Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Anda Rottenberg
"Inicjatywa zorganizowania kolejnego kongresu kultury – trzeciego od roku 1981 – może świadczyć o wysokiej randze naszej kultury, a także o roli, jaką odgrywa ona w społeczeństwie. W rzeczywistości jednak tak nie jest. Owszem, nasza kultura ma wysoką rangę, ale zarówno w oglądzie społecznym, jak i w mniemaniu wielu polityków nadal postrzegana jest jako dziedzina mniej ważna niż wiele innych. A biorąc pod uwagę nakłady na jej utrzymanie – mieści się na zupełnym marginesie. Może dlatego potrzebujemy kongresów, by przypomnieć o swoim istnieniu?
Po Polsce Ludowej odziedziczyliśmy ogromną sieć zbiurokratyzowanych instytucji z trudem poddających się transformacji ustrojowej. Sama zaś transformacja wyzwoliła ogromną falę inicjatyw niemieszczących się w ramach istniejących struktur życia artystycznego. Niekiedy można odnieść wrażenie, iż Polska jest krajem dwóch różnych kultur, które niewiele o sobie wiedzą – jak gdyby nadal utrzymywał się podział na kulturę oficjalną i alternatywną, który charakteryzował okres stanu wojennego. Sam kongres, jeśli nie będzie miał następstw o charakterze prawnym i ustawodawczym, może ograniczyć się do znanych już w środowiskach twórców diagnoz i konstatacji. Nie wzbudzą one jednak głodu kultury w społeczeństwie, nawet jeśli odbiją się szerokim echem w mediach. Potrzebne są długofalowe strategie i konkretne inwestycje o charakterze publicznym. Jest nadzieja, że następstwem krakowskich obrad będzie metodyczny proces reformowania systemu życia kulturalnego w Polsce. Abyśmy za następne dziesięć lat nie musieli już organizować kongresu, tylko po prostu cieszyli się z powszechnego uczestnictwa w kulturze."

Urodziła się w 1944 r. w Nowosybirsku (d. ZSRR).

Historyk i krytyk sztuki oraz kurator licznych wystaw.

W 1970 r. ukończyła Wydział Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. W latach 1973–1986 była związana z Polską Akademią Nauk, gdzie doskonaliła swoje umiejętności zawodowe, prowadziła badania na polu nowoczesnej i współczesnej sztuki oraz uczestniczyła w redagowaniu „Polskich Studiów Artystycznych”. Współzałożycielka i dyrektor artystyczny Fundacji Egit w Warszawie (1986–1995); założycielka i dyrektor Ośrodka Sztuki Współczesnej Fundacji Batorego G. Sorosa (1991–1992); założycielka i prezes Fundacji Instytutu Promocji Sztuki (od 1998 r.).

W latach 1990–1991 była dyrektorem Departamentu Plastyki w Ministerstwie Kultury i Sztuki, a następnie dyrektorem Galerii ZPAP w Warszawie (1991–1993) i Galerii Sztuki Współczesnej „Zachęta” w Warszawie (1993–2001). Była również Komisarzem Sezonu Polskiego we Francji (komisarz ds. sztuk plastycznych, 2002–2005) oraz dyrektorem programowym Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2006–2007).

Przewodnicząca Sekcji Polskiej AICA w latach 1988–1990 i 1991–1993; wiceprzewodnicząca Zarządu Głównego AICA (1994–2000). Członek krajowych i międzynarodowych stowarzyszeń zawodowych: AICA, SHS, IKG, IKT, CIMAM oraz: Grupy koordynacyjnej Germinations (1992–1998), Zarządu Fundacji Manifesta (1994–1998). Wizytujący konsultant Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Organizacja wystaw od roku 1969. Autorskie projekty kuratorskie w skali międzynarodowej od roku 1980, m.in. wystawy polskiej sztuki współczesnej w Havanie (1980), Mediolanie (1987), Hadze (1988); Sztuka z Polski, Budapeszt, Tallin, Wilno, Ryga (1995–1996); Postindustrial Sorrow, Wiesbaden (2000); In Between, Chicago (2001); Topos Polonicus, Sztokholm (2003); Biały Mazur, Berlin (2003); Women in Action, Rio de Janeiro (2007); Deca Dance, Brasilia (2008). Wystawy międzynarodowe: Dialog, Duesseldorf, Duisburg, Warszawa (1989–1990); Europa nieznana, Kraków (1991); Gdzie jest brat twój, Abel, Warszawa (1995); Czas osobisty – sztuka Litwy, Łotwy, Estonii, Warszawa (1996), St. Petersburg (1997); Fauna, Warszawa (1999), Moskwa (2000); Forgetting – Amnesia, Brema (2000); Continental Breakfast, Belgrad (2004), Warszawa/Moskwa, Warszawa (2004), Moskwa (2005).
  • autor fotografii: Marcin Kaliński
« Lipiec 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo