Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Aneks

4. Niektóre wskaźniki uczestnictwa w kulturze

Po 1999 r. liczba widzów w kinach systematycznie wzrasta, o blisko 23%, choć w kolejnych latach nie jest to wzrost stabilny (zob. tabela 51). Na przykładu rok 2005 charakteryzuje się znacznie niższą, i to o blisko 25%, liczbą widzów niż lata poprzednie czy kolejne. Ta forma uczestnictwa staje się coraz popularniejsza w związku z coraz bogatszą jakościowo i liściowo ofertą, a także wzrastającą liczbą seansów, co ułatwiająca korzystanie z oferty kina. Największą popularnością kina cieszą w województwach: mazowieckim, wielkopolskim, pomorskim i małopolskim. Ogólnie tendencje wzrostowe liczby widzów w kinach w poszczególnych województwach są zbliżone. Jedynie województwo pomorskie po 2004 r. charakteryzuje się tu wzrostem nieco większym niż pozostałe.

Tabela 51. Widzowie w kinach ogółem i na 1000 mieszkańców w latach 1999-2007
Źródło: GUS, 2008

Przez lata stopniowo zmniejsza się uczestnictwo w spektaklach teatralnych i muzycznych, choć spadek ten nie jest dramatyczny i tendencja wydaje się wciąż możliwa do odwrócenia. Przy czym liczba teatrów i instytucji muzycznych w Polsce pozostaje prawie niezmienna to liczba widów i słuchaczy systematycznie spadała począwszy od 1999 do 2004 roku (zob. tabela 52).

Lata 2005-2007 przyniosły odwrócenie tej tendencji, jednak trudno ocenić, czy utrzyma się ona nadal. Dane w układzie wojewódzkim wskazują na przykład, że w województwie pomorskim obniżenie liczby widzów w teatrach i słuchaczy w instytucjach muzycznych było przejściowe, ale dla województwa mazowieckiego, które charakteryzuje się najwyższym wskaźnikiem uczestnictwa, i to nawet dwukrotnie wyższym niż średnio w Polsce, tendencja spadkowa jest utrwalona. W pozostałych województwach obserwujemy również albo stagnację albo lekkie zmniejszenie wskaźników uczestnictwa w spektaklach i przedstawieniach.

Tabela 52. Widzowie i słuchacze w teatrach i instytucjach muzycznych ogółem i na 1000 mieszkańców w latach 1999-2007
Źródło: GUS, 2008

Wypożyczenie książek w Polsce w latach 1999-2007 wykazują lekką tendencję spadkową – o około 13% (zob. tabela 53), przy czym nasila się ona po roku 2003 proporcjonalnie we wszystkich województwach. Wydaje się, ze jest to tendencja utrwalona i prawdopodobnie spadek czytelnictwa utrzyma się w przyszłości.

Tabela 53. Wypożyczenia w bibliotekach na zewnątrz na 1 placówkę i na 1000 mieszkańców latach 1999-2007
Źródło: GUS, 2008

Współczesne społeczeństwa budują swoją przyszłość sięgając ponowoczesne technologie informatyczne. Wkraczają także bardzo intensywnie w obszar kultury. Na podstawie prowadzonych międzynarodowych badań uczestnictwa w kulturze możliwe jest dokonanie ciekawych porównań w tym zakresie. Dane dotyczące wykorzystania technologii informatycznych w tym sieci Internet w różnych krajach europejskich przedstawione są w tablicy 54.

Tabela 54. Uczestnictwo w kulturze za pośrednictwem Internetu w 2006 r. (% społeczności internautów)
Źródło: Eurostat Pocketbook.
 
Porównując wartości wskaźników dla polskich użytkowników Internetu ze średnią europejską można wyciągnąć kilka istotnych wniosków. Generalnie czytelnictwo gazet, dzienników za pośrednictwem Internetu oraz użytkowanie portali internetowych jest u nas zbliżone do średniej unijnej. Podobnie jest z użytkowaniem gier komputerowych oraz wykorzystaniem massmediów internetowych, jak też radia i telewizji. Polscy użytkownicy Internetu biorą więc aktywny udział w tej formie konsumpcji kultury. Warto jednak zwrócić uwagę, że w porównaniu z krajami przodującymi w Unii Europejskiej pod względem czytelnictwa (Estonia), użytkowania gier komputerowych (Litwa) oraz mediów internetowych (Bułgaria) odpowiednie wskaźniki są u nas dwukrotnie niższe. Polscy internauci nie przeznaczają zbyt wiele czasu na naukę i pod tym względem lokujemy się na odległym miejscu. Masowo korzystają natomiast z różnych form komunikacji internetowej (e-mail, komunikatory, czaty) i tu jesteśmy blisko europejskiej czołówki.

 
« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo