Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Boom na "rock kobiecy" w polskiej muzyce lat dziewięćdziesiątych - Borys Dejnarowicz

W połowie lat dziewięćdziesiątych wizerunek polskiego idola pop-rockowego został w znacznym stopniu zdominowany przez kobiety – zarówno solistki, jak i wokalistki pełniące role "twarzy" swoich zespołów.

Ikoną tego nieformalnego ruchu była Katarzyna Nosowska, wokalistka i uznana autorka tekstów szczecińskiej formacji Hey. Zespół zadebiutował w 1993 roku albumem "Fire", w znacznej części skomponowanym przez ówczesnego lidera Piotra Banacha. Zaproponował efektowną mieszankę brzmień spod znaku grunge, heavy metalu i rockowej ballady, stopniowo uzupełniając ten styl elementami zapożyczonymi z reggae, rocka psychodelicznego czy amerykańskiego rocka niezależnego. Do dziś ma na koncie dziewięć płyt długogrających. W roku 1996, od wydania albumu "Puk. Puk", Nosowska rozpoczęła karierę solową, w ramach której flirtowała z muzyką elektroniczną i piosenką poetycką. Oba projekty artystki osiągnęły duży sukces komercyjny.

Edyta Bartosiewicz drogę artystyczną zaczynała w roku 1990 jako wokalistka formacji Holloee Poloy. Pod własnym nazwiskiem opublikowała pięć płyt z premierowym materiałem, z których największym powodzeniem cieszył się "Sen" z roku 1994 roku. Jej pieśni, przesycone duchem grunge’owej dekadencji, cechował refleksyjny nastrój osobistej wypowiedzi lirycznej.

Anita Lipnicka zasłynęła w 1994 roku jako wokalistka drugiego "wcielenia" łódzkiego zespołu Varius Manx. Przeboje grupy z tego okresu ("Zanim zrozumiesz", "Piosenka księżycowa", "Tokyo", "Pocałuj noc" czy "Zamigotał świat") eksploatowały formułę łagodnej, wyważonej, stonowanej i niezwykle melodyjnej "muzyki środka". Po odejściu z Varius Manx, Lipnicka rozpoczęła działalność solową, a jej następczyniami w składzie były odpowiednio Kasia Stankiewicz i Monika Kuszyńska.

Sporą popularność w połowie lat dziewięćdziesiątych zyskały również takie wokalistki, jak rockowa balladzistka Kasia Kowalska, Ania Zalewska z funkcjonującego na przecięciu psychodelicznego rocka i chwytliwej pop-rockowej piosenki zespołu Big Day czy Agnieszka Chylińska z hard-rockowego O.N.A.

Co dalej?
Poczytaj o innych kierunkach rozwoju polskiej muzyki.



Dziedzina sztuki : Muzyka
Autor : Borys Dejnarowicz

Dodaj komentarz:

Nick:
E-mail:
Treść:
Wpisz tekst z obrazka: CAPTCHA Image

Inny obrazek


Komentarze:

« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo