Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Architektura przestrzeni duchowych - Ewa Kuryłowicz

Architektura przestrzeni duchowych
Cmentarz Południowy w Antoninie k. Warszawy, autorzy arch.arch. Piotr Szaroszyk, Piotr Brzozowski, Krzysztof Rodak, arch. kraj. Irena Bajerska, realizacja 1999 r.

Emocjonalność, o której mowa we Wprowadzeniu, jest elementem religijności. Wzmacniana politycznymi represjami lat do roku 1989, gdy Polska miała być krajem demonstracyjnie świeckim, unaoczniła się w formie swoistego „boom-u”, kiedy to w latach 1975–1990 wzniesiono w naszym kraju ponad 1 500 świątyń. Obecność Papieża Polaka jako głowy Kościoła Rzymskokatolickiego, owa architektoniczna żarliwość i budowanie kościołów niejednokrotnie z ryzykiem narażenia się władzom, zapewne przyczyniły się do powierzenia polskiemu SARP (od 1994 r.) misji prowadzenia Programu Roboczego poświęconego architekturze miejsc kultu przez Międzynarodową Unię Architektów UIA3.. Niezwykłym zjawiskiem jest na tym tle twórczość arch. Stanisława Niemczyka i zrealizowane przez niego kościoły rzymskokatolickie w Krakowie, Czechowicach – Dziedzicach, Tychach – Żwakowie. Sposób, w jaki podchodzi do projektowania i realizacji świątyń nie dość, że jest unikalny i autorski, to jest też niezwykle osobisty, co owocuje architekturą niepowtarzalną i bardzo polską. Atmosferę wysokiej duchowości wnosi do architektury religijnej wkład artysty Jerzego Nowosielskiego jako autora polichromii wielu polskich świątyń. Przykładem równie owocnej współpracy artystów z architektami jest też Miejsce Pamięci na terenie byłego Obozu Zagłady Żydów w Bełżcu, ukończone w 2004 r., gdzie rzeźbiarze: Andrzej Sołyga, Zdzisław Pidek i Marcin Roszczyk współpracowali z architektami z pracowni DDJM: Markiem Dunikowskim, Piotrem Czerwińskim, Piotrem Uherkiem z Krakowa.

Przy wątpliwej jakości i banalności wielu innych rozwiązań sakralnych oraz konflikcie estetyczno ideologicznym wokół powstającej Świątyni Opatrzności w Warszawie, szczególnego znaczenia nabiera jednak w opinii autorki udana przestrzeń ekumeniczna, trudna w kraju, gdzie zdecydowana większość obywateli to wyznawcy jednej religii. Niezwykłą realizacją był tu Dom Pogrzebowy na Cmentarzu Batowickim w Krakowie autorstwa arch. Romualda Loeglera z zespołem Atelier Loegler – inwestycja komunalna i w swej naturze ekumeniczna. Przestrzenią jednak równie udaną a bardziej złożoną, bo obejmującą cały obszar cmentarza wraz z Domem Pogrzebowym, jest w opinii autorki niniejszej propozycji wartościującej właśnie wskazany jako lider w tej grupie Cmentarz Południowy w Antoninie k. Warszawy autorstwa zespołu kierowanego przez arch. Piotra Szaroszyka. Cmentarz powstał na terenie, któremu brak było jakichkolwiek elementów charakterystycznych, a mimo to autorm udało się stworzyć tam autentyczną przestrzeń skierowaną do odbioru duchowego za pomocą środków przestrzennych i architektonicznych. To trudna umiejętność, wymagająca dobrej współpracy projektanta krajobrazu i projektanta architektury. Wykorzystano i zauważono tam wszystkie atuty pejzażu – i tego materialnego i pejzażu duszy, która w tym miejscu Ziemi, w Polsce, niezależnie od wyznania, jest uwarunkowana w sposób charakterystyczny i specyficzny.




Dziedzina sztuki : Architektura
Autor : Ewa Kuryłowicz
Licencja : CC BY-NC-SA

Dodaj komentarz:

Nick:
E-mail:
Treść:
Wpisz tekst z obrazka: CAPTCHA Image

Inny obrazek


Komentarze:

« Maj 2018 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo