze? Na kim spoczywa odpowiedzialność za sektor kultury? Na jakie pytanie musi sobie odpowiedzieć osoba zarządzająca projektem kulturalnym?
więcej »
Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo