Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Rynek wydawniczy - Antoni Libera

Niezwykle ważnym zjawiskiem w polskim piśmiennictwie lat 1989–2009 jest gruntowna przebudowa i rozbudowa rynku wydawniczego.

Do 1989 r. rynek ten dzielił się zasadniczo na trzy sektory: państwowe lub spółdzielcze wydawnictwa „oficjalne”, podlegające urzędowi cenzury; bezdebitowe wydawnictwa emigracyjne, kolportujące swoje publikacje na terenie kraju nielegalnie; oraz niezależne wydawnictwa „podziemne”, nie posiadające formalnej osobowości prawnej i zwalczane przez służbę bezpieczeństwa. Po zmianie ustroju doszło do szybkich i różnorodnych przemian na tym polu. Część wydawnictw państwowych sprywatyzowano, część zbankrutowała i przestała istnieć, część wyewoluowała w inne struktury o innych nazwach.

Z wydawnictw minionej epoki dwie czołowe warszawskie oficyny literackie – Państwowy Instytut Wydawniczy oraz Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik – zachowując poziom edytorski, znacznie podupadły ekonomicznie i, mimo rozmaitych zabiegów prawnych i restrukturyzujących, wciąż borykają się z różnorodnymi trudnościami i nie mogą odzyskać dawnej pozycji. Z kolei dwie oficyny krakowskie – Społeczny Instytut Wydawniczy Znak oraz Wydawnictwo Literackie – rozkwitły i rozwinęły swoją działalność na niespotykaną dotąd skalę, stając się potentatami branżowymi.

Jednak najważniejszym novum w tej dziedzinie jest powstanie kilkunastu zupełnie nowych wydawnictw, funkcjonujących na zasadzie spółek kapitałowych i opierających swoją działalność na normalnym rachunku ekonomicznym. Są to nieraz firmy niewielkie, niekiedy zaledwie kilkuosobowe, a jednocześnie bardzo prężne i wyraziste.

Oto najważniejsze z nich:
– krakowskie Wydawnictwo a5, kierowane przez Krystynę i Ryszarda Krynickich, specjalizujące się w wydawaniu poezji;

– Wydawnictwo Czarne, kierowane przez Monikę Sznajderman, budujące konstelację współczesnej literatury środkowo wschodniej Europy;

– warszawskie Wydawnictwo Sic!, kierowane przez Elżbietę Czerwińską, specjalizujące się m.in. w przyswajaniu w polszczyźnie współczesnej eseistyki europejskiej;

– gdańskie wydawnictwo słowo/obraz terytoria, kierowane przez Stanisława Rośka, wydające wyrafinowane i niskonakładowe pozycje filozoficzno eseistyczne w wysmakowanej szacie graficznej;

– warszawskie wydawnictwo WAB, kierowane przez Beatę Stasińską, które stawia sobie za cel wykreowanie nowego kanonu współczesnej polskiej prozy; upowszechnia poza tym wciąż słabo obecny na polskim rynku gatunek biografii;

– szwajcarskie wydawnictwo Noir sur Blanc z siedzibą w Warszawie, kierowane przez Verę Michalski, popularyzujące współczesną prozę światową oraz specjalizujące się również w edycjach przekładów na francuski książek polskich autorów.

Dziedzina sztuki : Literatura
Autor : Antoni Libera
Licencja : CC BY-NC-SA

Dodaj komentarz:

Nick:
E-mail:
Treść:
Wpisz tekst z obrazka: CAPTCHA Image

Inny obrazek


Komentarze:

« Listopad 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo