Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Instytucje kultury (Barbara Fatyga na podstawie tekstu Jacka Nowińskiego)

7.3. Wnioski z badań

7.3.4. Praktyka ewaluacyjna, sponsoring a wyniki badań


(1) Nie istnieje nowoczesny system wskaźników diagnozy i oceny liczby oraz wartości działań kulturalnych i kulturotwórczych. Powszechnie stosowanym i często nadużywanym wskaźnikiem jest frekwencja. To kryterium, zwłaszcza stosowane jako główna, a niekiedy jedyna, miara efektywności działania, często powoduje manipulacje danymi dokumentującymi przedsięwzięcia, w których liczba uczestników jest trudna do weryfikacji. Ponadto wskaźnik frekwencji skutecznie przyczynia się do zwiększania liczby imprez kierowanych do masowego widza, nierzadko o niskim poziomie.

(2) Frekwencja ma bezpośredni związek z tzw. sponsoringiem w kulturze. Firmy komercyjne na ogół zainteresowane są finansowaniem popularnych przedsięwzięć o dużej oglądalności. Wynaturzeniu uległy chociażby formy honorowania darczyńców w czasie trwania wydarzeń artystycznych. Zdarza się, że najbardziej honorowaną osobą jest sponsor wydarzenia, a nie jego podmiot, czyli artysta.

Rekomendacja: Należy zbudować, dostosowany do sytuacji, system wskaźników pomiaru i oceny działań instytucji kultury uwzględniający zarówno działania masowe, jak i niszowe. Dotyczy to także danych o kulturze zbieranych przez GUS!!!


poprzedni rozdział
« Wrzesień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo