Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
DAMA Z GRONOSTAJEM - OTTMAR HÖRL

Termin: 5 – 25 września 2009 r.

Miejsce: plac św. Marii Magdaleny w Krakowie

Dom Norymberski w Krakowie przygotowuje wystawę wpisującą się zarówno w Kongres Kultury Polskiej, jak i w obchody 30.lecia partnerstwa Krakowa i Norymbergii. Przygotowana na tę okazję instalacja „Dama z gronostajem” autorstwa niemieckiego profesora Ottmara Hörla zostanie zaprezentowana na placu św. Marii Magdaleny. Praca znanego niemieckiego artysty zainspirowana jest jednym z najcenniejszych dzieł eksponowanych w krakowskich zbiorach muzealnych: Damą z łasiczką Leonarda Da Vinci. Dotychczas instalacje Hörla można było podziwiać w Kolonii, Frankfurcie, Monachium, Atenach czy Niort. Artysta znany jest z aranżowania zmultiplikowanych rzeźb w przestrzeniach miejskich. Zawsze wybiera element charakterystyczny dla danego miasta, by znaleźć porozumienie z jego mieszkańcami. Hörl wierzy, że jedynie multiplikacja i nagromadzenie jednego elementu zmusza do myślenia i wywołuje formułowanie istotnych pytań. W ten sposób Hörl operuje nieodłącznym elementem naszego społeczeństwa - masowością.


Ottmar Hörl
Niemiecki artysta ur. w 1950 w Nauheim. W latach 1975-1979 studiował w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych we Frankfurcie nad Menem, następnie (1979-81) w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. W 1985 r. wraz z Gabrielą Seifert und Götzem Stöckmannem założył grupę „Forlmalhaut“. Od 1998 r. jest profesorem na Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, której w październiku 2005 roku został rektorem. Wiele jego prac rzeźbiarskich i instalacji bazuje na idei serii i powtórzenia oraz konceptualnej maksymie: „Rzeźba jako zasada organizacji”.
W 2003 roku Hörl wykonał instalację zatytułowaną „Das große Hasenstűck”. Powstała ona z okazji 500-lecia namalowania przez Albrechta Dürera jednej z najbardziej znanych jego prac - akwareli „Młody zając”. Na rynku w Norymberdze, na obszarze 2500 m2 artysta umieścił 7000 rzeźb wykonanych z plastiku i będących wiernym odwzorowaniem dürerowskiego zająca. Praca Hörla była ogromnym sukcesem, odbiła się szerokim echem w niemieckich mediach, a norymberski zając stał się symbolem zarówno miasta jak i Albrechta Dürera. Stworzony przez Ottmara Hörla zając posłuży także do wykonania instalacji w Domu Norymberskim w Krakowie w 2008 r. Ottmara Hörla, zalicza się do elity współczesnych artystów niemieckich. Jego instalacje wciąż zaskakują nowymi pomysłami na zaistnienie sztuki w życiu publicznym. Niewygodna przestrzeń miejska przeznaczona równocześnie dla wszystkich i nikogo stanowi największe wyzwanie dla Hörla. Jego prace są impulsami wysyłanymi w stronę jednostki. Realizując swoje projekty pobudza do zmiany percepcji i skłania do rozwijania innych sposobów myślenia o sztuce. Maksyma: „Wyjdźmy do społeczeństwa ze swoimi pracami!” towarzyszy artyście od początku działalności twórczej. Charakterystyczną cechą jego twórczości jest oddziaływanie na widza poprzez seryjnie pojawiające się motywy. Hörl operuje nieodłącznym elementem naszego, konsumpcyjnego społeczeństwa - masowością. Artystycznie skomponowana ilość nie traci estetycznego wyrazu i umożliwia dotarcie do świadomości dużej grupy odbiorców. Wyróżnikiem prac Hörla jest harmonijne połączenie oryginalnie zaaranżowanej przestrzeni, piękna formy i nuty ironii. Ta swoista mieszanka pozwoliła mu zaistnieć zarówno w świecie sztuki jak i w świadomości mijającego jego prace przechodnia.

Organizator: Dom Norymberski

« Lipiec 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo