Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Perspektywy rozwoju rynku dzieł sztuki w Polsce

4.1. Kierunki działań wspierające rozwój rynku dzieł sztuki

W literaturze podejmującej zagadnienia z zakresu kultury, sztuki, ekonomii i polityki konieczność interwencji państwa w sferze kultury i sztuki nie pozostaje kwestią dyskusyjną27. Narzędzia polityki interwencyjnej państwa na rynku dzieł sztuki mogą obejmować oddziaływanie zarówno na podażową, jak i na popytową stronę rynku (zob. tabele 1 i 2).

1. Oddziaływanie państwa na stronę podażową rynku ma na celu stworzenie sprzyjających warunków:
rozwoju twórczości artystycznej, funkcjonowania i rozwoju podmiotów na rynku dzieł sztuki (domów aukcyjnych, galerii i antykwariatów), kształtowania powiązań rynku krajowego z rynkami zagranicznymi i rynkiem międzynarodowym.

2. Oddziaływanie na popytową stronę rynku ma na celu kreowanie i pobudzanie popytu na rynku dzieł sztuki w kraju oraz na dzieła polskich artystów wystawianych poza granicami Polski. Różnorodność kategorii potencjalnych kupujących na rynku dzieł sztuki (gospodarstwa domowe, instytucje, małe i średnie przedsiębiorstwa, przedsiębiorstwa ponadnarodowe, banki, jednostki rządowe, samorządowe i lokalne, fundusze inwestujące w dzieła sztuki) wymaga zróżnicowanego, wielotorowego oddziaływania w kierunku pobudzania popytu.

Tabela 1. Oddziaływanie państwa na podażową stronę rynku – potencjalnie możliwe działania
Źródło: Opracowanie własne.

Tablica 2. Oddziaływanie na popytową stronę rynku – możliwe działania w celu kreowania i pobudzania popytu na rynku dzieł sztuki
Źródło: Opracowanie własne.

Wybór narzędzi oddziaływania na rynek winien uwzględniać z jednej strony przyjęte priorytety polityki kulturalnej względem rynku dzieł sztuki, z drugiej zaś ograniczenia natury finansowej.

poprzedni rozdział ...................................................................................
27 Zob. na ten temat w załączonej bibliografii następujące prace: Grampp 1989; Gaillard 2000; Caust 2003; Duret 2001; Toepler 2001; Mahé de Boislandelle 2005; Chaudenson 2007; Greffe 2002, 2005, 2007.

« Maj 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo