Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Źródła finansowania kultury

4. 2. Wydatki jednostek samorządu terytorialnego

W 2007 r. jednostki samorządu terytorialnego (JST) w Polsce przeznaczyły 4,7 mld złotych na kulturę i ochronę dziedzictwa (zob. tabela 17). W ciągu dwunastu lat wydatki z tego tytułu nominalnie wzrosły ponad siedmiokrotnie. Największy udział w wydatkach jednostek samorządu terytorialnego – około 74% – mają gminy, łącznie z miastami na prawach powiatu. Udział samorządów województw kształtuje się w granicach 25%, a powiaty w śladowym stopniu zasilają sferę kultury.

Tabela 17. Wartość wydatków na kulturę na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego (w mln zł)
Źródło: Bank Danych Regionalnych GUS.

Począwszy od 2003 r. widoczna jest tendencja wzrostowa udziału gmin w strukturze wydatków jednostek samorządu terytorialnego na kulturę (por. wykres 2). Świadczy to o postępie decentralizacji w sektorze kultury.

Wykres 2. Wartość wydatków na kulturę na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego (w mln zł)

Źródło: Bank Danych Regionalnych GUS.

W perspektywie można zauważyć, że lata 2001-2003 to okres, w którym samorządy w najmniejszym stopniu zwiększały w swoich budżetach pulę środków dla instytucji kultury. Główną przyczyną była stagnacja gospodarcza i związana z tym konieczność ograniczania wydatków publicznych.

Tabela 18. Dynamika zmian wartości wydatków na poszczególnych szczeblach samorządu terytorialnego (w %)

Źródło: Bank Danych Regionalnych GUS

poprzedni rozdział
 
« Czerwiec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo