Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Klastry kreatywne – znak czasów, moda czy szansa? Przykłady praktyk ze...

Koncepcja klastrów zyskuje obecnie coraz większą popularność w Europie i w Polsce, jako atrakcyjne i efektywne narzędzie podnoszenia konkurencyjności oraz stymulowania innowacyjności gospodarek lokalnych i regionalnych.

W sumie: 17 «12»

pszlachta pszlachta
(moderator)

03.06.09, 05:58

Klastry kreatywne – znak czasów, moda czy szansa? Przykłady praktyk ze świata.
Koncepcja klastrów zyskuje obecnie coraz większą popularność w Europie i w Polsce, jako atrakcyjne i efektywne narzędzie podnoszenia konkurencyjności oraz stymulowania innowacyjności gospodarek lokalnych i regionalnych. Uznawane są za ”lokomotywy” rozwoju gospodarczego, aktywizujące eksport i przyciągające zagraniczne inwestycje.

Pojęcie klastra w odniesieniu do struktury organizacyjnej i sposobu współpracy, przedstawił na początku lat 90-tych ubiegłego wieku Michael Porter, w książce zatytułowanej ”The Competitive Advantage of Nations”. Nawiązał w ten sposób do tradycji włoskich dystryktów przemysłowych, a zdefiniował je jako: „geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (np. uniwersytetów, stowarzyszeń branżowych, jednostek normalizacyjnych). Podmioty działające w ramach klastra konkurują ze sobą, wchodzą we wzajemne interakcje (formalnie i nieformalnie), ale przede wszystkim znajdują pewne obszary do współpracy”.

By można było mówić o klastrze musi być spełnionych kilka warunków, takich, jak przekroczenie masy krytycznej podmiotów kooperujących z sektora biznesu, zaangażowanie i wsparcie władz samorządowych, transfer wiedzy z uczelni wyższych, udział jednostek badawczo-rozwojowych oraz branżowych organizacji pozarządowych (stowarzyszeń i fundacji).

Najbardziej znanym przykładem klastra jest kalifornijska Dolina Krzemowa, gdzie na obszarze kilkuset kilometrów kwadratowych ulokowanych jest ponad 6000 firm z sektora teleinformatycznego, które konkurują ze sobą, wprowadzając innowacyjne produkty i usługi, a jednocześnie współpracują przy dużych projektach (powołując konsorcja). Dzięki przepływowi wiedzy, tzw. know-how, z uczelni i jednostek badawczo-rozwojowych, dużej liczby wysoko wykwalifikowanych absolwentów, kadry naukowej i ich częstej rotacji, następuje transfer wiedzy, doświadczenia i dobrych praktyk, co skutkuje komercjalizacją wyników badań naukowych, które wypuszczone w postaci produktów i usług konkurują na globalnym rynku. Minęło już pół wieku od powstania tej struktury i rozwinięcia współpracy.

Klastry tym m.in. różnią się od sieci, iż oprócz współpracy, występuje w nich konkurencja, rozumiana jako presja na zmiany, dyfuzja innowacji i zwiększenie wydajności. Efekty synergii dzięki funkcjonowaniu w takiej strukturze dają korzyści wszystkim podmiotom należącym do klastra, w imię zasady ”każdy wygrywa” (win-to-win), będącej podstawą nowej formuły współpracy ery informacyjnej i kreatywnej gospodarki, nazywanej „kapitalizmem sojuszników”.

W jakich przemysłach kreatywnych w Polsce mamy szanse stworzyć silne klastry?

jerbel jerbel

23.06.09, 21:53

Polskie klastry kultury
A czy mamy w Polsce przykłady klastrów kultury? A jeśli tak to w jakich dziedzinach? I czym klastry różnią się od platform i projektów realizowanych przez kilka podmiotów?

pszlachta pszlachta
(moderator)

30.06.09, 21:52

Polskie przyklady
Polskie przyklady klastrow kreatywnych to:

1. Klaster Kultury Lubelszczyzny - pierwszy tego typu klaster, finansowany ze srodkow unijnych. Zakonczyl dzialalnosc w grudniu 2007 roku wraz z koncem finansowania unijnego. Jest to niestety najczestszy blad przy powolywaniu klastrow a szkoda gdyz idea byla zacna.

2. Media Klaster w Lodzi - klaster przemyslu filmowego, skoncentrowany przy tamtejszej szkole filmowej.

3. Klaster Multimediow i Systemow Informacyjnych MultiKlaster w Nowym Saczu - przy Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Wpisany kiedys na rzadowa liste indykatywna jako "polskie Hollywood".

4. Krakowska Strefa Dizajnu - powolana 15 kwietnia 2009 roku, zarzadzana przez Krakowski Park Technologiczny.

5. Klaster Przemyslow Kultury i Czasu Wolnego INRET - powolany 26 czerwca 2009 roku w Krakowie. W fundacji zarzadzajacej klastrem pelnie funkcje Prezesa Zarzadu.



Klastry tym m.in. różnią się od sieci, iż oprócz współpracy, występuje w nich konkurencja, rozumiana jako presja na zmiany, dyfuzja innowacji i zwiększenie wydajności. Do realizacji duzych przedsiewziec powoluje sie konsorcja projektowe. Efekty synergii dzięki funkcjonowaniu w takiej strukturze dają korzyści wszystkim podmiotom należącym do klastra, w imię zasady ”każdy wygrywa” (win-to-win), będącej podstawą nowej formuły współpracy ery informacyjnej i kreatywnej gospodarki, nazywanej "kapitalizmem sojuszników”.

jerbel jerbel

01.07.09, 06:37

Finansowanie
A jaka jest logika finasowania klastrów? Czy czasowe finansowanie zakłada, że po jego ukończeniu dane podmioty będą zarabiać na siebie działając komercyjnie czy będą dostawać kolejne dotacje? Czy są może pomyślane jako dodatek do działających instyutucji, które mają stabilne finasowanie?

ceui1975 ceui1975

16.07.09, 00:59

Czy aby klaster
Odnosząc się do przykładów Polskiego klastru kreatywnego (Media Klaster w Łodzi) - przemyslu filmowego, przy tamtejszej szkole filmowej. Czy upadnie wraz z zakończeniem dofinansowania i jaki wpływ posiada klaster przemysłu filmowego na odbywające się tam festiwale filmowe, a może większy wpływ mają festiwale na działalność klastra.

- Lubuskie Lato Filmowe (sięgające lat 60-tych ubiegłego wieku) wpływało w ten czy inny sposób na powstanie w Zielonej Górze SKY-piastowskie oraz Szkoły Fotograficzno-Filmowej, OFF-film festiwal, czy obecną działalność filmową w Nowej Soli. Tylko czy powstające te efemerydy możemy nazwać klastrem - raczej klajstrem finansowym. Kończącym się wraz z dofinansowaniem.

Kończąc retorycznym pytaniem Klaster to efemeryda czy stabilna (wieloletnia) działalność.

pszlachta pszlachta
(moderator)

31.07.09, 21:27

Finansowanie klastrów
Klastry powstające oddolnie, dzieki istniejacym, branzowym zwiazkom kooperacyjnym, finansuja sie ze sprzedazy wytwarzanych produktow i uslug, lub pozyskuja finansowanie na zasadach komercyjnych z rynku (banki, instytucje finansowe, fundusz kapitalowe).

Klastry tworzone odgornie, jako modne dzis dzialanie wykorzystujace fundusze unijne, sa czesta pulapka dla ich tworcow, gdyz wraz z zakonczeniem finansowania konczy sie dzialalnosc klastra. Jesli koordynator, Rada lub podmiot zarzadzajacy, przed zakończenien finansowania unijnego nie przekształcą klastra w stowarzyszenie, fundacje bądź spółkę, niemozliwa bedzie kontynuacja jego działań - klaster umiera.

Ten los spotkał niestety w 2007 roku Klaser Kultury Lubelszczyzny. Pozostałe wymieniane w watku klastry w sektorze kultury (oprocz INRET) są także finansowane ze środków unijnych, miejskich lub wojewodzkich wiec zagrozenie ich istnienia wystepuje stale.

Klaster w zalozeniu jest przedsiewzieciem biznesowym, rozwijajacym zwiazki kooperacyjne, stymulujacym innowacyjnosc, wspierajacym przedsiebiorczosc i aktywnosc.
Nie ma sensu tworzyc klastra tylko w celu np. pozyskania branzowej przestrzeni targowej czy ekspozycyjnej, a niestety jeden z instniejacych i jeden powstajacy klaster maja takie zamiary. Co gorsze planuja sie po osiagnieciu tego celu rozwiazac. Jakze dalekie jest owo myslenie zalozeniom istniejacej od ponad pol wieku Krzemowej Doliny...

pszlachta pszlachta
(moderator)

31.07.09, 21:30

Efemerydy?
Media Klaster z Łodzi szuka wlasnej drogi rozwoju borykajac sie obecnie z problemami formalnymi.
I szkola filmowa i Urzad Marszalkowski oraz Urzad Miasta zapewne chca aby ow projekt sie rozwijal lecz wczesniej musi sie ostatecznie ukonstytułować wewnetrznie i zacząc dzialac z rozmachem na jaki wskazuje potencjał łódzkiego przemysłu filmowego i dorobek artystyczny.

Nie znam nowych badan, ktore wskazywałyby bezposrednio na przelozenie podejmowaqnych przez klaster filmowy projektow na efekty promocyjne (w tym festiwale) czy uzyskiwane przez miasto i wojewodztwo przychody z tytulu chociazby lokalizacji produkcji filmowych.

Cierpimy na brak tego typu badan, bo tez nikt nie zbiera takich danych. Problem ten zglaszalo w rozmowach wiele osob w Krakowie, Warszawie, Łodzi, Śląsku czy

Trójmieście. Oprocz anglojezycznej wersji krotkiego raportu Fundacji ProCultura z 2007 roku nt. przemyslow kultury w Polsce, nie spotkalem sie z badaniami, ktore analizowałyby wzajemne oddzialywanie kultury, gospodarki i turystyki, zarowno w ujeciu ilosciowym i jakosciowym. Dane tego typu bylyby fantastycznym orężem w walce o rozwoj branz kreatywnych w naszym kraju by mozna bylo bez watpliosci stwierdzic czy ów potencjał moze stac sie kołem zamachowym polskiej gospodarki, na wzór
"Creative Economy Initiative" w Wielkiej Brytanii.

Inspirowanie do powolania nowych inicjatyw czy zakladanie nowych podmiotow dzialajacych w sektorze kultury nie oznacza jeszcze, iz mamy do czynienia z klastrem.
Pamietac nalezy, ze klaster to rownoczesna konkurencja i wspolpraca branzowa, skupiona na pewnym obszarze geograficznym, wykorzystujaca istniejace juz zwiazki kooperacyjne.

Klaster nie musi miec sformalizowanej struktury tak jak Dolina Krzemowa czy Hollywood (tu wystarcza koncentracja geograficzna branzy). Lecz by moc maksymalnie wykorzystywac mozliwosci, konsolidowac branze i dostarczac im wiedze oraz konkretne narzedzia, nadanie formy prawnej bądź wyznacznie podmiotu koordynujacego pozwala na sprawne zarzadzanie i skraca czas oczekiwania na efekty.

Klaster wiec w zalozeniu to dzalalnosc dlugofalowa w oparciu o dokladnie ustalony plan (strategia lub Foresight), wynikajacy z wczesniejszej diagnozy potencjalu branzy (analizy SWOT, badania ilosciowe i jakościowe), harmonogram oraz budzet okreslajacy źrodła finansowania, przychodow i perspektywę czasowa kiedy osiagnie on rentownosc (podobnie jak wskaznik EBITDA).

pszlachta pszlachta
(moderator)

30.09.09, 21:33

Cudze chwalimy
Wśród sieci współpracy i klastrów działających w przemysłach kreatywnych na świecie wymienić można:

· City Fringe (Londyn, Wielka Brytania)
· Hollywood (Los Angeles, USA)
· Media Park (Hilversum, Holandia)
· Klaster Filmowy (Berlin, Niemcy)
· Multimedialna Dolina (Flandria, Holandia)
· Klaster Medialny (Kolonia, Niemcy)
· Klaster Gier i Multimediów (Francja)

pszlachta pszlachta
(moderator)

27.10.09, 07:20

.
.

pszlachta pszlachta
(moderator)

27.10.09, 07:20

.
.
W sumie: 17 «12»
« Listopad 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Rozmawiać o designie - dlaczego nie?


10.05.2010
Kwestia przestrzeni publicznej - czy istnieje czy nie istnieje? - wciąż jest jednym z bardzo popularnych tematów dyskusji o przestrzeni miejskiej.
więcej »
10.05.2010
Czy ulica Słoneczna różni się Cmentarnej? Ulica Komarowa od Wołoskiej? Czy przemianowanie Ronda Babka na Rondo Radosława ma znaczenie? Czy obchodzi nas, że w centrum Warszawy jest rondo Dmowskiego, skoro i tak zwyczajowo wszyscy spotykają się "pod Rotundą"? Czy znaki poziomie i pionowe, które codziennie mijają niosą ze sobą jakieś znaczenie?
więcej »
26.04.2010
ZASP zbiera podpisy pod apelem w sprawie wstrzymania prac nad poprawkami do uchwały „o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i innych ustaw dotyczących zmian prawa kultury".
więcej »
26.04.2010
Wygląda na to, że sytuacja niezależnych grup artystycznych w naszym kraju jest dość opłakana. W niskich budżetach miast (w tym również Warszawy) przewidziano dla nich nadzwyczaj niskie dotacje.
więcej »
26.04.2010
Natura zwykle jest inspiracją dla sztuki i architektury, znacznie rzadziej projekty artystyczne uwzględniają rośliny i zwierzęta jako potencjalnych użytkowników. Zdarzają się jednak nieliczne, ale wyjątki.
więcej »
01.04.2010
The Association for Cultural Economics International organizuje w czerwcu w Kopenhadze 16. Międzynarodową Konferencję Ekonomika Kultury.
więcej »

Paweł Szlachta

Absolwent Zarządzania Kulturą i Amerykanistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prezes Zarządu Fundacji ”Klaster Przemysłów Kultury i Czasu Wolnego INRET”.
Bibliografia i ciekawe linki do dyskusji.
Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo