Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Lech Janerka - Kuba Ambrożewski

Jeden z najważniejszych polskich artystów lat osiemdziesiątych, po 1989 roku nie tylko pozostał istotną siłą twórczą w polskim rocku, ale stał się też autorytetem dla kolejnych pokoleń debiutantów.

Oba debiuty Lecha Janerki – ten z zespołem Klaus Mitffoch i solowy – należą dziś do kanonu polskiej muzyki rozrywkowej. Płyta „Klaus Mitffoch” z 1984 roku to frenetyczna i abstrakcyjna zabawą nowofalową manierą, okraszona pełnymi politycznych aluzji tekstami. Z kolei pierwszy autorski album Janerki, „Historia podwodna”, zawiera bardziej konwencjonalne piosenki, rejestrujące nastroje chylącej się ku upadkowi Polski Ludowej.

W dwudziestoleciu 1989-2009 Janerka umocnił się na pozycji jednej z najbardziej enigmatycznych postaci polskiej alternatywy – jedni widzieli w nim chimerycznego, izolującego się od reszty środowiska ekscentryka, dla innych stał się symbolem niepokorności i ostatnim przyczółkiem prawdziwej niezależności.

Znamiennym w jego karierze epizodem był wydany w pamiętnym 1989 roku album „Piosenki” – zarejestrowany jeszcze w PRL pod czujnym okiem cenzury, w nowych realiach politycznych nabrał nowego wymiaru. Przebojem stała się jedna z najlepszych kompozycji Janerki, „Paragwaj”, z pamiętnym wersem „Patrzcie jak się lata / Gdy dupsko jest wolne od bata”.

Lata dziewięćdziesiąte ujawniły fascynację Janerki brzmieniami spoza rockowego kanonu (cięższe, eksperymentalne, a nawet industrialne aranżacje z płyt „Ur” i „Bruhaha”). Wrocławski artysta pozostał bezkompromisowym, wyrazistym tekściarzem. Jego wielkim powrotem był jednak dopiero album „Fiu fiu...”, wydany w 2002 roku i słusznie uznawany za najważniejsze dokonanie Janerki od czasu „Historii podwodnej”. Paradoksalnie, większym przebojem była kolejna płyta „Plagiaty” z singlem „Rower”, którą większość fanów zorientowanych w dorobku artysty potraktowała z przymrużeniem oka.

Potwierdzeniem statusu Lecha Janerki jako prawdziwej instytucji muzyki alternatywnej w Polsce było zaproszenie go do wykonania w całości kultowego już dzisiaj albumu „Historia podwodna” podczas Off Festivalu 2009. Symbolicznym, aczkolwiek nieco przemilczanym wydarzeniem wydaje się natomiast jednorazowa reaktywacja grupy Klaus Mitffoch podczas koncertu z okazji 20. rocznicy wolnych wyborów.

Dziedzina sztuki : Muzyka
Autor : Kuba Ambrożewski
Licencja : CC BY-NC-SA

Dodaj komentarz:

Nick:
E-mail:
Treść:
Wpisz tekst z obrazka: CAPTCHA Image

Inny obrazek


Komentarze:

« Listopad 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo