Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Wybrane narzędzia promocji

Z doświadczenia działań prowadzonych przez Instytuty, MSZ i MKiDN wynika, iż najskuteczniejszymi narzędziami promocji są:

Sezony - dni kultury polskiej

Dni kultury polskiej mają swoją historię (patrz cz. I raportu). Nabierają znaczenia i zdobywają renomę od 2000 roku. Do ich określenia używa się pojęć „sezon” lub „rok”. Sezony nie wykluczają organizowania również dni kultury polskiej. Wybór formy zależy od strategii promocyjnej. Przedsięwzięcia te mają na celu zaprezentowanie oferty kulturalnej Polski (historycznej i współczesnej) we wszystkich dziedzinach sztuki. Jednocześnie, ze względu na charakter i czas, wymagają intensyfikacji bezpośredniej współpracy między instytucjami kultury i twórcami z Polski oraz kraju partnerskiego. Celem sezonów jest przede wszystkim nawiązanie długoletniej współpracy bezpośredniej między zainteresowanymi partnerami i jej kontynuowanie po oficjalnym zamknięciu danego sezonu. Efekty, które dały sezony dotychczas pokazują, jak ważna dla Polski jest ta forma promocji (opis sezonu w Izraelu, patrz: Aneks: Tabela 7 + Opis).

Wizyty studyjne

Wizyty studyjne są nie tylko sprawdzonym narzędziem dyplomacji kulturalnej, ale także skutecznym wehikułem marketingowym (dynamika zmian społecznych w świetle teorii bąbli, ang. bubble theory approach). Zapraszanie do Polski praktyków i menedżerów kultury, artystów, kuratorów i krytyków, przedstawicieli środowisk opiniotwórczych, dyrektorów instytucji kultury, liderów opinii publicznej, twórców i animatorów kultury tworzy na całym świecie wpływową i liczną grupę agentów zmiany. Wielką zaletą tak rozumianej dyplomacji wpływu jest jej ekonomia – stosunek kosztów do uzyskanych wizerunkowych korzyści jednoznacznie przemawia na jej korzyść.

Ikony kultury polskiej

Kolejny instrument promocji to prezentacja polskiego dorobku kulturalnego oraz wkładu w kulturę uniwersalną poprzez popularyzację sylwetek najwybitniejszych twórców dawnych i współczesnych. W tych działaniach istotną rolę odgrywa także pozyskanie patronatu UNESCO (np. Rok Jerzego Giedroycia (2006), Rok Josepha Conrada (2007), Rok Jerzego Grotowskiego (2008)).

Udział polskich twórców i artystów w międzynarodowych przedsięwzięciach kulturalnych

Wspieranie udziału twórców i artystów w ważnych międzynarodowych projektach jest bardzo istotnym instrumentem promocji. Cenna jest ich obecność nie tylko na festiwalach czy wystawach bezpośrednio związanych z kulturą, ale również na międzynarodowych wystawach czy targach, których tematyka niekoniecznie musi być związana bezpośrednio z kulturą (np. planowany program kulturalny podczas polskiej obecności na wystawie EXPO 2010 w Szanghaju). Równie istotne jest wspieranie obecności profesjonalistów kultury na zjazdach, konwencjach i spotkaniach branżowych (np. APAP lub ISPA)

Koprodukcja międzynarodowa i wspólne przedsięwzięcia

Wspólna produkcja kilku instytucji kultury z różnych krajów i zaangażowanie cieszących się prestiżem i aktywnych parterów w innych krajach owocują trwałą i długofalową współpracą, z eventowego charakteru ewoluują w kierunku organicznych form współpracy.

Inne:

- Polityka stypendialna;
- Wymiana młodzieży;
- Współpraca naukowa i kulturalna oparta na sieci współpracy instytucji (szkolenia, warsztaty, etc);
- Efektywne i atrakcyjne nauczanie języka polskiego jako obcego.


poprzedni rozdział
« Kwiecień 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo