Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Wnioski i rekomendacje

5.2.2. Kreacja

Pomoc agencyjna w zarządzaniu projektami, w produkcji i ochronie praw autorskich to jeden z najbardziej palących problemów debiutujących oraz niezależnych choreografów. Brak kadry menedżerskiej powoduje, że młodzi twórcy muszą być menedżerami sami dla siebie. Nie zawsze mają czas na zajmowanie się własną promocją (co zresztą nie jest zbyt profesjonalne), nie zawsze znają prawo autorskie i zasady produkcji. Wsparcie agencyjne niezbędne jest zwłaszcza na początku kariery, także w przypadku mniejszych zespołów lub pracujących indywidualnie twórców, nie mających warunków do zatrudnienia menedżera. Taka pomoc obejmowałaby przede wszystkim planowanie budżetowe, pisanie projektów, podań, poszukiwanie współproducentów i możliwości finansowania.

Przyjmowanie na pobyty rezydencyjne oraz zapraszanie do współpracy z polskimi artystami wybitnych, światowej sławy artystów tańca.


Doskonałym przykładem takiej współpracy jest wyprodukowany ostatnio przez Stary Browar - Nowy Taniec spektakl Happy. Zaproszenie zagranicznego choreografa o renomowanym nazwisku jest, po pierwsze, naturalnym źródłem promocji, często pomaga w zaprezentowaniu spektaklu w kraju, z którego pochodzi choreograf (np. spektakl Happy był pokazywany w słynnym miejscu tańca współczesnego - The Place w Londynie). Po drugie, jest to wyzwanie dla tancerzy, którzy podnoszą w ten sposób swoje kwalifikacje, poznając nowy styl pracy i konfrontując się ze światową choreografią. Takie właśnie projekty planowane przez obecnego dyrektora baletu Teatru Narodowego w Warszawie, Krzysztofa Pastora, zasługują najbardziej na wsparcie. Nawet zespół baletowy Opery Paryskiej, uważany za jeden z najlepszych na świecie, zaprasza do współpracy choreografów współczesnych (jak pochodząca z RPA Robin Orlyn) pracujących zupełnie inną niż klasyczna metodą.

Krótko- i długoterminowe granty na projekty związane z tańcem (cykliczne i jednorazowe) z możliwością aplikacji kilkakrotnie w ciągu roku.

Przydzielenie Instytutowi Tańca określonego budżetu na trzy lub cztery lata dałoby większe możliwości planowania, uniezależniając go od struktur ministerialnych lub miejskich. Należy umożliwić zróżnicowanie w typach aplikacji, na przykład na koszty produkcji, współprodukcji, podróży, warsztatów, rezydencji itd. Dla festiwali powinny być możliwe aplikacje na granty wieloletnie.

Umożliwienie choreografom rezydencji w teatrach instytucjonalnych

Bardzo dobrym przykładem jest Teatr Nowy w Łodzi, który zatrudnił choreografów teatru Nowy Dada, i to nie do opracowania ruchu scenicznego do spektakli teatralnych (co jest praktyką dość powszechną), ale do nowych projektów choreograficznych. Również Jacek Przybyłowicz na zasadzie projektów współpracuje z operami w różnych miastach Polski (ostatnio Warszawa i Gdańsk). Taniec współczesny powinien zaistnieć w repertuarach teatralnych. W wielu krajach teatry łączą programy teatru dramatycznego z muzyką i tańcem współczesnym, jest to praktyka powszechna we Francji, Holandii czy Niemczech. Istnieją też teatry wyspecjalizowane w pokazywaniu tańca współczesnego, jak Teatr de la Ville, Teatr de Chaillot w Paryżu czy Sadler Well’s w Londynie. Należą one do najbardziej obleganych przez publiczność tych miast. W Polsce teatry tańca skazane są na pokazywanie swoich prac podczas festiwali i dlatego, chcąc tego lub nie, konfrontują się co roku z podobną publicznością, nie mając dostępu do publiczności szerszej i nowej. Nie jest natomiast praktykowane oddanie budynku teatralnego we władanie tylko i wyłącznie jednemu zespołowi tanecznemu. Udzielanie wieloletnich lub co najmniej jednosezonowych rezydencji choreografom i zespołom tańca współczesnego nie tylko rozwiązałoby częściowo problem statusu socjalnego tej grupy artystów, ale także ożywiłoby repertuary teatrów i niewątpliwie stanowiło element przyciągający publiczność. Na spektakl Przed południem przed zmierzchem, wyprodukowany przez Teatr Nowy w Łodzi, bilety zawsze są wyprzedawane.


« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo