Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]
AUSCHWITZWIELICZKA - MIROSŁAW BAŁKA

Termin: 22 września 2009 r.

Miejsce: Plac Niepodległości w Krakowie

Przygotowana dla Festiwalu Sztuk Wizualnych Art Boom w Krakowie instalacja „AUSCHWITZWIELICZKA” będzie pierwszą w Polsce stałą pracą, którą artysta zrealizuje w przestrzeni publicznej. Realizacja ta jest efektem osobistej refleksji i doświadczeń, również uważnej obserwacji zjawisk, które dzieją się we współczesnej kulturze. Jedno z nich znalazło swoje odzwierciedlenie w ogłoszeniu krakowskiego biura turystycznego: „W ciągu ośmiu godzin będą państwo mieli możliwość zwiedzenia obozów zagłady Auschwitz i Birkenau, a następnie – przepięknych kopalń soli w Wieliczce, zwiedzanie których dostarcza wspaniałej rozrywki". Dla tych, którzy wybierają się na wycieczkę do Krakowa, Auschwitz i Wieliczka zdają zlewać się tu w jeden, naznaczający swoim piętnem, „ośmiogodzinny pomnik” współczesnej kultury – swoistą wędrówkę po jej „podziemiach”. 22 września odbędzie się inauguracja wystawy z udziałem jej autora Mirosława Bałki.



Mirosław Bałka
Jeden z najwybitniejszych współczesnych polskich rzeźbiarzy. Urodzony w 1958 roku w Warszawie, w latach 1980-85 studiował na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jest współtwórcą grupy artystycznej Świadomość Neue Bieriemiennost. W 1995 roku otrzymał Paszport Polityki, nagrodę za oryginalną twórczość plastyczną. Jest autorem pomnika ofiar katastrofy promu Estonia zrealizowanego w 1998 roku w Sztokholmie. Mieszka i pracuje w Otwocku. W drugiej połowie lat 80. Bałka uczestniczył w ruchu tzw. Nowej Ekspresji tworząc z betonu i juty metaforyczne rzeźby figuratywne i kompozycje rzeźbiarskie. Powstały wówczas takie prace jak m.in. Zła nowina (1986), Kominek (1986), św. Wojciech (1987), Salt Seller 1988/89) czy Pasterka (1989). Człowiek i jego egzystencja pokazane zostały tu w perspektywie dramatycznej opozycji między tym, co cielesne, a tym, co duchowe. Około roku 1990 Bałka zmienił język wypowiedzi artystycznej, zrezygnował z operowania dosłownym przedstawieniem figury ludzkiej na rzecz języka bardziej abstrakcyjnego i zarazem bardziej wieloznacznego. Pierwszą pracą, w której artysta całkowicie odszedł od figuracji była realizacja Good God (Galeria Dziekanka, Warszawa). Od tego momentu Bałka konsekwentnie posługuje się słownikiem zredukowanym do najprostszych form i środków wyrazu. Ciało obecne jest w jego pracach nie poprzez swoją reprezentację, ale w sposób pośredni i zaszyfrowany.
Artysta zainteresował się formami, które na drodze życia towarzyszą ciału (jak np. łóżko, trumna, urna) oraz śladami, jakie ciało zostawia (np. pot, mocz, sperma, łzy). Do konstruowania prostych, ascetycznych obiektów czy instalacji artysta wykorzystuje wymiary własnego ciała, które spełniają rolę stałego modułu - wzorca. To nadaje pracom Bałki walor silnie osobisty. Podkreśla go jeszcze wyjątkowa rola, jaką w jego twórczości spełnia dom rodzinny w Otwocku, w którym artysta wychował się, a potem urządził swoją pracownię. W wędrówka Bałki po śladach pamięci zbiorowej pojawia się też echo Zagłady, pobrzmiewające w twórczości tego artysty w obojętnie na pozór brzmiących tytułach takich m.in. realizacji jak Die Rampe (1994), Selection (1997) czy Winterreise (2003).
Bałka, związany z warszawską Galerią Foksal, swoje prace wystawia głównie za granicą. W londyńskiej Tate Gallery ma swoją indywidualną ekspozycję. Artykuły o jego twórczości pojawiały się w najważniejszych pismach branżowych "Flash Art", "Art in America", "Arts Magazine". Od początku lat 90-tych prace Mirosława Bałki są często wystawiane w najważniejszych kolekcjach muzeów sztuki współczesnej: Hishhorn Museum and Sculpture Garden w Waszyngtonie, The Tate Gallery w Londynie, The Carnegie Museum w Pittsburgu, Museet for Samtidkunst w Oslo, Stedelijk Van Abbemuseum w Eindhoven, The Museum of Contemporary Art w Los Angeles czy w Kaiser Wilhelm Museum w Krefeld. Artysta reprezentował Polskę na najbardziej prestiżowych pokazach międzynarodowych: Biennale w Wenecji (1990 rok, udział w APERTO, 1993 rok - projekt 37,1 CONT. w Pawilonie Polskim), DOCUMENTA IX w Kassel (1992), XXIV Biennale w Sao Paulo (1998), I Biennale w Liverpoolu (1999).

Organizator: Krakowskie Biuro Festiwalowe

« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo