Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[ Zamknij ]

Perspektywy rozwoju rynku książki w Polsce

3.5. Czytelnictwo książek

Nadal utrzymują się utrwalone przez lata podziały na część społeczeństwa czytającą książki, lepiej wykształconą, zamożniejszą, mieszkającą w miastach, oraz część gorzej wykształconą, biedniejszą, mieszkającą na wsi, która ich nie czyta. Nowym zjawiskiem, obserwowanym w ostatnich dwu latach, jest polaryzacja grup najaktywniejszych pod względem czytelnictwa: 15-19-letniej młodzieży oraz osób z wykształceniem wyższym. W obu tych grupach z jednej strony powiększa się udział osób czytających intensywnie (co najmniej 7 tytułów rocznie), z drugiej strony przybywa osób czytaniem książek w ogóle nie zainteresowanych. Jednocześnie w grupach tradycyjnie pod względem czytelnictwa najaktywniejszych (tj. w kategoriach osób z wykształceniem wyższym, mieszkańców dużych miast, uczącej się młodzieży) powiększa się odsetek nieczytających książek. Można obserwować wczesne pojawianie się grupy „wykluczonych z czytania”, o czym decyduje przede wszystkim niskie wykształcenie rodziców, niski standard ekonomiczny i cywilizacyjny rodziny, mieszkanie głównie na wsi i w małym mieście, lecz także w zaniedbanych dzielnicach dużych miast.

Próba interpretacji – pogodzenia dwóch pozornie sprzecznych tendencji: wzrostu sprzedaży książek ze spadkiem poziomu czytelnictwa – zakłada, że zmniejsza się grupa nabywców książek, lecz systematycznie wzrasta ich siła nabywcza. Oznacza to, że czytelnicy (albo lepiej – użytkownicy) książek stają się grupą coraz bardziej elitarną, zaspokajając swoje dwie podstawowe potrzeby czytelnicze – rozwoju intelektualnego i rozrywki oraz edukacji i podnoszenia kwalifikacji.

Pewna część czytelnictwa już obecnie przenosi się do Internetu, który jednak nie zastępuje tradycyjnego czytania, lecz je uzupełnia. Rośnie natomiast znaczenie Internetu jako źródła informacji o książkach i dostępu do nich. Czytelnictwo z jednej strony staje się częścią kultury dominującej w XXI wieku, czyli kultury popularnej, skutkiem czego na przykład książka, a także literatura komercjalizują się, a ich odbiór podlega stereotypom, z drugiej – przyczynia się do indywidualizacji uczestnictwa w kulturze, a dla niektórych grup i środowisk bywa jedyną możliwością kontaktu z kulturą wysoką.


« Marzec 2017 »
PnWtŚrCzPtSbNd
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kultura w internecie


Miejskie powidoki


Partner technologiczny
Orange
Partnerzy
Województwo Małopolskie Urząd Miasta Krakowa
Współorganizatorzy
Uniwersytet Krakowskie
Organizator
NCK
Pod patronatem
Ministerstwo
Partnerzy medialni
Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo Logo