Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Nowe formy promocji dobrej praktyki architektonicznej - Ewa Kuryłowicz

Nowe formy promocji dobrej praktyki architektonicznej
Konkurs na Muzeum Żydów Polskich i jego laureat: pracownia Landelma Mahlamaki, Finlandia, arch. Rainer Mahlamaki, 2005

Uwarunkowania wynikłe z wstąpienia Polski do Unii Europejskiej pozwoliły nam dowiedzieć się o sobie czegoś więcej. Jako charakterystyczne zjawisko autorka uznaje tu obecność zagranicznych jurorów w składach sądów krajowych, ale umiędzynarodowionych konkursów; zagranicznych konkurentów w polskich konkursach, niejednokrotnie nagradzanych przez sądy złożone z polskich architektów – słowem wypłynięcie na szerokie wody klubu Unii Europejskiej i całego świata (tu bardziej widoczni są studenci uczestniczący w różnego rodzaju współzawodnictwach). Z jednej strony pojawili się zagraniczni laureaci konkursów sądzonych przez zagranicznych jurorów (np. konkurs na Muzeum Żydów Polskich z 2005 r., w którym przewodniczącym sądu był architekt polskiego pochodzenia Bohdan Paczowski z Luksemburga, w konkursie tym wygrał fiński zespół pod przewodnictwem arch. Rainera Mahlaamaki – obiekt, który wkrótce będzie realizowany; konkurs na Muzeum Sztuki Współczesnej, sądzony przez wielu zagranicznych jurorów, m.in. arch. Christine Binswanger ze szwajcarskiej pracowni Herzog & de Meuron i arch. Daniela Liebeskinda, ten konkurs wygrał arch. Christian Kerez z Zurichu), z drugiej strony – polscy laureaci w konkursach sądzonych przez zagranicznych jurorów. Projekt Muzeum Żydów Polskich realizowany w fazach pokonkursowych (projekt koncepcyjny, budowlany i wykonawczy) w latach 2005– 2008 we wspólpracy z pracownią APA Kuryłowicz & Associates (arch.arch. S. Kuryłowicz, P. Grodzicki, M. Ferenc, To. Kopeć) otrzymał prestiżową nagrodę Athanaeum z Chicago i Europejskiego Centrum Architektury Sztuki i Projektu Zagospodarowania Przestrzennego w Atenach w 2008 r., w szczególności za projekt ściany symbolizującej przejście przez Morze Czerwone, będący osią pomysłu na przestrzeń Muzeum.

Promocja dobrej praktyki architektonicznej prowadząca do podnoszenia jakości architektury to nie tylko konkursy organizowane przez inwestorów czy Stowarzyszenia twórcze, ale też te, wynikające z działalności pism lokujących architekturę w obszarze kultury wysokiej, jak „Architektura – Murator”, m.in. inicjatora w osobie redaktor naczelnej Ewy Przestaszewskiej Porębskiej przywoływanej w niniejszym wyborze wystawy Ikony Polskiej Architektury z 2006 r., wielu konkursów studenckich czy niezwykle prestiżowego konkursu „Życie w Architekturze”, organizowanego przez tę redakcję wraz z „Gazetą Wyborczą”, którego kolejne edycje przynosiły atmosferę niezwykłej rywalizacji w środowisku architektonicznym i popularyzowały wysokiej klasy architekturę szerszej publiczności.

Znaczący wpływ na kształtowanie myśli architektonicznej omawianego dwudziestolecia miała również działalność krakowskiego pisma „Architektura & Business”, które nie jest organizatorem konkursów, ale szeregu interesujących cykli tematycznych, kształtujących wysoki poziom rozwiązań. Bardzo zasłużone dla promocji architektury jest kontynuowane z lat poprzedzających rok 1989 krakowskie Biennale, przekształcone obecnie w Triennale.




Dziedzina sztuki : Architektura
Autor : Ewa Kuryłowicz
Licencja : CC BY-NC-SA

Dodaj komentarz:

Nick:
E-mail:
Treść:
Wpisz tekst z obrazka: CAPTCHA Image

Inny obrazek


Komentarze:

« Listopad 2018 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo