Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
Agnieszka Holland
"Kryzys, przez który przechodzimy, ma wiele aspektów. Poza ekonomicznym, jest to kryzys wartości, kryzys duchowy, poczucie tymczasowości, brak zaufania do instytucji demokratycznych, do instytucji w ogóle. Poczucie wyczerpania się pewnych tradycyjnych kanałów komunikacji i dystrybucji kultury. Pojawienie się nowych, których zasięg i znaczenie jest jeszcze nieznane. W Polsce mamy również, niewątpliwie, do czynienia z pewną marginalizacją znaczenia kultury, z lansowanym przez dużą część polityków i sporą część mediów przekonaniem, że jej rola jest drugorzędna, że jej pragmatyczny wymiar nie ma istotnego znaczenia dla dobrobytu i modernizacji społecznej, że nowoczesne polskie społeczeństwo poradzi sobie bez kultury wyższej, a twórcy z jeszcze niedawno wysoko cenionych elit zmienili się w nieszkodliwych pasożytów, w jeden z ginących w modernizującym się świecie zawodów. Przesadzam? Niekoniecznie. Czy taki stosunek do kultury to specyfika wyłącznie polska, czy fragment szerszego trendu? W każdym razie odczuwalny w wielu płaszczyznach kryzys zbiega się z dwudziestą rocznicą polskiej wolności. Stawia nas to przed kolejnymi pytaniami: Cośmy zrobili z kulturą? Jakie miejsce ona zajmuje, jaką rolę odgrywa w życiu narodu? Czy pojęcie „kultura wyższa” jeszcze coś znaczy? Jak można było dopuścić do degrengolady mediów publicznych? Do pauperyzacji szkolnictwa? Czy i jak reformować instytucje kultury? Czy dość o nią dbamy? Czy istnieją przesłanki, pomysły i zaufanie środowiska do przeprowadzenia gruntowniejszych reform zarządzania kulturą i jej finansowania? Wydaje się, że to dobry moment, żeby się porządnie nad tym wszystkim zastanowić i że temu ma służyć wrześniowy Kongres Kultury Polskiej…"

Urodziła się 28 listopada 1948 r. w Warszawie.

Reżyser telewizyjny i filmowy oraz scenarzysta, należy do grona jednych z najbardziej uznanych polskich twórców filmowych.

Jej pierwszy film Aktorzy prowincjonalni (1978) przedstawiał napięte, zakulisowe relacje pomiędzy aktorami prowincjonalnego zespołu teatralnego. Film był metaforą sytuacji politycznej w ówczesnej Polsce.

Agnieszka Holland wyemigrowała w grudniu 1981 r., tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego w Polsce. W 1985 r. otrzymała nominację do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za Najlepszy Film Obcojęzyczny Gorzkie Żniwa – film produkcji niemieckiej, którego bohaterką jest młoda Żydówka, uciekająca przed koszmarem Drugiej Wojny Światowej. Kolejnym kamieniem milowym w jej karierze był film Europa Europa (1991), oparty na biografii Solomona Perela, żydowskiego nastolatka, który uciekł z Niemiec do Polski po wydarzeniach Kryształowej Nocy w 1938 r. Film odniósł ogromny sukces w Ameryce, zdobył Złoty Glob oraz nominację do Oscara za Najlepszy Scenariusz Adaptowany.

Nagrody i wyróżnienia: Nagroda Międzynarodowej Krytyki Festiwalu w Cannes (1980), nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (1985), Złoty Glob (Europa Europa), Nominacja do Oskara za Najlepszy Scenariusz Adaptowany (Europa Europa).

Repertuar: Corner Boys (The Wire episode, 2006); Copying Beethoven (2006); Julia Walking Home (2002); Golden Dreams (film dokumentalny, 2001); Shot in the Heart (2001); The Third Miracle (1999); Washington Square (1997); Total Eclipse (1995); Red Wind (film telewizyjny, 1994); The Secret Garden (1993); Olivier, Olivier (1992); Europa Europa (1990, nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za najlepszy scenariusz); To Kill a Priest (1988, na stronie Internet Movie Database); Angry Harvest (Bittere Ernte, 1985, Niemcy, nominacja do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za najlepszy film obcojęzyczny); Culture (film dokumentalny, 1985); Postcards from Paris (film telewizyjny, 1982); A Lonely Woman (Kobieta samotna, 1981); Fever (Gorączka, 1980); Provincial Actors (Aktorzy prowincjonalni, 1978, Nagroda Międzynarodowej Krytyki Festiwalu Filmowego w Cannes); Something for something (Coś za coś, film telewizyjny, 1977); Screen tests (Zdjęcia próbne, 1976); Sunday Children (Niedzielne dzieci, 1977); Pictures from Life: A Girl and Acquarius (Obrazki z życia: dziewczyna i "Akwarius", 1975); Evening at Abdon’s (Wieczór u Abdona, 1975); Jesus Christ’s Sin (Grzech Boga, 1970).

« Lipiec 2019 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo